دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز کشور این روزها صادرات محصولاتش به ونزوئلا را آغاز کرده و قصد دارد این بازار آمریکای جنوبی را بار دیگر زنده کند.
کد خبر: ۵۹۱۶۹
مهمانی جدید ایران خودرو در آمریکای جنوبی
تیتر20 - چندی پیش بود که قرارداد صادرات دو هزاردستگاه از محصولات تارا و دنا به امضای مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و رامون ولاسکز وزیر حمل و نقل ونزوئلا رسید. طبق توافق طرفین، ابتدا خودرو به صورت کامل به ونزوئلا صادر خواهد شد و در مرحله بعد با ایجاد زیرساخت های لازم و رفع موانع، امکان مونتاژ محصولات ایران خودرو در این کشور فراهم خواهد شد. ایران خودرو علاوه بر محصولات سواری به دنبال صادرات خودروهای تجاری نیز به ونزوئلا است.

اما صادرات ایران خودرو به ونزوئلا چه تبعات مثبتی را برای خودروساز بزرگ کشور خواهد داشت. ایران خودرو در گذشته نیز به ونزوئلا خودرو صادر کرده به نحوی که در دهه 80، سمندهای این شرکت راهی این کشور شدند. بعدها اما مشکلات مختلف سبب قطع صادرات ایران خودرو به ونزوئلا شد و حالا بعد از سال ها بار دیگر این امکان فراهم شده است.

 صادرات به خودی خود می تواند از منظر سودآوری و ارزآوری به نفع خودروسازی تمام شود و ایران خودرو نیز از ارسال محصولاتش به ونزوئلا همین اهداف را دنبال می کند.

 با توجه به اینکه در خودروسازی کشور قیمت گذاری دستوری حاکم است، ایران خودرویی ها می توانند با صادرات محصولات خود به ونزوئلا از قید این سیاست (در مورد محصولات صادراتی) رها شوند. از طرفی، با در نظر گرفتن اینکه قیمت ارز رشد کرده، صادرات می تواند از منظر ریالی نیز سود خوبی نصیب ایرانی خودرویی ها کند.

اینکه ایران خودرو توانسته بعد از سال ها صادرات به ونزوئلا را از سر بگیرد، بی ارتباط با با ماجرای حذف خودروهای ناقص نیست. این شرکت تا همین چندی پیش درگیر تولید خودروهای ناقص بود و تعداد زیادی از محصولاتش به دلیل کسری قطعه در انبارها دپو شده و امکان تجاری سازی نداشتند.
 با توجه به وجود خودروهای ناقص، ایران خودرویی ها با چالش پاسخ به تعهدات داخلی خود مواجه بودند و در این شرایط دیگر جایی برای صادرات باقی نمی ماند.

 این در حالی است که ایران خودرو توانست در یک پروژه چند ماهه پرونده محصولات ناقص را ببندد و گویا دیگر خودرو با کسرس قطعه نیز تولید نمی کند. این اتفاق کمک بزرگی از جهات مختلف به ایران خودرو کرد که یکی از آنها فراهم شدن فضای لازم برای ازسرگیری صادرات به ونزوئلا است. 

به عبارت بهتر، حالا که ایران خودرو می تواند از تمام توان فعلی تولید کامل خود استفاده کند، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، صادرات را نیز در دستور کار قرار داده و طبعا اگر حضور موفقی در ونزوئلا داشته باشد، می تواند به دیگر کشورها نیز خودرو صادر کند. اتفاقا علاوه بر ونزوئلا، ایران خودرو برای صادرات به روسیه نیز برنامه ریزی کرده، آن هم نه فقط در حوزه مدل های سواری.

با وجود مزایای صادرات ایران خودرو به ونزوئلا اما این ماجرا خالی از چالش هم نیست. یکی از این چالش ها بعد مسافت است، چه آنکه ونزوئلا حدودا 12 هزار کیلومتر از ایران فاصله دارد. در کنار این موضوع اما رفتار قبلی ونزوئلایی ها در ماجرای تسویه حساب با ایرانی ها نیز چالش دیگری به شمار می رود.

ارسال نظرات
موضوعات روز