چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
تیتر20 اثرات حذف پیرمردهای جاده مخصوص را بررسی کرد:
کنار گذاشتن سمند و 405 یک ضرورت بوده و می تواند ایران خودرو را به سمت ارتقای کیفی و توسعه محصول سوق بدهد.
کد خبر: ۵۷۹۸۰
ارتقای کیفی سبد تولیدات ایران خودرو
تیتر20 - با اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت سرانجام تولید دو محصول قدیمی خود یعنی پژو 405 و سمند را متوقف کرد تا این دو محصول پرفروش همنشین پیکان در موزه شوند. 

موضوع حذف پژو 405 و سمند از مدت ها پیش و پس از آنکه سازمان ملی استاندارد، از وضع استانداردهای جدید خبر داد، مطرح شد.
 طبق اعلام این سازمان، قرار شد خودروهایی که امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند،در بازه های زمانی مختلف از خط تولید خودروسازان حذف شوند. ایران خودرویی ها ابتدا پژو 405 مدل جی ال ایکس را حذف کردند و اخیرا نیز به تولید مدل ای ال ایکس این خودرو و همچنین سمند پایان دادند.

حالا پرسش اینجاست که حذف این دو خودرو چه تبعاتی را به دنبال خواهد شد. هرچند 405 و سمند جزو محصولات پرفروش ایران خودرو بوده اند، اما با توجه به قدیمی بودنشان، حذف آنها ضروری بود. با کنار گذاشتن 405 و سمند، عملا دو خودروی قدیمی که دیگر امکان ایجاد اصلاحات و ارتقای کیفی روی آنها وجود ندارد، از سبد تولیدات صنعت خودرو کشور کنار گذاشته شده اند. با توجه به ایردات کیفی این دو خودرو، حذف آنها به خودی خود سبب ارتقای کیفی سبد تولیدات ایران خودرو خواهد شد، زیرا قرار است جای خالی 405 و سمند با محصولاتی که کیفیت بهتری دارند، پر شود.

کنار گذاشتن این خودروها اما برای شرکت سازنده نیز دارای اثرات مثبت است. نخست اینکه 405 و سمند در لیست خودروهای مشمول قیمت گذاری دستوری قرار داشتند و با توجه به ادعای ایران خودرو مبنی بر زیان ده بودنشان، توقف تولید عملا به کاهش زیاندهی در این شرکت کمک خواهد کرد. 

به عبارت بهتر، ایران خودرو محصولاتی را حذف کرده که هزینه تولیدشان از قیمت تمام شده آنها بیشتر بوده و حالا می تواند با افزایش تیراژ دیگر محصولات خود که زیاندهی کمتری دارند و یا سودده هستند و یا در آینده از شمول قیمت گذاری دستوری خارج می شوند، سر و سامانی به اوضاع مالی خود بدهد. 

کنار گذاشتن این دو خودو اما از بعد اجتماعی هم برای ایران خودرو تبعات مثبتی دارد. در واقع اینکه ایران خودرو دو محصول پر فروش خود را کنار گذاشته، این پیام را به مشتریان می دهد که بناست سبد تولیدات شرکت تغییراتی اساسی را به خود ببیند. به هر حال خودروسازان ایران سال های سال محصولاتی قدیمی را تولید کرده اند که در مقایسه با آنچه در خودروسازی جهان می گذرد، از جنبه کیفی بسیار عقب بوده اند. بنابراین کنار گذاشتن امثال سمند  و 405 یک ضرورت بوده و می تواند ایران خودرو را به سمت ارتقای کیفی و توسعه محصول سوق بدهد. 

به نظر می رسد ایران خودرویی ها برای جلب رضایت مشتریان خسته از مدل های قدیمی،  باید جای خالی سمند و 405 را به واسطه عرضه محصولات جدید پر کنند. این اتفاق شاید از جنبه قیمتی امکانپذیر نباشد، اما حداقل از بعد کیفی، خودروهای جایگزین باید سطح کیفی بهتری را ارائه بدهند. یا مثلا اگر قرار است به واسطه افزایش تیراژ خودروهای فعلی، جای خالی سمند و 405 پر شود، باید امکان دسترسی مشتریان بیشتری (به خصوص آنها که مشتری سمند و 405 بوده اند) به مدل های جایگزین فراهم بیاید.
 
اتفاقا یکی از چالش های حذف پژو 405 و سمند دقیقا به همین ماجرای جانشینان آنها برمی گردد، زیرا اگر این خلاء پر نشود، مشتریان این بخش از بازار دچار مشکل خواهند شد. به عبارت بهتر در صورتی که اختلاف قیمت خودروهای جایگزین سمند و پژو 405 با این دو خودرو خیلی زیاد باشد، مشتریان آنها توان خرید خود را از دست می دهند و مجبورند یا به سراغ مدل های دست دوم بروند و یا محصولی کم کیفیت تر را خریداری کنند. 
  

ارسال نظرات
موضوعات روز