دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
تیتر20 بررسی کرد؛
مبالغ تسهیلاتی که در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری بگران پرداخت می‌کند، بسیار ناچیز است.عملا 12 میلیون تومانی که پرداخت می‌شود، گره‌ای از مشکلات این قشر از جامعه را باز نمی‌کند، البته در این زمینه اگر دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، بدون شک میزان مبلغ وام از سوی این سازمان نیز می‌توان افزایش پیدا کند وضعیت پرداخت تسهیلات به مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی بهتر شود و مبلغ وام نیز افزایش یابد.
کد خبر: ۵۹۲۵۳
چالش های حمایتی تامین اجتماعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران
تیتر20 - سازمان تامین اجتماعی که اکنون حدود ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد، به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ بیمه‌ای بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اما این موضوع بسیار مهم است که این سازمان از منابع دولتی هم برای ارائه خدمات ۱۸ گانه خود به این افراد استفاده نمی‌کند.

این موضوع که تامین اجتماعی ریالی از بودجه نمی‌گیرد از اهمیت بسزایی برخوردار است، در همین زمینه با توجه به اینکه بر اساس آمارهای موجود دولت بیش از 300 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، هرچه زودتر باید این بدهی پرداخت شود، تا این سازمان بتواند خدمات مناسب‌تری را به بیمه‌ افراد تحت پوشش خود ارائه دهد.

افزایش پرداخت وام به بازنشستگان تامین اجتماعی
 سازمان تأمین اجتماعی به منظور حمایت ویژه از بازنشستگان و مستمری‌بگیران علاوه بر ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت، برای توجه به معیشت بازنشستگان نیز تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه فرهنگی و رفاهی انجام داده تا ضمن رضایتمندی این گروه از افراد تحت پوشش در راستای تامین معیشت آنان نیز برنامه‌های اصولی اجرایی شود.

وجود چهار میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی با بیشترین تعداد بازنشسته نسبت به سایر صندوق‌ها و سازمان بیمه‌گر وظیفه‌ای سنگین را به عهده تامین اجتماعی گذاشته است زیرا این سازمان ضمن اینکه به عنوان تکلیف برای پرداخت مستمری آنان باید هر ماه براساس برنامه‌ریزی اقدام کند برای رفاه حال این افراد نیز برنامه‌ریزی‌هایی همچون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را دارد.

در همین رابطه از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری سازمان تامین اجتماعی که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون اجرایی شده، بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت شده است. از سویی این صندوق در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش داده و در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت کرده است.

همچنین امسال در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال تعداد ۳۶۵ هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند. بر این اساس،سومین مرحله از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه سال جاری بازنشستگان تامین‌اجتماعی، به مبلغ بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۰ هزار بازنشسته تحت پوشش این سازمان در حال پرداخت است.

همکاری تامین اجتماعی و بانک رفاه برای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان
با توجه به اینکه بانک رفاه کارگران متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و بیش از 96 درصد از سهام بانک رفاه در اختیار تامین اجتماعی است، این سازمان از طریق بانک عامل خود طی سالیان اخیر اقدام به ارائه تسهیلات خُرد در طرح‌های مختلف به مستمری بگیران و بازنشستگان و فرزندان آن‌ها کرده است.

"طرح کرامت" یکی از طرح هایی اسـت که بانک رفاه بابت تعمیر واحدهای مسـکونی، هزینه درمان، هزینه ازدواج فرزندان مسـتمری بگیران و سایر هزینه ها به مشمولان این طرح یعنی بازنشستگان و مستمری بگیران اعطا می کند.سقف این تسهیلات 200 میلیون تومان بوده که با هدف تداوم خدمات مالی به مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در حال اجرا است.

بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی می توانند برای تهیه اموال و خدمات مورد نیاز همانند تهیه مصالح ساختمانی برای تعمیرات واحد مسکونی، هزینه درمان، تحصیل، تهیه جهیزیه و ازدواج فرزند، مسافرت های زیارتی و سیاحتی و تعمیرات اساسی و بازسازی کامل واحدهای مسکونی در قالب عقد مرابحه از این تسهیلات استفاده کنند.

در ادامه طرح های حمایتی بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری بگیران، آن‌ها طرح "رفاه کالا " را با هدف کمک به ایجاد اشـتغال، حمایت از تولیدات داخلی و توسـعه اقتصـادی کشور، اجرایی کرده‌اند.در این طرح مبلغ ۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۵ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه به مشمولان اعطا می‌شود و آن‌ها می‌توانند از این تسهیلات برای خرید لوازم خانگی، اداری مبلمان و ... و بـدون نیاز به سپرده گذاری و ایجاد میانگین حساب استفاده کنند.

 همچنین یکی دیگر از طرح‌های موجود در این زمینه برای کمک به بازنشستگان و مستمری بگیران "طرح پیوند" است که هدف از این طرح ایفای مسئولیت های اجتماعی، تسهیل و ترویج سنت حســنه ازدواج، حمـایت از تـولید کننــدگان و تـوزیع کننـدگان داخلی و حمـایت از جوانان برای تامین لوازم اولیه زندگی است. در"طرح پیوند" به فرزندان مستمری بگیران و بازنشستگان به ازای هر فرزند بازنشسته و مستمری بگیر، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات خرید کالا با نرخ یک درصد پرداخت می‌شود.

باشگاه مشتریان تامین اجتماعی
با همکاری بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی و در راسـتای حمـایت معیشتی از مسـتمری بگیران سازمـان تـامین اجتماعی، باشـگاه مشتریان سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی و به بهره‌برداری رسیده است. تمامی مسـتمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور می تـوانند برای عضـویت و بهره منـدی از امتیـازات این باشـگاه با ورود به سـایت باشـگاه مشتریـان سازمـان تـامین اجتمـاعی به نشـانی club.tamin.ir  نســبت به ثبت نـام رایگـان و اینترنـتی در سامـانه اقــدام و از خـدمات این باشگاه بهره مند شوند.

با عضویت در این باشگاه، بازنشســتگان و مســتمری بگیران سازمـان تـامین اجتمـاعی می تـوانند از فروشــگاه هـای طرف قرارداد با باشگاه مشتریان سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور کالاهای مورد نیاز خود را به صورت اقساطی و بـدون سـود دریـافت کنند.

بزرگترین ضعف سازمان تامین اجتماعی در پرداخت تسهیلات به بازنشستگان
بازنشستگان در این شرایط اقتصادی، نگرانی‌های بسیار دارند، از یکسو هزینه‌های زندگی و اجاره خانه‌های سر به فلک کشیده، از سوی دیگر فقدان امکانات رفاهی و درمانی مناسب و البته از همه مهم‌تر، درآمد ماهانه‌ای که تناسبی با خط فقر ندارد. در این شرایط مبالغ تسهیلاتی که در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری بگران پرداخت می‌کند، بسیار ناچیز است.

عملا 12 میلیون تومانی که پرداخت می‌شود، گره‌ای از مشکلات این قشر از جامعه را باز نمی‌کند، البته در این زمینه اگر دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، بدون شک میزان مبلغ وام از سوی این سازمان نیز می‌توان افزایش پیدا کند، بنابراین دولت باید هرچه سریعتر این مبلغ هنگفت را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، تا وضعیت پرداخت تسهیلات به مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی بهتر شود و مبلغ وام نیز افزایش یابد.

مشکل دیگری که در این زمینه برای مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد، فرآیند اداری اخذ وام و همچنین شرایط موجود در این زمینه است، این پروسه گاها پیچده و زمان‌بر می‌شود که این مسئله برای قشر بازنشسته مشکل ایجاد می‌کند، همچنین در مورد پرداخت وام بدون ضامن نیز سختگیری‌های زیادی می‌شود که این موضوع نیاز به تسهیل شرایط دارد، تا بازنشستگان و مستمری بگیران بتوانند، به صورت واقعی از این تسهیلات استفاده کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز