سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
رئیس پیشین هیات مدیره فروشگاه های زنجیره ای شهروند در گفتگو با تیتر ۲۰:
محمد حقانی گفت: فلسفه راه اندازی فروشگاه شهروند توزیع کالای ارزان تر از سایر فروشگاه ها برای شهروندان بود اما حالا به دلیل انباشت نیروی انسانی، واسطه های کالا و ... باعث افزایش قیمت کالاها شده که عملکردی مغایر با منافع شهرداری هم دارد.
کد خبر: ۵۹۳۶۸
واگذاری شهروند سودمندتر از ارائه خدماتش است
تیتر20 - عضو پیشین شورای شهر تهران و رئیس پیشین هیات مدیره فروشگاه های زنجیره ای شهروند در گفتگو با تیتر ۲۰ ضمن اشاره به اینکه شهروند در زمان راه اندازی با هدف کمک به دسترسی و تعدیل قیمت کالاها برای شهروندان ایجاد شده بود، گفت: اگر به گذشته فروشگاه شهروند برگردیم در سال 1372 که بحث فروشگاه های رفاه در دولت پیش آمده بود شهرداری هم فروشگاه شهروند را ایجاد کرد تا به فروشگاه های رفاه کمک کند.

محمد حقانی با بیان اینکه شرکت خدماتی فروشگاه های شهروند همان‌طوری که از اسمش پیداست خدمات کالایی ارائه می دهد، گفت:  شهرداری از طریق این شرکت باید در کنار سایر خدمات خود در توزیع کالا هم نقشی ایفا کند و این نوعی خدمت کالایی به شهروندان محسوب می شود. همان‌طوری که میادین میوه و تره بار راه اندازی شدند تا محصولات کشاورزی را مستقیم به مردم عرضه کنند تا از این طریق کالا ارزان‌تر به مردم برسد و کشاورزان هم سود بیشتری ببرند و درآمد آن‌ها هم تحت تاثیر دلالی قرار نگیرد.

او درباره عملکرد شهروند و تاثیر آن بر شهرداری اظهار کرد: از نظر اقتصاد شهری فروشگاه های شهروند به صلاح شهرداری نیست و نخواهد بود برای نمونه برند شهروند اگر به بخش خصوصی واگذار شود عدد بالایی خواهد بود و حتی ارزش زمین و ساختمان فروشگاه شهروند عدد بزرگی است که هیچ تناسبی با درآمد این فروشگاه ندارد به همین دلیل توجیه اقتصادی برای حفظ فروشگاه شهروند توسط شهرداری وجود ندارد.

این عضو پیشین شورای شهر تهران درباره تاثیر منفی تامین کالا از طریق واسطه ها برای فروشگاه های زنجیره ای تصریح کرد: در یک مقطع زمانی کالا توسط واسطه ها به فروشگاه های شهروند می رسید و این مساله با فلسفه ای اول راه اندازی این فروشگاه تعارض داشت در واقع عده ای سود می برند و از طرف دیگر کالاها هم ارزان به دست مصرف کننده نمی رسید، زیرا هزینه های واسطه ها بر روی قیمت کالاها سرشکن می شد.

حقانی با تاکید بر اینکه فروشگاه شهروند به دلیل اینکه با مدیریت دولتی اداره می شود با انباشت نیروی انسانی همراه است اظهار کرد: همین مساله حقوق مزایای کارمندان و ... به اقتصاد شهر و حتی خرید کالاهای که توسط مردم خریداری می شود تاثیر منفی می گذارد و ضعف سود سازی این فروشگاه ها منجر شد تا فشار اقتصادی بیشتری از این محل به شهرداری وارد شود.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از قیمت های که برای کالاهای شهروند تعیین می شود تنها شامل قیمت نهایی کالا نیست، اظهار کرد: به نوعی هزینه های نیروی انسانی فروشگاه ها، دلالی ها و ... روی همان قیمت کالا تاثیر گذار بود و همین مساله باعث می شود قیمت تمام شده‌ای کالاها هم بالا برو د و حتی رقابت پذیری هم بین این فروشگاه با سایر فروشگاه ها وجود نداشته باشد به همین دلیل از نظر رقابتی مزیتی ندارد تنها در دسترسی می تواند برای مصرف کننده ها مفید باشد.

او با تاکید بر اینکه ما در شورای شهر اعتقاد داشتیم که فروشگاه زنجیره ای به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: اما در آن زمان عده ای مخالفت کردند، در مقطع کنونی هم با توجه به اینکه سال ها رئیس هیات مدیره فروشگاه های زنجیره ای شهروند هم بوده‌ام معتقدم که این فروشگاه باید از طریق مزایده و ... واگذار شود تا از این طریق هم شکوفاتر شود و حتی کالاهای ارزان‌تر به مردم بدهد و از طرف دیگر سرمایه های ثابت فروشگاه ها هم در مسیر بهتری مورد استفاده قرار می گیرند.

ارسال نظرات
موضوعات روز