جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت فولاد خوزستان با تدوین نقشه راه ، چشم انداز جدیدی را برای خود تدوین کرده است که علاوه بر حمایت دولت، سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی های جدید، نیازمند ثبات مدیریتی است تا بتواند تصمیمات خود را محقق کند.
کد خبر: ۵۸۹۸۴
از نقشه استراتژیک تا چشم انداز افق 1404/ فولاد خوزستان به دنبال حضور در جمع بزرگترین شرکت های فولادی یکپارچه در کشور و منطقه
تیتر20- فولاد خوزستان با توجه به آنکه در میان بزرگان تولید و صادرات فولاد کشور قرار دارد، در تلاش است تا نقش خود در چشم انداز 1404 را افزایش داده و به یکی از بزرگترین شرکت فولادی یکپارچه در کشور و منطقه تبدیل شود. 

نگاهی به عملکرد فولاد خوزستان در سال های اخیر نشان می دهد، این مجموعه تلاش می کند تا با رفع چالش ها میزان تولید خود و توسعه سبد محصولات را به همراه داشته و سوددهی و ارزآوری را بیش از پیش کند. البته تحقق شرکت یکپارچه نیازمند متحد کردن عملیات های بخش های مختلف این مجموعه است که در نهایت منجر به ارتقای جایگاه «فخوز» می شود. 

در این میان توجه سازمان صمت استان نیز می تواند به برنامه های فولاد خوزستان سرعت بخشیده و آن را به غایت نهایی برساند. 

اما رسیدن به جایگاه بزرگترین شرکت فولادی یکپارچه نیازمند چه فاکتورهایی است که باید در برنامه ریزی فولاد خوزستان قرار بگیرد؟ 

فولاد خوزستان باید با شناسایی چالش ها و توسعه زنجیره ارزش در این بخش گام بردارد اما بدون شک اولین موضوع بحث تامین مواد اولیه مطرح است که ذخایر فعلی سنگ آهن نشان می دهد تنها برای 15  سال دیگر می توان بر روی آنها حساب باز کرد.

 درنتیجه فولاد خوزستان باید سرمایه گذاری در این بخش را در دستور کار قرار داده و به سراغ مشارکت هایی در توسعه اکتشافات، واردات سنگ آهن  و استفاده از قراضه آهن برود.
 درواقع در این قسمت تعامل میان بخش های سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه و بخش معادن باید ایجاد شده تا برنامه در مسیر درست خود پیش برود. 

این به معنای آن است که گام اول برای فولاد خوزستان، عبور از تامین مواد اولیه است. اما در گام بعدی موضوع تامین زیرساخت های انرژی است که راه اندازی نیروگاه برق این مجموعه می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. اما در حوزه آب فولاد خوزستان وضعیتی بهتر از سایر فولادسازانی دارد که از دریا دور هستند و بخشی از قیمت تمام شده انها مربوط به هزینه انتقال آب می شود. البته در این بخش شاید بیش از هر حوزه دیگری فولاد خوزستان نیازمند حمایت های دولتی است تا بتواند از این چالش ها عبور کرده و شرایط را برای افزایش تولید محقق کند. 

نگاهی به عملکرد فعلی فولاد خوزستان نشان می دهد، این شرکت تا نیمه آبان‌ سال جاری، ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تن تولید شمش داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۲۸ درصد افزایش داشته در حالی که به واسطه محدودیت برق ۲۲۸ هزار تن تولید را از دست داده است. این یعنی با نوسازی تکنولوژی ها و سرمایه گذاری در بخش های یاد شده می توان شاهد افزایش تولید این شرکت و تحقق چشم انداز 1410  آن یعنی تولید ۶/ ۱۳ میلیون تن ( ۲۵ درصد ظرفیت تولید کشور) است. 

در کنار این موضوع توسعه بازارهای صادراتی از موارد حائز اهمیت در این چشم انداز است که باید به موازات برنامه های دیگر پیش رود، اما در این بین نقش مدیریت و ثبات آن می تواند مهر تایید بر تحقق چشم انداز  فولاد خوزستان باشد. 

بدون شک نگاه مدیریتی یکی از اصلی ترین موضوعات در توسعه محسوب می شود. مدیری که با نگاه بلند مدت و با قدرت ریسک پذیری به سراغ شناسایی چالش ها برود می تواند با همراهی تیم خود نقشه راه تدوین شده را محقق کند. متاسفانه تغییرات مدیریتی می تواند برنامه ها را تحت تاثیر قرار داده و گاهی به تغییر مسیر منجر شود درنتیجه ثبات مدیریتی و اطمینان به تفکر مدیر می تواند کلید اصلی برای رسیدن به هدف باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز