چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا با وجود تداوم چالش های تولید به ویژه تحریم، کمبود نقدینگی و البته تداوم بحران جهانی ریزتراشه ها، توانسته تولید شاهین را افزایش دهد، ضمن آنکه برنامه دارد طی سال جاری 60 هزار دستگاه از این محصول را به تولید برساند.
کد خبر: ۵۷۰۶۷
شاهین اوج گرفت
تیتر20 - بنابر گفته معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا، با وجود مشكلات پيش رو، از جمله ملاحظات تامين به خصوص تامين آهن و ورق خارجي با ويژگي خاص، توربوشارژ، لزوم افزايش نيرو و همچنين تربيت نيروي هاي متخصص و با توجه به برنامه اوليه توليد ٣٠ هزار دستگاه در سال ١٤٠١، پروژه افزايش توليد شاهين به ميزان ٦٠ هزار دستگاه را تعریف کرده است. مسعود پروین با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت، ساز و كار لازم براي دستيابي به اين تيراژ كليد خورده است، افزود: بر این اساس، تولید شاهین از ابتدای سال جاری تا نیمه اول مرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 36 درصدی همراه بوده است.

در باب افزایش تولید شاهین اما چند نکته وجود دارد. نخست اینکه شاهین در حال حاضر گل سرسبد محصولات سایپا به شمار می رود، بنابراین هم به لحاظ کمی و هم از جنبه کیفی باید در جایگاه مناسبی باشد.

 این خودرو همچنین باید تا حد امکان قیمت تمام شده اش کنترل شود تا مشتریان قدرت خرید آن را داشته باشند. با توجه به اینکه افزایش تیراژ معمولا هزینه های سربار تولید را کاهش می دهد، سایپا هر چه بر تیراژ شاهین بیفزاید، بیشتر می تواند قیمت تمام شده اش را کنترل کند.

درباره افزایش تیراژ دو مسئله مهم وجود دارد که سایپا نباید از آن غافل شود. نخست اینکه تیراژ شاهین باید به عددی اقتصادی برسد و این عدد از دید فعالان خودروسازی و کارشناسان، بالای 100 هزار دستگاه است. بنابراین تیراژ 60 هزار دستگاهی شاهین طی امسال هرچند یک گام رو به جلو برای سایپا به شمار می رود، اما کافی نیست و نیاز است خودروساز بزرگ کشور برنامه تولید آن را در سال های آینده توسعه دهد. 

البته سایپا گویا قصد دارد روی پلت فرم شاهین محصولات دیگری را نیز تولید کند و این احتمال هست که تیراژ مدنظر این شرکت برای پلت فرم موردنظر، بین خانواده شاهین تقسیم شود.
 مسئله دوم اما به کیفیت شاهین برمی گردد. در خودروسازی ایران معمولا رشد تیراژ به افت کیفی منجر می شود و این موضوع ممکن است شاهین را نیز گرفتار کند. از همین رو بهتر است سایپایی ها در کنار افزایش تولید شاهین، مراقب کیفیت آن باشند تا اولا افت نکند و ثانیا رو به رشد نیز برود. اگر قرار باشد کیفیت شاهین قربانی رشد تولید آن شود، بازار آن را پس خواهد زد و شاهین در رقابت با خودروهایی مانند دنا و برخی محولات بخش خصوصی مانند جک جی 4 کرمان موتور کم خواهد آورد. 

اما نکته دیگر در مورد رشد تیراژ شاهین، به تولید کامل آن برمی گردد. با توجه به سیاست وزارت صمت و همچنین برنامه ریزی سایپا، ظاهرا دیگر قرار نیست محصول ناقص (دارای کسری قطعه) در سایپا به تولید برسد و طبعا شاهین نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین 60 هزار دستگاه شاهینی که قرار است امسال تولید شود، کامل است و این موضوع هم روی مسئله کیفیت و هم بازار تاثیرگذار خواهد بود. 

در نهایت اینکه با رشد تولید شاهین، قیمت این خودرو در بازار تا حدی هرچند اندک کنترل خواهد شد. البته عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت خودرو در بازار، انتظارات تورمی و نرخ ارز است، با این حال میزان عرضه نیز در این ماجرا نقش قابل توجهی دارد. از همین رو هرچه شاهین بیشتری تولید شود، عرضه آن به بازار هم افزایش خواد یافت و این موضوع می تواند از سرعت رشد قیمت (در بازار آزاد) بکاهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز