يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
تیتر20 گزارش می دهد:
توسعه حلقه های پایین دست در واحدهای فولادی منجر به ایجاد ارزش افزوده و درآمدهرچه بیشتر برای کشور و تامین نیاز داخلی می شود، اتفاقی که حالا با پروژه نورد گرم فولاد هرمزگان در جنوب کشور و با توجه به موقعیت جغرافیایی محقق خواهد شد. درواقع فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» با اجرای این پروژه جایگاه خود را ارتقا می دهد.
کد خبر: ۵۷۲۴۹
حضور فولاد هرمزگان در زنجیره ارزش فولاد پر رنگ تر می شود
تیتر20 - نورد گرم را باید یکی از خطوط مهم تولید در صنعت فولاد دانست که در حال حاضر می تواند ارزش افزوده بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.  در این بین فولاد مبارکه سعی بر آن دارد تا با اجرای پروژه نورد گرم 2 نیاز کشور را تامین و وابستگی به واردات را کاهش دهد اما به موازات این طرح فولاد هرمزگان نیز پروژه نورد را آغاز کرد تا در این زمینه نیز بتواند ارزش افزوده جدیدی را برای مجموعه به همراه داشته باشد.

درواقع این پروژه می تواند حضور فولاد هرمزگان در زنجیره ارزش فولاد را پررنگ تر کرده و سهم آن در بازار را افزایش دهد.  

طرح توسعه ۵/ ۳ میلیون تنی نورد گرم  یکی از مهم ترین طرح هایی است که در دستور کار فولاد هرمزگان قرار گرفته و مرحله مطالعه مقدماتی طرح تقریبا رو به اتمام است و به زودی عملیات کلنگ‌زنی طرح اجرایی می‌شود، اما بی شک این طرح با برنامه ریزی مشخص و هدف گذاری در دستور کار قرار گرفته است. درواقع فولاد هرمزگان با رصد نیاز بازار در سال های پیش رو و همچنین نگاهی صادراتی به سراغ این پروژه رفته است. 

توسعه صنعت خودرو و همچنین صنعت لوازم خانگی یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های پیش رو است، چنین برنامه ای نیازمند ورق خواهد بود که امروز بخشی از آن از طریق واردات تامین می شود. حالا در چنین شرایطی پروژه ای 3.5 میلیون تنی در این مجموعه کلید می خورد که بر درآمدزایی فولاد هرمزگان هم اثر دارد.

از سویی دیگر این پروژه می تواند بر توسعه صادراتی فولاد هرمزگان هم موثر باشد، درآمد ارزی این مجموعه را افزایش دهد که در مقابل تاثیر مستقیم بر نماد «هرمز» خواهد داشت. 

البته تمامی این موارد در بعد اجرایی و تامین نیاز کشور و در نهایت درآمدزایی فولاد هرمزگان موثر است اما در بخشی دیگر اجرای این پروژه، چهره ای قدرتمند از فولاد هرمزگان را به تصویر می کشد که  می تواند بخش عمده ای از صنعت فولاد کشور را بر دوش گرفته و تبدیل شدن به قطب فولادی کشور آن هم در منطقه ای که دسترسی به بازارهای صادراتی آسان است را محقق کند. 

این اتفاق از بعد اقتصادی در سطح ملی حائز اهمیت است، زیرا نیاز کشور را تامین می کند و در شرایطی که مشخص نیست وضعیت برجام به کدام سو می رود می تواند در بی نیازی به واردات موثر باشد اما با فرض دستیابی به توافق، اجرای چنین پروژه ای می تواند توسعه صادرات صنعت فولاد را به همراه داشته باشد. اما همانطور که تاکید شد نقش توسعه ای منطقه آن نیز کمتر از توسعه اقتصادی نخواهد بود.

از سویی دیگر فولاد هرمزگان به عنوان یکی از زیرمجموعه های فولاد مبارکه، با اجرای این طرح پس از اجرای طرح نورد گرم 2 در مبارکه، می تواند به مهمترین بازوی فولاد مبارکه تبدیل شود که نقش هلدینگ فولاد مبارکه را هم افزایش دهد. 

در کنار این اتفاق اجرای چنین طرحی در اشتغالزایی نیز موثر خواهد بود که گامی مهم در اجرای مسئولیت های اجتماعی محسوب می شود. 

به طور کلی پروژه نورد گرم فولاد هرمزگان اتفاقی مهم برای این مجموعه و به طور کل هلدینگ فولاد مبارکه است که می تواند به شکوفایی هرچه بیشتر صنعت فولاد ختم شود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز