يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کارشناس ذی حسابی مالیاتی در گفتگو با تیتر 20 عنوان کرد؛
سیاوش غیبی با اشاره به اینکه معافیت کسب‌وکارهای اینترنتی مشروط است، گفت: کارگروه های سازمان امور مالیاتی باید وضعیت این شرکت ها را بررسی کنند و با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های اینترنتی هنوز تشکل صنفی ندارد پوشش معافیت مالیاتی آن‌ها هم سخت است.
کد خبر: ۵۹۳۶۷
نداشتن تشکل چالش اجرای معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی
تیتر20 - کارشناس ذی حسابی مالیاتی در گفتگوبا تیتر 20 با اشاره به اینکه افرادی که فعالیت اینترنتی دارد در دو گروه مالیاتی قرار می گیرند گفت: عده ای به عنوان شخص حقیقی و عده ای هم به عنوان یک شخص حقوقی فعالیت دارند که وضعیت مالیات ستانی از آن‌ها متفاوت است، به طوری که اشخاص حقوقی مطابق مانده 105 مصوب سال 1394 اظهار نامه تنظیم کنند و اشخاص حقیقی مشمول ماه 95 مالیاتی هستند که هرکدام از آن‌ها برای اینکه مشمول معافیت مالیاتی شوند باید شرایط خاصی داشته باشند.

سیاوش غیبی با بیان اینکه در ایران چند نوع معافیت مالیاتی وجود دارد، افزود: مشاغلی مانند فناوری مشمول ماده 81 قانون مالیاتی نیستند که معافیت مطلق داشته باشند بلکه این معافیت مشروط شده که باید برای نمونه اشتغال‌زا و ... باشند و از آنجایی که فناوری کسب‌وکار جدیدی است هنوز بسیاری از مقررات برای آن‌ها طبق قوانین کسب‌وکارهای سنتی اجرا می شود، هرچند باید فرایند دادرسی و معافیت های آن خاص باشد اما در شرایط کنونی وضعیت آن‌ها هنوز شفاف نیست.

این کارشناس مالیاتی با تاکید بر اینکه مالیات ستانی از فناوری های اینترنتی به سمت حمایت از این شرکت ها پیش رفته تا بتوانند اشتغال‌زایی ایجاد کنند افزود: کارگروه های سازمان امور مالیاتی باید وضعیت این شرکت ها را بررسی کنند و با توجه به اینکه بیشتر این فعالیت های اینترنتی هنوز تشکل صنفی ندارد پوشش معافیت مالیاتی آن‌ها هم سخت است و به‌مرور زمان چشم انداز معافیت مالیاتی برای این شرکت ها گسترش می یابد اما در مقطع کنونی این معافیت ها مشروط اجرا می شود.

غیبی با تاکید بر اینکه شرکت های اینترنتی در صورتی که مشمول معافیت مالیاتی شناخته نشدند می توانند در بخش دادرسی سازمان مالیاتی این مساله را پیگیری کنند، تصریح کرد: شرکت ها باید مدارک و مستندات خود را در زمان دادرسی سازمان مالیاتی ارائه دهند و این فرصت تا پایان دادرسی برای آن‌ها وجود دارد که شرایط خود را اثبات کنند که مشمول معافیت مالیاتی هستند.

این کارشناس مالیاتی با تاکید بر اینکه علاوه بر آن، کسب‌وکارهای اینترنتی می توانند طبق ماده 101 مالیاتی تخفیف بگیرند تصریح کرد: طبق این ماده هر شهروندی که فعالیت اقتصادی دارد می تواند از معافیت های استفاده کنند، اما روند آن از این قرار است که امسال هر فردی می تواند برای 36 میلیون تومان از درآمدش مالیات ندهد و برای مازاد آن مطابق ماده 131 قانون، مالیات بپردازد.

غیبی درباره تفاوت شرکت های اینترنتی و فعالیت های حقیقی اینترنتی گفت: شرکت باید اظهارنامه مالیاتی بدهند و دفتر داشته باشند و لیست حقوقی و بیمه کارکنان خود را ارائه دهند و حتی جغرافیای کاری خود را مشخص کنند و البته چارچوب هایی هم دارند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعیین کرده است اما اشخاص حقیقی برای اینکه مشمول معافیت مالیاتی شوند تکالیفی همچون نوآوری، شناسنامه فعالیت، تولید نرم‌افزار و ... دارند که در صورت رعایت این الزامات می توانند معافیت کسب کنند.

آئین‌نامه حمایت از توسعه سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال در ۱۴ ماده قانونی و ۳۰ حمایت دولتی تصویب شده تا به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کنند. براساس آن سازمان امور مالیاتی کشور حداقل نرخ مالیات مقطوع به صورت پلکانی را تعیین کرده که قرار است بخشنامه مربوط به این بند با همکاری وزارت‌خانه‌های ارتباطات و اقتصاد تهیه و ابلاغ ‌شود تا کلیه مشمولین این بند از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط در مهروموم‌های آتی معاف شوند. همچنین کلیه هزینه‌های ایجاد و توسعه پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها در سکوهای داخلی جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تا سقف مقرر محسوب شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز