جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
تیتر20 بررسی کرد:
سایپا خودروساز بزرگ کشور که تا همین چند ماه پیش با انبوهی از محصولات ناقص در پارکینگ های خود مواجه بود، حالا دیگر خودروهای خود را به صورت کامل تولید می کند و محصولات کف این شرکت نیز صفر شده است.
کد خبر: ۵۷۵۱۲
سایپا چگونه آفت ناقص ها را کشت؟
تیتر20 - طبق آخرین آماری که از سوی سایپا اعلام شده، این شرکت توانسته در شش ماه گذشته پرونده خودروهای ناقص خود را ببندد و از طرفی، تولید برخی محصولات خود –شاهین و کوئیک- را رشد بدهد. 

با رشد تیراژ کوئیک و شاهین، این دو خودرو عملا از سیستم قرعه کشی حذف و سایپا می تواند آنها را در بورس کالا به فروش برساند.

به نظر می رسد اینکه سایپا توانسته از خودروهای ناقص عبور کرده و تیراژ خود را بالا ببرد، ریشه در تغییر سیاست تولید این شرکت به واسطه تغییر مدیریت و البته الزامات وزارت صمت (مبنی بر تمرکز روی تجاری سازی خودروهای ناقص) دارد. اواخر دی ماه سال گذشته بود که محمدعلی تیموری سکان هدایت سایپا را در دست گرفت. 

تا همین اوایل زمستان سال گذشته، سایپا (و البته ایران خودرو) با کوهی از محصولات دپویی در انبارهای خود مواجه بودند و این موضوع حواشی زیادی را برای آنها ایجاد کرد.

 سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو به دلیل مشکلات و چالش های مربوط به تولید و البته سیاست آن زمان وزارت صمت، نمی توانستند هرآنچه را می سازند تجاری سازی کرده و روانه بازار کنند، از همین رو پارکینگ هایشان پر شد از محصولات به قول خودشان ناقص. البته تردیدهایی در مورد ناقص بودن خودروهای دپویی به وجود آمد و صحبت هایی مبنی بر احتکار شکل گرفت. افکار عمومی معتقد بود خودروسازان محصولات خود را به هوای افزایش قیمت دپو کرده اند و اصلا بحث خودرو ناقص در میان نیست. 

با این حال خودروسازان و وزارت صمت تاکید کردند خودروهای دپویی به دلیل کسری قطعه امکان تجاری سازی ندارند. در نهایت با عوض شدن سیاست وزارت صمت در حوزه تولید خودرو و تغییر مدیریت سایپا، سیاست این شرکت از تولید بی چون و چرا و توام با ناقصی، تغییر کرد و تجاری سازی ناقص ها در اولویت قرار گرفت. 

این موضوع هرچند از سرعت تولید سایپا کم کرد، اما سبب شدپارکینگ های این شرکت از خودروهای دپویی خالی شود.

 با تجاری سازی خودروهای ناقص، روند تحویل به مشتریان نیز سرعت گرفت و بازار با بهبود عرضه مواجه شد، هرچند البته شرایط تحویل و عرضه از سوی سایپا (مانند دیگر خودروسازان کشور) هنوز ایده آل و مورد رضایت شهروندان نیست. 

با این حال خلوت شدن پارکینگ های سایپا و عدم تولید خودرو ناقص، علاوه بر اینکه از جنبه اجتماعی به نفع سایپا شد، تولید این شرکت را نیز به حالت عادی بازگرداند، به نحوی که دومین خودروساز بزرگ ایران حالا می تواند روندی طبیعی در تولید پیش گرفته و از تمام ظرفیت قطعات خود در خطوط تولید استفاده کند. 

اما در کنار صفر شدن خودروهای ناقص، جهش تولید کوئیک و شاهین نیز کمک بزرگی به سایپا در راستای بهبود اوضاع مالی خواهد کرد.

 با توجه به رشد تولید خودروهای موردنظر، سایپا دیگر الزامی به عرضه آنها در سامانه یکپارچه فروش با قیمت دستوری ندارد. به عبارت بهتر، سایپا می تواند شاهین و کوئیک را روانه بورس کند و به این واسطه ضمن خارج کردن این دو خودرو از منطقه زیان، آنها را حتی به سمت سوددهی نیز ببرد.

 این موضوع به بهبود نقدینگی در سایپا کمک خواهد کرد، هرچند البته نمی تواند زیان دهی کلی این شرکت را متوقف کرده یا زیان انباشته را پوشش دهد. البته سایپایی ها امیدوارند با رویکرد مدیریتی این شرکت، تولید دیگر محصولات نیز رشد کرده و به این واسطه ضمن کاهش هزینه های سربار، همه خودروهای تولیدی این شرکت در بورس عرضه شوند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، نقطه بسیار روشنی در کارنامه مدیریت فعلی سایپا به ثبت خواهد رسید. 


ارسال نظرات
موضوعات روز