دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
گزارش تیتر20 از سختی‌های کار در شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای:
راه زیادی تا بهبود وضعیت کاری و معیشتی نیروی انسانی در فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد. بنابر این تغییرنگاه مدیران به پرسنل فروشگاهی علاوه بر بالا بردن رضایت مشتریان به طور قطع به میزان فروش و راندمان شعب فروشگاهی نیزکمک بسزایی خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۲۵۹
اینجا روز دیر تمام می‌شود
تیتر20 - اوایل سال ۷۰ بود که با حمایت‌های دولت سر و کله فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا شد و با گذشت زمان سوپرمارکت‌های نقلی از گردونه خارج شدند.

 اکنون در گوشه و کنار شهر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام‌های گوناگون می‌بینید. این روزها صاحبان سوپرمارکت‌ها سود چندانی از فروش ندارند و تصمیم میگیرند که به یکی از این شرکت‌های نام آشنا بپیوندند.

 برخی از افراد نیز برای شروع کسب‌وکار خود تصمیم میگیرند که برای کاهش هزینه به یکی از اعضای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شوند. مدتهاست که سوپرمارکت‌هایی با متراژ بزرگ در سطح شهرها نام‌یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در تابلو خود دارند.

 بنابر متراژهای مختلفی که دارند تعداد کارکنان و تنوع جنس آنها متفاوت است. تعداد زیادی از زنان در بیرون ازخانه شاغل هستند و برای خرید روزمره وقت محدودی دارند و درعین حال خواهان تنوع و کیفیت درمحصولات هستند.

 اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازهای این مشتریان را با قیمت مناسب‌تر و راحتی بیشتری تامین و عرضه کنند. افراد از خرید در مغازه‌های سنتی امتناع کرده و به این فروشگاه‌ها روی می‌آورند. در این فروشگاه‌ها با انبوهی از اجناس وکالاهای بسته‌بندی شده و آماده، همراه با تبلیغات و اطلاعات مربوطه و به طور باز وبدون محدودیت در معرض نمایش، مواجه می شوند که بسیار جذاب و جالب است.

 این روزها آگهی‌هایی با عناوین شغلی متفاوت از سوی این فروشگاه‌ها دیده می‌شود. در دورانی که وضعیت اقتصادی چنگی به دل نمی‌زند پیدا کردن یک شغل با وجود تمام سختیهایش غنیمت است. در نتیجه نظر جوانان به این آگهی‌ها جلب می‌شود.

 محدوده سنی، میزان تحصیلات ، سلامتی و روابط عمومی خوب از مقدمات استخدام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. پس از استخدام شدن به افراد به کاری وارد می‌شوند که شاید اولین سختی آن ایستادن  بیش از ۹ ساعت در طول روز است.

ساعت کاری بیش از مشاغل دیگر و سختی کار بسیار از آن قبیل نکات قابل توجه است. شاید اگر پای صحبت آنها بنشینید چیدمان قفسه و انبار گردانی را از همه وظایفشان سخت‌تر بدانند. البته کارکنان این فروشگاه‌ها تقریبا همه فن حریف هستند و باید از پس کار همه قسمت‌های فروشگاه از راهنمایی به مشتریان تا صندوق‌داری بر بیایند، به همین خاطر تقریبا هر چند وقت یکبار مسئولیت افراد تغییر پیدا می‌کند. در این بین بهتر است این موقعیت شغلی را از سویی دیگر نیز بررسی کرد، نگاه مشتریان.

 از زبان آنها بشنویم 
به سراغ یکی از فروشندگان می‌روم که از ظاهرش خسته به نظر می‌آید. از او راجب رفتار مشتریان می‌پرسم. با نگاهی ناراحت و‌کمی عصبی به من پاسخ می‌دهد: دست نذار رو‌ دلم که خون.

 گاهی برای پیدا کردن محصولی که جلوی چشم است نیز از پرسنل فروشگاه کمک می‌خواهند. از تفاوت قیمت برخی از محصولات که بهتر است نگوییم که برخی از کارکنان حسابی در اثر بحث‌های روزانه آرامش خود را از دست دادند. «حالا بیا و بگو » شما قیمت محصول بغلی را دیدی ... برای اثبات حرف باید از هفت خوان رستم رد شد تا مشتری عزیز قانع شود.

فکر می‌کنم نگاه از بالا به پایین می‌تواند از بدترین برخوردها با آنها باشد که به قول معروف خستگی را بر تن آنها باقی بگذارد.

در فروشگاه زنجیره‌ای دیگر به سراغ یکی از صندوق داران میروم. دختری جوان که ظاهرا فعلا صندوق آن غیر فعال است: حقوق کم که جای خود دارد. مشکل که یکی نیست. من الان مدتی است که به جای قسمت قفسه‌ها به صندوق آمدم و روزانه با آدم‌های زیادی با اخلاق‌های متفاوت سروکار دارم. قسمت سخت کار درگیری با مشتری سر در کیسه گذاشتن اجناس خریداری شده است.

 ما همین که حساب و کتاب کنیم کلی است دیگر فرصت جمع‌آوری خریدها را نداریم. در فروشگاهی دیگر به سمت آقای جوانی می‌روم که با خستگی تمام به یکی از قفسه‌ها تکیه داده است. از اون در رابطه با سختی کار در فروشگاه می‌پرسم، با لحنی از سر رضایت گفت: ساعت کاری ما زیاد است اما خب با این تحصیلات جای دیگری نمی‌شد کار کنم. گاهی در انبارگردانی‌ها نیز می‌آیم تا اضافه حقوق بگیرم در کل خوب است.

سخن پایانی 
ساعات کاری که از اول صبح تا آخر شب طول می‌کشد برای همه سخت است. هر چند که برای بیشتر ماندن در محل کار یا انبارگردانی افراد اضافه حقوق دریافت می‌کنند. انتظارات خریداران این روزها از فروشگاه های زنجیره ای به شدت بالا رفته و همه به دنبال تخفیف بیشتر هستند. البته در نقطه مقابل نحوه خریدها و برخورد با مسئولان فروشگاه ها نیز به خصوص در زمان شلوغی ها جای بحث دارد. با وجود همه مشکلات و گرانی های موجود ظاهرا میزان فروش درفروشگاه‌های زنجیره‌ای مطلوب است. 

با توجه به تمام مسائل ذکر شده همچنان راه زیادی تا بهبود وضعیت کاری و معیشتی نیروی انسانی در فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد. بنابر این تغییرنگاه مدیران به پرسنل فروشگاهی علاوه بر بالا بردن رضایت مشتریان به میزان فروش و راندمان شعب فروشگاهی نیزکمک بسزایی خواهد کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز