پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
با اعلام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، قرار است برخی نمایندگی های خدمات پس از فروش آنها با یک دیگر ادغام شوند، اتفاقی که به نظر می رسد علاوه بر تبعات مثبت برای نمایندگی ها و مشتریان، مقدمه ای برای اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور نیز به حساب می آید.
کد خبر: ۵۷۶۱۸
ثمرات ادغام خدمات پس از فروش خودروسازان
تیتر20 - طبق آنچه از اظهارات مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بر می آید، ادغام برخی نمایندگی های خدمات پس از فروش دو شرکت به منظور کاهش هزینه‌ها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگی‌ها و بهبود سطح پاسخگویی است.

خدمات پس از فروش به عنوان یکی مسائل بسیار مهم، نه تنها می تواند سبب افت و خیز میزان رضایتمندی شهروندان از خودروسازان شود، بلکه از جنبه کسب درآمد نیز اهمیت فراوانی برای ایران خودرو و سایپا (مانند دیگر خودروسازان دنیا) دارد. در دنیا البته تمرکز بیشتری روی خدمات پس از فروش گذاشته می شود و خودروسازان به این بخش به عنوان یکی از منابع درآمد اصلی نگاه می کنند. 

در خودروسازی ایران با وجود توسعه نمایندگی ها، همچنان چالش های بزرگی در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد و میزان رضایت شهروندان ایده آل نیست. از جمله چالش های بزرگی که مشتریان در بخش خدمات پس از فروش خودرو با آن مواجه هستند، کمبود قطعات، خواب خودرو و همچنین عدم عیب یابی دقیق و تعمیرات مناسب است که در نمایندگی های هر دو خودروساز بزرگ کشور به چشم می آید.
 
حالا به توجه به اینکه قرار است برخی نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا با یکدیگر ادغام شوند، انتظار می رود چالش های موردنظر کمرنگ تر شوند. البته ایران خودرو و سایپا هنوز جزئیات ادغام و اینکه چه نمایندگی هایی با چه شرایطی د رهم تنیده خواهند شد را اعلام نکرده اند و مشخص نیست مبنای ادغام چه مسائلی است.

 با این حال به نظر می رسد نمایندگی های زیان ده در اولویت قرار دارند. این ادغام اگر به شکلی منطقی و اصولی صورت گیرد، در درجه نخست می تواند به نفع مشتریان تمام شود.

 نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند، بنابراین به واسطه ادغام، نمایندگی ها می توانند ضمن استفاده از نقاط قوت یکدیگر، نقاط ضعف شان را پوشش  دهند. مثلا ممکن است فلان نمایندگی ایساکو با کمبود نیروی متخصص مواجه باشد و به واسطه ادغام با یکی از نمایندگی های سایپایدک، این ضعف را برطرف کند.

یا مثلا ممکن است فلان نمایندگی سایپایدک از تجهیزات و امکانات کافی برخوردار نباشد و با ادغام در یکی از نمایندگی های ایساکو، زمینه دسترسی مشتریان سایپا به تجهیزات موردنظر فراهم خواهد آمد.

 نکته دیگر اینجاست که ممکن است در برخی مناطق کشور به دلیل وجود نمایندگی های کوچک، خدمات مناسبی به مشتریان ارائه نشود، اما با ادغام آنها، امکان ارائه خدماتی قابل قبول فراهم بیاید. 

این اتفاق علاوه بر اینکه به نفع شهروندان مناطق موردنظر بوده و چالش هایی مانند تامین قطعات، خواب خودرو و ضعف امکانات را تا حد امکان پوشش خواهد داد، به خروج نمایندگی ها از زیان دهی و سودده کردن آنها نیز منجر خواهد شد. به هر حال وقتی شهروندان احساس کنند به واسطه ادغام نمایندگی های ایساکو و سایپایدک، خدمات بهتری را نسبت به گذشته دریافت می کنند، رغبت بیشتری برای مراجعه به آنها خواهند داشت. 

همچنین به نظر می رسد با ادغام برخی نمایندگی ها، احتمال اینکه چالش بزرگی به نام خواب خودرو (به واسطه بهبود روند تامین قطعات و استفاده از توان نیروی انسانی مشترک طرفین) کمرنگ تر شود، وجود دارد. در نهایت اینکه طبق اعلام مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، آنها از پروژه ادغام، به دنبال مسائلی مانند کاهش هزینه ها و سهولت دسترسی مشتریان به نمایندگی ها نیز هستند.

ارسال نظرات
موضوعات روز