جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
تیتر20 گزارش می دهد:
به تازگی با اعلام سایپا، تولید کوئیک مدل اس این گروه خودروسازی از این پس کاملا به صورت کامل خواهد بود و این خودرو دیگر تولید ناقص نخواهد داشت، اتفاقی که می تواند هم به نفع این خودروساز تمام شود و هم مشتریان.
کد خبر: ۵۷۱۹۳
شارژ بازار خودروهای ارزان با کوئیک اس
تیتر20 - طی چهار سالی که از تحریم خودروسازی کشور می گذرد، تولید خودروهای ناقص یکی از چالش های بزرگ این صنعت بوده که چالش ها و مشکلات زیادی را ایجاد کرده، نه فقط برای مشتریان بلکه برای خودروسازان. 

انتشار تصاویر مملو از محصول از پارکینگ خودروسازان، حواشی زیادی را برای آنها از جمله سایپا ایجاد کرد، چه آنکه از دید افکار عمومی، خودروهای موردنظر به هوای افزایش قیمت، عمدا دپو شده بودند. 

همین حساسیت افکار عمومی سبب شد تا سازمان بازرسی کل کشور به ماجرا ورود کند. این موضوع برای خودروسازان به ویژه سایپا گران تمام شد و اعتبار اجتماعی شان را بیش از پیش زیر سوال برد. 

از آن سو تولید خودروهای ناقص به ضرر مشتریان نیز تمام شد زیرا تحویل خودروهای ثبت نامی به تاخیر افتاد و آنها مجبور بودند مدت زمان بیشتری از آنچه در قرارداد ذکر شده بود، برای دریافت خودرو خود منتظر بمانند.

"تولید ناقص" پدیده ای بود که گریبان تقریبا همه محصولات ایران خودرو و سایپا را گرفت، از جمله همین کوئیک مدل اس که حالا دیگر کاملا کامل تولید خواهد شد. 

این اتفاق می تواند پیامدهای مثبتی را برای سایپا و مشتریان کوئیک اس داشته باشد. این خودرو با توجه سطح قیمتی موجود، در رده محصولات ارزان بازار خودرو کشور قرار می گیرد بنابراین هرچه بیشتر عرضه شود، به نفع بخش کم درآمد جامعه است.

 به نوعی می توان پایان تولید ناقص کوئیک اس سبب ایجاد تکاپو در بازار خودروهای ارزان (حدود 200 میلیون تومان) به حساب آورد.

همین چندی پیش در گزارش وزارت صمت عنوان شد که تقریبا نصف مشتریان بازار خودرو کشور توان خرید محصولات بالای 200 میلیون تومان را ندارند. بنابراین عملا بازار زیر 200 میلیونی ها را می توان مختص قشر کم درآمد جامعه (البته نه همه آنها) و به اصطلاح بازار ارزان قیمت ها دانست. 

از همین رو نیاز است قیمت در این بازار کنترل شود تا قشر کم درآمد توان خرید داشته باشد و این اتفاق در نتیجه رشد تولید و عرضه و البته ثبات نسبی فاکتورهای اثرگذار بر بازار مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز رخ می دهد.

 در این بین، کنترل انتظارات تورمی و قیمت ارز در ید اختیار سایپا نیست، اما این شرکت می تواند با رشد تولید و عرضه امثال کوئیک، به کنترل قیمت در بازار زیر 200 میلیونی ها کمک کند.

 در گذشته که سایپا کوئیک های مدل اس را به صورت ناقص نیز تولید می کرد، روند عرضه این خودرو به بازار چندان مناسب نبود، بنابراین نه تنها تحویل این خودرو با تاخیر همراه بود، بلکه عرضه اندکش در رشد قیمت تاثیر می گذاشت.

 در واقع چون سایپا نمی توانست تمام کوئیک های اس تولیدی را به صورت عبور مستقیم روانه بازار کند، تولید و تقاضا از تناسب لازم برخوردار نبود و طبعا قیمت نیز چندان امکان کنترل نداشت. 

حالا اما با توجه به اینکه دیگر کوئیک اس به صورت ناقص تولید نمی شود، هر چه از این خودرو ساخته شود، روانه بازار خواهد شد. 

این موضوع کمک می کند تا قیمت کوئیک اس در بازار (حداقل از ناحیه عرضه) کنترل شود، هرچند اینکه انتظارات تورمی و قیمتی ارز روی آن تاثیر افزایشی بگذارند، موضوع دیگری است.
 
اتمام تولید کوئیک های اس ناقص اما می تواند تاثیر مثبتی روی کیفیت این محصول نیز داشته باشد. با توجه به تقاضای زیاد برای این خودرو، باید سطح کیفی آن تا حد امکان بهبود پیدا کند و تولید کامل در رخ دادن این اتفاق تاثیرگذار است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز