شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
یک کارشناس اقتصادی:
کارشناس حوزه مناطق آزاد : مشکل دبیرخانه مناطق آزاد این است که توجیه‌گر وضعیت کنونی است از طرفی از عملکرد مناطق آزاد دفاع کرده و از طرف دیگر هم اعلام مخالفت با مناطق آزاد دارد؛ ولی ایرادات جدی آن را نمی‌گوید
کد خبر: ۵۷۸۹۸
مناطق آزاد ابزار اقتصادی هستند نه سیاسی/ هدف تشکیل مناطق اقتصادی مشخص نیست/ گرفتاری فعالان اقتصادی در مناطق آزاد ازکسانی که در سرزمین اصلی فعالیت می کنند، بیشتر است/ دبیرخانه مناطق آزاد توجیه‌گر وضعیت کنونی است
تیتر20 - فردین کریمی، کارشناس حوزه مناطق آزاد با اشاره به اینکه منطقه آزاد به‌عنوان یک ابزار اقتصادی معرفی شده‌اند، گفت: سیاستمداران بر اساس نیازسنجی‌ها و بر مبنای اهداف اقتصاد کلان کشور از این ابزار اقتصادی بهره می‌برند.

وی عنوان کرد: بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸، برای خروج کشور از وضعیت اقتصادی جنگ‌زده به تعبیری و ورود به اقتصاد بین‌الملل از ابزار منطقه آزاد استفاده شد، البته در اولین قانون توسعه اقتصادی کشور بدون هیچ هدفی مجوز احداث سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار صادر شد.

کریمی ادامه داد: پس از آن در سال ۱۳۷۲ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد با ۹ هدف ابلاغ شد و بررسی‌ها بیانگر آن است که سیاست‌گذار فهم دقیقی از موضوع منطقه آزاد نداشته و علت تشکیل منطقه آزاد را نمی‌داند.

این کارشناس اقتصادی افزود: جالب است بعد از گذشت سی‌سال هنوز علت تشکیل منطقه آزاد مشخص نیست. در سال گذشته با حدود ۶۰ نفر از صاحب‌نظران (از دبیر تا کارشناس) در حوزه مناطق آزاد صحبت شد؛ ولی تاکنون به جمع‌بندی اینکه چرا سیاست‌گذار منطقه آزاد را تشکیل داده نرسیده‌ایم؛ آیا تشکیل آن‌ها برای تولید سرمایه محور بوده یا برای جذب سرمایه‌گذار خارجی یا برای محرومیت‌زدایی از منطقه؟

کریمی با اشاره به عدم درک سیاست‌گذار از هدف تشکیل منطقه آزاد بیان کرد: گرفتاری فعالان اقتصادی محدود مناطق آزاد از گرفتاری اقتصادی کسانی که در سرزمین اصلی در حال فعالیت هستند بیشتر بوده و با این تفاسیر چگونه این مناطق در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرینی داشته‌اند؟

وی در خصوص مشکلات مناطق اقتصادی تصریح کرد: کسی که در سرزمین اصلی فعالیت دارد با وزارت صمت، گمرک و اداره مالیات مواجه است؛ ولی فعالان اقتصادی مناطق آزاد می‌بایست با هرکدام از این موارد هم در منطقه آزاد هم در سرزمین اصلی مراوده داشته باشد و به همین نسبت با گرفتاری‌های دوچندان روبرو است.

کریمی یادآور شد: آیا می‌توان از منطقه آزادی که بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز مشکل آب، برق و گاز دارد، انتظار فعالیت اقتصادی داشت؟ منطقه آزاد بعد از ۳۰ سال هنوز گرفتار نیازهای اولیه خود نظیر جاده، ریل و اسکله بوده و دولت برای توسعه زیرساخت آنجا مجبور به فروش ساختمان‌های خود است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هدف تشکیل هر یک از مناطق اقتصادی کشور مشخص نیست، گفت: در حال حاضر با شاخصی که منطقه آزاد کیش مورد ارزیابی قرار گرفته، مناطق آزاد دیگری نظیر قشم و چابهار هم بررسی می‌شود یعنی می‌توان گفت که انتظارات از تمام مناطق اقتصادی شبیه به هم است به عبارتی هیچ‌کدام از مناطق آزاد کشور به اهداف خود (چراکه اهدافی برای هریک تعریف نشده) نمی‌رسد.

کریمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از دبیرخانه مناطق آزاد کشور پرداخت و گفت: مشکل دبیرخانه مناطق آزاد این است که توجیه‌گر وضعیت کنونی است از طرفی از عملکرد مناطق آزاد دفاع کرده و از طرف دیگر هم اعلام مخالفت با مناطق آزاد دارد؛ ولی ایرادات جدی آن را نمی‌گوید / رادیو اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز