پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر20 پیامدهای استفاده از کارت‌خوان‌ها برای دریافت مالیات را بررسی می‌کند:
گسترش تور مالیاتی با استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی خصوصاً کارت‌خوان‌های فروشگاهی، تمایل به استفاده از این ابزارها را در میان اصناف مختلف به‌شدت کاهش داده و مردم را به دردسرهای تازه‌ای برای پرداخت با پول نقد دچار کرده است.
کد خبر: ۵۷۵۵۲
ریزش تراکنش‌های شاپرک و دردسرهای تازه مردم برای پرداخت با پول نقد
تیتر20 -  استفاده روزافزون از ابزارهای پرداخت الکترونیکی به‌ویژه در دروان همه‌گیری کووید 19 دستگاه‌های حاکمیتی را بیش‌ازپیش به بهره‌برداری از اطلاعات دقیق این ابزارها برای گسترش تور مالیاتی و افزایش درآمدهای دولت از این طریق مصمم کرد.

 به همین خاطر نیز به‌محض فروکش کردن دامنه همه‌گیری و رونق دوباره پرداخت‌های حضوری از طریق کارت‌های بانکی و دستگاه‌های کارت‌خوان، اجرای مقررات مربوط به الزام اصناف مختلف به استفاده از کارت‌خوان سرعت بیشتری یافته است.

 واکنش این اصناف به این رویکرد حاکمیتی اما همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، عدم تمایل به استفاده از کارت‌خوان‌ها و وادار کردن خریداران به پرداخت پول نقد است؛ پول نقدی که این روزها تبدیل به کیمیا شده و به این راحتی‌ها نمی‌توان در جیب مردم اثری از آن پیدا کرد چراکه جای اسکناس‌ها را کارت‌های بانکی گرفته است.

غیبت معنادار کارتخوان ها!
«کارتخوان نداریم! » . این جمله ای است که این روزها از بسیاری از کسبه و صاحبان مشاغل شنیده می شود. چه برای پرداخت مبالغ خرد و اندک گرفته تا پرداخت های کلان، از سبزی فروش محلی تا پزشک متخصص این روزها دیگر تمایلی به استفاده از کارتخوان ندارند و مشتریان را برای پرداخت هزینه کالا و خدماتشان به پرداخت پول نقد و یا در نهایت کارت به کارت سوق می دهند.

 البته مشاهدات میدانی حکایت دارد در میان اصناف مختلف، برخی مشاغل خدماتی مانند ارائه‌کنندگان خدمات زیبایی یا درمانی بیش از سایر اصناف با بهانه‌هایی مانند خرابی دستگاه، قطع بودن اتصال و.. مشتریان را به پرداخت با پول نقد وادار می‌کنند.

در واقع به نظر می رسد اصناف مختلف به دلیل عدم تمایل به پرداخت مالیات، عطای استفاده از کارتخوان و خدمات پرداخت الکترونیک را به لقایش بخشیده اند و باز هم مطابق سنت های قدیمی بازار، به مبادله پول نقد تمایل بیشتری پیدا کرده اند.

این در شرایطی است که سقف دریافت پول نقد از دستگاههای بانکی در مقایسه با نرخ هزینه خدمات و کالاها محدود و بسیار اندک است و در شرایط کمبود پول نقد در جامعه، مشتریان در نهایت مجبورند برای دریافت هزینه خدمات  به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنند یا از طریق سامانه‌های برخط اقدام به کارت به کارت کنند.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از شبکه پرداخت کشور نیز غیبت کارتخوان ها در دادو ستدهای اقتصادی را تایید می‌کند. شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت در گزارش تیرماه خود، مدعی ریزش تراکنش‌های شاپرک در فاصله میان خرداد تا تیرماه ۱۴۰۱ شده است. در این گزارش تعداد کارتخوان‌های فعال در سامانه‌های فروشگاهی بیش از ۸ میلیون و ۲۵۹ هزار عدد ذکر شده است، در مجموع در کارنامه تیر ماه این دستگاه‌های کارتخوان بیش از ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تراکنش ثبت شده است. به روایت این گزارش ارزش معاملات ثبت شده در مجموع کارتخوان‌های فعال و دایر سراسر کشور در فاصله خرداد تا تیر ۱۴۰۱ بیشتر از ۵ درصد رشد منفی داشته است و از ۷۲۵ هزار میلیارد تومان به ۶۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین گزارش اقتصادی مرداد ماه شاپرک نیز همچنان تداوم کاهش کارت‌خوان‌های فروشگاهی تائید می کند. براساس این گزارش در مردادماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۳.۷۱۶ میلیون تراکنش با ارزش ۶.۷۶۲ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به تیرماه کاهش ۱.۴۶درصدی در تعداد و کاهش ۱.۳۸درصدی در ارزش ریالی داشته است. 

این گزارش می افزاید تعداد ابزارهای شاپرکی مردادماه در مجموع نسبت به تیرماه ۰.۵۴درصد کاهش پیدا کرده است که دلیل این تغییر، کاهش ۰.۸۵درصدی ابزارهای کارتخوان‌ فروشگاهی است.

آیا ترفند کارت به کارت برای فرار مالیاتی جواب می‌دهد؟
اعلام شماره کارت‌های مختلف به مشتریان، یکی از ترفندهایی است که برخی اصناف با استفاده از آن به دنبال جایگزینی روش دیگری به جای کارتخوان هستند تا شاید راهکاری برای فرار از پرداخت مالیات باشد اما شاید کمتر کسی بداند که این فرآیند هم از سوی سازمان مالیاتی مورد رصد و بررسی است و به تازگی کارت‌های مشکوک که بیش از ۵۰ مورد تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشند از سوی سازمان مالیاتی مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد و اگر استفاده از حساب متصل به آن کارت برای فعالیت‌های تجاری محرز شود، از صاحب حساب مالیات دریافت می‌شود.

در راستای اجرای این شناسایی، به گفته رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی «تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی از چندی پیش آغاز شده است» و حساب‌های غیرتجاری یا شخصی نیز به‌صورت متناوب از سوی بانک‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد و این پایش با الگوریتم و معیارهای مختلفی چون تعداد، مبلغ، تناسب فعالیت شغلی صاحب حساب با واریزی‌ها و ... صورت می‌گیرد اما یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه، تعداد واریزی‌هاست که پس از بررسی بانک‌، در صورت تأیید مشکوک بودن واریزی‌ها به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد.

اجبار در دریافت مالیات، چه اثراتی خواهد داشت؟
اگرچه به گفته طراحان و مجریان طرح سامانه مودیان مالیاتی، هدف غایی از پیاده سازی این طرح توسعه شفافیت در اقتصاد و اجرای عدالت در دریافت مالیات از عموم شهروندان ایرانی است اما به نظر می رسد شیوه های اجباری برای رسیدن به این مقصود، دست کم تاکنون اثرات مطلوبی نداشته است. در زمان غیبت کارتخوان ها و در صورت گسترش مبادله با پول نقد، اولین قربانی اتفاقا همین شفافیت اقتصادی خواهد بود، چرا که با این شیوه علاوه بر گسترش فرار مالیاتی اقتصاد زیرزمینی به سرعت گسترش خواهد یافت.

از سوی دیگر نبود پول نقد و سخت گیری بانک ها در ارائه پول نقد و چک های بانکی در مبالغ درشت، تمهیدی از سوی دولت و شبکه بانکی برای همین موضوع است که البته در نهایت پیچیدگی های مردم را در مبادلات اقتصادی دوچندان کرده است.

به نظر می رسد در شرایطی که نفس های اقتصاد در کشور به شماره افتاده و فشار تورمی روزافزون بر عموم اصناف و کسب و کارها دشواری های بی شماری را تحمل کرده، این شیوه در اخذ مالیات می تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی ناگواری به همراه داشته باشد و ضرورت دارد تا ضمن ارتقای سطح دانش عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه، بازنگری جدی تری نسبت به شیوه های اجرای آن در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز