شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تیتر20 بررسی می کند؛
دولت هرچند با تاخیر، اما سرانجام آیین نامه واردات خودرو را تایید کرد تا رسما از چندی دیگر ورود خودرو به کشور وارد فاز اجرایی شود.
کد خبر: ۵۷۱۷۵
نفع دو جانبه واردات خودرو
تیتر20 - قرار بود زودتر از اینها آیین نامه واردات نهایی و ابلاغ شود، با این حال تاخیری نسبتا طولانی در این ماجرا رخ داد که ریشه در مسائل مختلفی داشت. 

گفته می شود چالش اصلی و آنچه بیش از هر مسئله دیگری تایید آیین نامه واردات خودرو را به تاخیر انداخت، مخالفت بانک مرکزی بوده است. 

بانک مرکزی به دلیل کمبود منابع ارزی میلی به واردات از مسیر انتقال ارز نداشته و از آن سو به واردات با منشا ارز خارجی هم روی خوش نشان نداد.

 در بابت مسئله نخست، بانک مرکزی معتقد بود در این شرایط سخت ارزی، نباید ارز کشور بابت واردات کالاهایی مانند خودرو خارج شود.

 در مقابل این دغدغه بانک مرکزی، موضوع واردات بدون انتقال ارز مطرح شد که این بانک این ایده را نیز به دلیل ریسک بالا (از حیث منبع تامین ارز) نپذیرفت.

 در نهایت اما دولت چهارشنبه گذشته خبر از تایید آیین نامه واردات خودرو همزمان با مطرح شدن گمانه زنی هایی مبنی بر احیای برجام داد.

حالا واردات خودرو از خوان سخت خود عبور کرده و به احتمال فراوان امسال میهمانان خارجی بازار از راه خواهند رسید. هرچند دولت در سال 97 واردات را در راستای مدیریت منابع ارزی کشور در دوران تحریم، ممنوع کرد نه حمایت از خودروسازان، اما حالا آزادسازی واردات می تواند از جهاتی به نفع شرکت های خودروساز هم باشد.

آزادی واردات، هم تبعات اجتماعی مثبتی برای خودروسازان دارد و هم تبعات اقتصادی. در حوزه مسائل اجتماعی، آزادی واردات می تواند خودروسازان را تا حدی از زیر فشار اتهام انحصار خارج کند.

 در حال حاضر بخشی از افکار عمومی معتقد است ممنوعیت واردات خودرو در راستای تقویت انحصار خودروسازان است، بنابراین وقتی واردات آزاد شود، این اتهام نیز برداشته خواهد شد و نگاه شهروندان به آنها به عنوان بنگاه های انحصارگر تا حدی تعدیل می شود.

 آزادی واردات همچنین می تواند از منظر اجتماعی به نفع دولت نیز تمام بشود، چون به هر حال در تاریخ ثبت خواهد شد که کدام دولت واردات را آزاد کرد.

اما جدا از این مسائل، ورود خودرو به کشور می تواند به توسعه صنعت خودرو نیز کمک کند.
 این امکان وجود دارد که با عرضه خودروهای خارجی در سطوح قیمتی مناسب، رقابتی هرچند اندک در بازار شکل بگیرد و خودروسازان مجبور شوند ارتقای کیفیت را با جدیت بیشتر و سرعت بالاتری انجام دهند. 

در حال حاضر که بازار خودرو حالتی انحصاری دارد و مردم برای خرید خودروها صف می کشند، آزادسازی واردات می تواند ضمن بهبود تنوع در بازار، خودروسازان را وا دارد تا برای حفظ بازار بخشی از محصولات شان کیفیت را ارتقا بدهند.

مسئله مهم دیگر در مورد واردات خودرو، امکان واردات توسط خودروسازان است. به نظر می رسد در آیین نامه واردات، خودروسازان نیز اجازه دارند نسبت به واردات اقدام کنند.

 این موضوع البته این نگرانی را به وجود آورده که در بازار خودروهای خارجی نیز انحصار خودروسازان داخلی خودنمایی کند، بنابراین وزارت صمت بهتر است مرز بین واردکنندگان و خودروسازان را در این ماجرا مشخص کند.

 واردات توسط خودروسازان جدا از ایراداتی که به آن وارد است، می تواند به تامین نقدینگی خودروسازان کمک بزرگی کند. وقتی خودروسازان بتوانند از محل واردات (مشروط بر اینکه انحصاری ایجاد نشود) اقدام به واردات کنند، این امکان را خواهند داشت که از محل فروش آنها درآمد مناسبی به دست بیاورند.

 خودروهای وارداتی مسشمول قیمت گذاری دستوری نیست و بازار قیمت را مشخص می کند، از همین رو خودروسازان می توانند از محل فروش آنها نقدینگی مناسبی را جذب و به نوعی بخشی از تبعات قیمت گذاری را جبران کنند.   

ارسال نظرات
موضوعات روز