چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
تیتر20 گزارش می دهد؛
در حال حاضر برندهای کوچک و بزرگی در ایران وارد تولید کولر گازی شده اند، اما هنوز برخی از این شرکت های این محصول را به صورت مونتاژی تولید می کنند و برخی از برندها هم توانسته اند حدود 50 درصد از قطعات فرعی این محصول را داخلی سازی کنند و در مجموع حدود 200 هزار اسپیلت به بازار عرضه کنند.
کد خبر: ۵۷۳۳۸
برندهای ایرانی در نیمه راه اسپیلت سازی
تیتر 20 - پس از اینکه تحریم های غرب علیه ایران تشدید شد و دولت واردات برخی محصولات همچون لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد، هدف گذاری های جدیدی برای تولید محصولات وارداتی همچون اسپیلت انجام داد، زیرا کولر گازی به عنوان یکی از پر مصرف ترین سیستم های خنک کننده در مکان های مسکونی ، اداری و تجاری بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که راندمان بالاتری نسبت به کولرهای آبی دارند و حتی مدل های اینورتور اسپیلت مصرف انرژی کمتری نسبت به کولرهای آبی دارند، به همین دلیل دولت در مناطقی مانند خوزستان و ... جایگزینی این مدل کولرها را به جای کولرهای پرمصرف در دستور کار قرار داده است و همین مساله تقاضای بازار داخلی را بالا می برد و باعث می شد تولید داخلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در سال های گذشته کولر گازی بیشتر وارداتی بود و کم کم با محدود شدن واردات و افزایش قیمت ارز باعث شد در داخل برندهای معتبری وارد ساخت کولرگازی شوند و در مقطع کنونی محصولات داخلی هم در سطح استاندارد های بین المللی ساخته می شوند که نیاز بازار داخلی را تامین می کنند.

در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون اسپیلت در کشور خریداری می شود که بیشتر آنها وارداتی و قاچاق هستند و از آنجایی که این محصول حمل راحت تری نسبت به سایر محصولات لوازم خانگی مانند یخچال  و ... دارند برای قاچاق صرفه اقتصادی بیشتری دارد و در بازاربا قیمت پایین تر از اسپیلت های وارداتی وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا تولید این محصول هم تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد.

درشرایط کنونی سالانه نزدیک به 200 هزار دستگاه اسپلیت های ایرانی از برندهای مختلف همچون  تک التکریک، ایران رادیاتور، ایساتیس، امرسان، صبا تک، جی پلاس و اسنوا ساخته می شوند که قیمت آنها نسبت به  برندهای خارجی پایین تر است و به نسبت قدرت آنها با قیمت بین 12 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شوند.

با توجه به اینکه حدود نیمی از قطعات اسپیلت در داخل کشور تامین می شود در کاهش هزینه های تولید محصولات ایرانی تاثیر داشته و از سوی دیگر قطعات اصلی اسپیلت همچنان وارداتی هستند و همین مساله باعث شده بسیاری از مصرف کننده ها ترجیح بدهند محصولات ایرانی خریداری کنند و این موضوع باعث شده بسیاری از فعالان این صنعت امیدوار باشند تا تولید این محصولات در داخل کشور تقویت شود و در کنار افزایش درصد داخلی سازی ایران بتواند به تولید سالانه حداقل یک میلیون دستگاه اسپلیت در سال دست پیدا کند تا در کنار قیمت برندها برای جذب درصد بیشتری از بازار رقابت بالایی با هم داشته باشند این سبب ارتقای کیفیت محصولات ایرانی شود و خدمات پس از فروش این برندها هم بهبود پیدا کند، البته در شرایط کنونی برخی برندها محصولات خود را گاها حتی تا 3 سال نیز ضمانت می کنند و سعی می کنند مشتری را به هر نحوی راضی نگاه دارند.

در شرایط کنونی برندهای کوچک و بزرگ زیادی هستند که در صنعت کولرگازی و دیگر دستگاه های مرتبط مانند سیستم های تهویه و…. در بازار ایران فعالیت می کنند و این مساله نشان می دهد که ظرفیت خوبی برای تولید این محصولات وجود دارد و از آنجایی که برخی از این برندها محصولات دیگر خود را به کشورهای همسایه صادرات می کنند زمینه برای صادرات اسپیلت هم وجود دارد، زیرا ایران در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک قرار دارد و بسیاری از همسایگان ما به وسایل برودتی نیاز دارند و محصولات ایرانی می تواند سهمی از بازار منطقه ای کسب کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز