دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
«تیتر20» بررسی می کند:
وضع تحریم ها علیه کشور باعث شده تا بخش معدن برای توسعه و افزایش بهره وری با مشکلاتی از جمله فرسودگی ماشین آلات مواجه شود. اما آن طور که به گوش می رسد شرکت ملی مس پس از سفر اخیر رضا فاطمی امین وزیر صمت به بلاروس، قرار است بخشی از نیاز خود به ماشین آلات را از طریق برند بلاروسی تامین کند. اما آیا برند بلاروسی می تواند کیفیتی به اندازه برندهای معروف دنیا ارائه دهد؟
کد خبر: ۵۷۶۶۷
تیتر20- ماشین آلات معدنی این روزها یکی از اصلی ترین معضلات و مشکلات در بخش معدن ایران است که توانسته فعالیت های معدنی و میزان بهره برداری از معدن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل شاید برای معادن کوچک و متوسط بیش از معادن بزرگ دیده می شود اما معادن بزرگ هم در این زمینه دستخوش تغییرات زیادی شده اند. 

معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین معادن ایران با ذخایر مس است که طبق نظر کارشناسان تا 50  سال آینده دارای ذخیره است اما بی تردید برای بهره برداری از آن باید به عمق بیشتری رفت و خاکبرداری بیشتری انجام شود. درست در این قسمت است که ماشین آلات معدنی اهمیت خود را نشان می دهند. 

شرکت ملی مس در سال های اخیر توانست رکورد حفاری را شکسته و توان خود را به رخ بکشد. اما این توان با در اختیار داشتن تجهیزات به روز چند برابر شده و می تواند سوددهی و درآمدزایی این مجموعه را افزایش دهد. 

با نگاهی به معدن سرچشمه هنوز دامپتراک های امریکایی دیده می شوند که با عمر زیاد مشغول به فعالیت هستند. عمر بالای ماشین آلات می تواند بهره وری را کاهش داده و هزینه های تعمیر و نگهداری را افزایش دهد. 

در نتیجه شرکت ملی مس برای توسعه فعالیت های خود باید در زمینه واردات ماشین آلات وارد عمل شود اما بدون شک وضع تحریم ها انتخاب برند و همکاری با شرکت های بزرگ سازنده ماشین آلات را تحت تاثیر قرار می دهد.  در کنار این موضوع وزارت صمت به دلیل حمایت از تولید داخل، واردات ماشین آلاتی که مشابه ساخت داخل دارند را ممنوع کرد که البته تاثیر این تصمیم بر معادن کوچک و متوسط را بیشتر می کند و شرکت های بزرگ مانند ملی مس مشکلات کمتری در این زمینه دارند اما بدون شک برای همکاری های بین المللی با محدودیت هایی مواجه هستند. 

البته سفر اخیر وزیر صمت به بلاروس زمینه این واردات را فراهم کرد. درواقع قرار بر آن است که شرکت ملی مس بخشی از نیاز خود به ماشین آلات را از طریق بلاروس تامین کند و با شرکت «بلاز» وارد همکاری شود. اما آیا این جایگزینی گزینه ای مناسب برای بخش معدن ایران است؟ 
بی تردید با نگاهی به برندهای معروف دنیا همچون کاترپیلار و کوماتسو حالا همکاری با بلاروس چندان جذاب نخواهد بود و به ناچار در شرایط تحریم باید به سراغ این گزینه رفت، اما از سویی دیگر شاید در شرایط فعلی واردات ماشین آلات معدنی ان هم وقتی که بخش معدن نیازمند 15  هزار دستگاه است، می تواند اتفاق مهمی باشد. 

با توجه به این که بلاز تنها  ماشین ‌آلات کراک ۱۵۰ تن به بالا را تولید می کند، نمی توان چندان به این واردات اکتفا کرد و به عقیده برخی کارشناسان باید به سراغ برندهای دیگری رفت و رایزنی هایی برای واردات دیگر برندها با ظرفیت های متنوع تر انجام داد. 

هرچند بلاز به عنوان برند مطرح بلاروس معروف است و خطوط مونتاژی در اختیار دارد اما بی تردید نمی توان این مسیر را جایگزین مناسبی برای برندهای مطرح دنیا دانست. امروز شرکت های معدنی دنیا با توجه به ارزیابی تقاضا در سال های پیش رو در حال افزایش بهره وری خود هستند.

 این در حالی است که ارزیابی ها از بازار مس نشان می دهد، تقاضا رو به افزایش است و ملی مس برای آنکه چندان از این رقابت عقب نماند باید دست بکار شده و بهره وری را افزایش دهد. 

جالب است بدانید در زمینه واردات ماشین آلات در سال گذشته ترکیه و عربستان از ایران جلو افتاده اند. ترکیه با واردات ۶۴۳‌میلیون دلار، عربستان با ۴۳۱‌میلیون دلار و امارات با رقم ۳۹۰‌میلیون دلار جزو اقتصادهای منتخب قرار دارند، اما بخش معدن ایران امروز با تصمیم ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخل مواجه است آن هم در شرایطی که تحریم ها کار را سخت کرده است. 

واردات ماشین آلات از بلاروس می تواند بخشی از نیاز ملی مس را تامین کند اما این معدن برای بهره برداری از فرصت پیش رو نیازمند توسعه هرچه بیشتر است که بخشی از آن در گروی در اختیار داشتن ماشین آلات معدنی روز است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز