پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند ارائه رنگ های جدید توسط ایران خودرو می تواند به جذب مشتری و تامین نیاز آنها کمک کند، با این حال این اقدام چالش های خاص خود را نیز دارد.
کد خبر: ۵۷۹۴۰
تولید خودرو با رنگ های متنوع؛ جذاب اما چالش برانگیز
تیتر20 - ایران خودرو ۱۱ رنگ جدید برای محصولات این شرکت در نظر گرفته که با احتساب قبلی ها، این شرکت در حال حاضر توانایی تولید و عرضه خودرو با ۲۰ فام رنگ را دارد. به عبارتی دیگردر آینده‌ای نزدیک و با ایجاد ساز‌و‌کارهای لازم، مشتریان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در رنگ‌های خاص و متنوع سفارش‌گذاری کنند. این ۱۱ فام رنگ جدید شامل رنگ‌های نقره‌ای تیتانیوم، قهوه‌ای کادرو، مشکی آبنوس، سرمه‌ای متالیک، آبی کاسپین، قرمز رژ، آبی اقیانوسی، صورتی، سبز کله‌غازی، سبز انگور و قهوه‌ای نسکافه‌ای می‌شود.

این اقدام ایران خودرو اما از دو جهت قابل بررسی است. نخست اینکه اضافه کردن رنگ های جدید طبعا می تواند به نیاز بخشی از مشتریان که به دنبال رنگ هایی غیر از سفید، مشکی و نقره ای (به عنوان رنگ های اصلی در خودروهای داخلی) را برطرف کند. 

در حال حاضر هرچند رنگ های سفید و مشکی و تا حدی کمتر نقره ای، دارای بیشترین تقاضا در بین مشتریان خودرو کشور هستند، اما به هر حال بخشی از مشتریان نیز تمایل دارند تا از رنگ های دیگر به ویژه های فانتزی ها استفاده کنند. به عنوان مثال، نسل جوان به خصوص بانوان، معمولا به رنگ های فانتزی خودرو علاقه مند هستند و اتفاقا ایران خودرو با وجود محصولاتی مانند پژو 206 و 207 و در آینده ری را، می تواند به واسطه رنگ های جدید مشتری برای خود جذب کند.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تعداد رنگ های مورد استفاده در خودروسازی ایران و در مقایسه با استاندارد جهانی، کمتر است. بنابراین اقدام ایران خودرو در عرضه 11 رنگ جدید را می توان گامی در راستای بهبود این شرایط دانست. این اقدام حتی می تواند برای دیگر خودروسازان داخلی نیز الگو باشد و آنها را هم به سمت ارائه رنگ های جدید ترغیب کند.

اما هرچند ارائه رنگ های جدید توسط ایران خودرو می تواند به جذب مشتری و تامین نیاز آنها کمک کند، با این حال این اقدام چالش های خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال، اگر خودروها دچار تصادف شده و احتیاج به تعمیرات مرتبط با رنگ داشته باشند، اگر رنگ آنها غیر از سفید و مشکی باشد، احتمالا زمان بیشتری را برای رنگ آمیزی نیاز خواهد داشت. به عبارت بهتر، ترمیم رنگ های متنوع خودرویی در عین حال که این رنگ ها سبب جذابیت خواهند شد، چالش برانگیز نیز هست.

نکته دیگر اینجاست که با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها و اینکه خودروها در معرض کثیف شدن قرار دارند، خیلی ترجیح شان استفاده از رنگ سفید است. بنابراین ازانجاکه رنگ های غیر سفید به خصوص فانتزی ها بیشتر مستعد کثیفی هستند، این موضوع ممکن است خیلی ها را نسبت به خرید خودرو با رنگ های موردنظر دچار تردید کند.

اما هرچند عرضه رنگ های جدید می تواند برای مشتریان جذاب باشد، اما در فضای فعلی که خودرو در جایگاه کالایی برای حفظ ارزش پول قرار گرفته، رنگ های فانتزی می تواند یک چالش باشد.

 معمولا مشتریان خودرو سعی می کنند رنگ های سفید و مشکی را خریداری کنند تا اگر قصد فروش داشتند، با چالش نبود و کمبود تقاضا مواجه نشوند، چه آنکه رنگ های فانتزی هنگام فروش (در حالت دست دوم) در مقایسه با سفید و مشکی ها سخت تر فروش می روند.

 در واقع خودروهای با رنگ مشکی و سفید، دست به نقد هستند و مشتری عام دارند، اما مثلا رنگ سبز کله‌غازی یا قهوه ای نسکافه ای مشتری خاص خود را دارد و به راحتی پیدا نمی شود. بنابراین با توجه به نقدشوندگی راحت خودروهای سفید و مشکی، همچنان خیلی ها ترجیح شان خرید خودرو با چنین رنگ هایی است، هرچند به هر حال رنگ های جدید نیز بی مشتری نخواهند ماند.

ارسال نظرات
موضوعات روز