يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
تیتر20 بررسی کرد
با نهایی شدن آئین نامه واردات خودرو و شرایط واردات و احتمال بسیار زیاد همکاری مجدد کرمان موتور با شریک کره ای این پرسش به وجود می آید که سمت و سوی همکاری کرمان موتور با هیوندای به کدام جهت کشیده خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۴۶۰
سمت و سوی همکاری کرمان موتور با هیوندای
تیتر20 -  آئین نامه واردات خودرو با برخی قیود از جمله انتقال تکنولوژی،خدمات پس از فروش و همچنین واردات خودروهای زیر20 هزار دلار بالاخره به تصویب نهایی رسید.به گفته وزارت صمت ثبت سفارش نیز آغاز شده است.

 همزمان با آن برخی شرکت ها که تائیدیه های لازم برای واردات را اخذ کرده اند نیز اعلام شده است.نام کرمان موتور نیز در این لیست دیده می شود. در این شرایط یکی از بحث هایی مطرح درباره از سر گیری واردات خودرو این است که آیا همکاری کرمان موتور با هیوندای از سر گرفته خواهد شد؟ که به صورت واضحی جواب روشن است و در ادامه این پرسش مطرح می شود که در این صورت شکل و شمایل همکاری با جک چگونه خواهد بود؟

آیا هیوندای اصلا تمایلی به همکاری مجدد با این خودرساز دارد؟ بخشی از این پرسش ها در دیدار سفیر کره جنوبی از غرفه کرمان موتور و قول مساعد جهت مساعدت همه جانبه جهت از سرگيري همكاري هيونداي و شرکت کرمان موتور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو پاسخ داده شد.

 با این حال پرسش نحوه ادامه همکاری با طرف چینی همزمان با از سرگیری روابط با شریک سابق کره ای بی پاسخ مانده است.ضمن اینکه این تولیدکننده کره ای پیش تر با کرمان موتور در قالب تولید اکسنت و النترا ،آی 20 و آی 10 همکاری داشته و زیرساخت های تولید مشترک نیز همچنان مهیاست.

بنابراین سابقه همکاری دو طرف و همچنین شراکت فعلی با یکی از بزرگترین خودروسازان چین محل بروز پرسش های دیگری نیز شده است؟

آیا معادلات بر هم می خورد؟
یکی از اولین پرسش ها این است که آیا با ورود این خودروسازکره ای معادلات کرمان موتور برهم خواهد خورد؟آیا این همکاری تداخلی با ادامه کار با شریک تجاری فعلی اش نخواهد داشت؟ یا اینکه شرایط همکاری چگونه باشد به نفع طرف ایرانی است؟

به خصوص اینکه این خودروساز کره ای محصولات زیر 20 هزار یورو نیز دارد و هم می تواند قیود مطرح شده در آئین نامه واردات را پاس کند.

به نظر می رسد که پیش ازهر چیز به رغم دیدار سفیر کره جنوبی که پیشتر مشاور اقتصادی وزیرخارجه این کشور بوده است، کرمان موتور شرایط همکاری را بسنجد. 

در واقع از یک سو این خودروساز سابقه همکاری و تولید دو محصول پر طرفدار و خوش فروش با کره ای ها را داشته است و از سوی دیگر طی سال های تحریم سرمایه گذاری های زیادی برای تولید محصولات جک(jac) انجام داده است.آیا این سرمایه گذاری ها را رها کرده و با عادی شدن روابط سیاسی کشور با جهان،عطای همکاری با چینی ها را به لقایش می بخشد؟

به طور منطقی با توجه به تجربه خودروسازان کشور پاسخ به این پرسش منفی است.از یک طرف بحث ادامه همکاری چینی ها در دور اول تحریم ها مطرح است و از سوی دیگر سرمایه گذاری ها صورت گرفته و تجهیز و توسعه خطوط تولید بر پایه محصولات جک در میان است.

در این وضعیت با توجه به نحوه عملکرد کرمان موتور طی سال های فعالیت در صنعت خودروسازی به نظر می رسد که این تولید کننده، همچنان زیر ساخت های تولید محصولات کره ای را حفظ کرده است.

البته با توجه به گذشت زمان به روزرسانی آن ها لازم است.در عین حال هم اکنون محصولات این خودروساز بر پایه پلتفرم های جک در سگمنت های مختلف بازار خودروی ایران نیز حضور دارند.

طبیعتا هیوندای نیز محصولاتی در رده این خودروها دارد.اما آنچه که مسلم است کرمان موتور به هیچ وجه با محصولات کره ای سهم بازار خود را از دست نخواهد داد.چرا که طی مدت زمانی که از تحریم های مستقیم صنعت خودروسازی کشور گذشته سرمایه گذاری های کلانی انجام داده است.این سرمایه گذاری نه تنها در تولید خودروهای بر پایه سوخت فسیلی بوده است بلکه تولید محصول الکتریکی نیز در دستور کار کرمان موتور قرار داشته و هزینه بسیار زیادی نیز برای این منظور مصرف شده است.

بنابراین علاوه بر اینکه می توان از تمایل دو طرف برای همکاری مجدد اطمینان داشت به همان اندازه نیز می توان مطمئن بود که محصولات هم کلاس جک حداقل در کوتاه مدت از سوی کرمان موتور تولید نخواهند شد.

با این حال می توان به طور قطع در صورت از سر گیری رابطه به ورود محصولات هیوندای در کلاس هایی که در حال حاضر آبی های کرمانی یا محصول ندارند،مطمئن بود.

به عنوان مثال طبیعی است که با صرف زمان و انرژی و سرمایه گذاری صورت گرفته برای جی 7،هیچ وقت کرمانی ها محصول مشابه ولو با برند هیوندای را وارد نخواهند کرد.

 بنابراین تمرکز کرمان موتور بر محصولاتی خواهد بود که از طریق آن علاوه بر تعدد و تنوع سبد محصولات،بتواند قدرت رقابتی بیشترپیدا کرده و ضریب نفوذ خود در بازار را افزایش دهد.

در این میان به نظر می رسد که کرمانی ها تنها باید در خصوص انتقال تکنولوژی اصرار و پافشاری بیشتری داشته باشد.

چرا که از نظر سایر قیودی مطرح در آئین نامه واردات این شرکت مشکلی ندارد.بنابراین به نظر می رسد اگر طرف ایرانی بتواند همتای کره ای خود را مجاب به سرمایه گذاری کند،می تواند بهترین حالت از این شراکت را متصور شد.

در واقع از یک سو زیرساخت و توان و پتانسیل برای جذب سرمایه گذاری مناسب است و از سوی دیگر هیوندای بدش نمی آید که کرمان موتور تبدیل به هاب منطقه ای این برند شود. به بیان ساده اگر آبی پوشان کرمانی بتوانند شریک قدیمی را وادار به سرمایه گذاری جدید کنند،وارد یک بازی برد برد شده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز