دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
تیتر۲۰ گزارش می دهد:
شرکت ملی مس ایران در هدف گذاری جدید خود به دنبال افزایش تولید کاتد مس از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن در ۷ سال پیش رو است.برنامه ای که می تواند بر میزان فروش، صادرات و نماد این شرکت در بورس نیز موثر باشد. اما مهمترین نکته در روند اجرایی این هدف موضوع تامین مالی و سرمایه ای حدود ۱۳ میلیارد دلار است.
کد خبر: ۵۸۵۳۲
سنگ بزرگ شرکت ملی مس در تولید مس کاتد
تیتر۲۰- مس یکی از ارزشمند ترین مواد معدنی است که در سال های اخیر رشد تقاضا منجر به افزایش تاریخی قیمت آن شد. اتفاقی که فرصتی طلایی پیش روی صنعت مس ایران قرار داد تا بتواند با افزایش درآمدهای صادراتی سرعت توسعه خود را افزایش دهد. 

تاثیر این موضوع بر کارنامه ۲ سال اخیر «فملی» به خوبی قابل مشاهده است. رکورد شکنی در حفاری های استخراجی و درآمدها نشان میدهد، شرکت ملی مس ایران از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کرد. 

البته در این بین رستمی مدیرعامل فعلی «فملی» معتقد است این حوزه دچار عقب ماندگی است که باید آن را جبران کرد. اما حالا خبرهایی ازبرنامه ریزی ملی مس برای افزایش تولید کاتد مس به گوش می رسد و این مجموعه در حال تامین سرمایه لازم برای رشد تولید است.

تولید مس کاتد از 150 هزار تن در زمان راه‌اندازی این شرکت در سال 1361 در حال حاضر به 250 هزار تن رسیده است. یعنی پس از گذشت40 سال، تولید 100 هزار تن رشد داشته و اما امروز شرکت ملی مس تصمیم دارد در 6 الی 7 سال آینده تولید را به 1.000.000 (یک میلیون تن)برساند که یک تصمیم بزرگ خواهد بود.

تحقق این برنامه نیازمند تامین سرمایه جهت افزایش استخراج، تامین تکنولوژی های به روز، ماشین آلات معدنی، بازاریابی و… است. درنتیجه مهم ترین بخش این برنامه همانطور که اشاره شد موضوع تامین سرمایه است که شرکت ملی مس تلاش کرده شرکت تأمین سرمایه کیمیا را برای تامین حدود 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنار خود داشته باشد.

فراموش نکنیم که مهمترین مانع در این هدف گذاری بزرگ ملی مس، تامین سرمایه است که می تواند طول مسیر حرکت و زمان آن را تغییر دهد.درنتیجه امید شرکت ملی مس به نقش راهبردی شرکت تامین سرمایه کیمیا است که به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران مدیران این مجموعه دارای تفکری هستند که سرمایه اصلی «فملی» برای این تامین مالی خواهد بود.

چنین موضوعی نشان می دهد نقش شرکت تامین سرمایه کیمیا در این هدف گذاری بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است.

نتیجه حاصل از پذیره نویسی این شرکت  تعیین کننده مسیر پیش روی ملی مس خواهد بود. درواقع کارنامه گذشته مس می تواند در نتیجه این پذیره نویسی نقش آفرین باشد. از سویی دیگر نگاهی به بازارهای جهانی و آینده فلز سرخ با توجه به افزایش تقاضا به ویژه با توسعه بازارخودروهای برقی، این سرمایه گذاری سودده خواهد بود.

 اما از سویی دیگر روند اجرایی طرح های توسعه ای فملی فاکتور موثری بر نتیجه پذیره نویسی است که نگاهی به چند سال اخیر نشان می دهد این شرکت به عنوان پرچم دار صنعت مس ایران به تعهدات خود در اجرای طرح ها عملکرده است. 

پس موارد یاد شده با کنار هم قرار گرفتن نشان می دهند می توان به تحقق این هدف امیدوار بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز