پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
تیتر20 بررسی کرد؛
بانک توسعه تعاون در راستای انجام مسئولیت‌های توسعه‌ای خود بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده است.
کد خبر: ۵۹۳۹۶
افزایش دو برابری تسهیلات بانک توسعه تعاون به بخش کشارزی، نشانه عمل به مسئولیت توسعه‌ای
تیتر20 - بانک توسعه تعاون در راستای انجام مسئولیت‌های توسعه‌ای خود بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده است.

تردیدی نیست که کشاورزی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کلان و بسترساز رشد تولید کشور می‌تواند در چارچوب کلی سیاست‌های ملی، نقشی کلیدی در ایجاد و رونق توسعه ملی ایفا کند. غفلت از ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی سنتی و صنعتی، بی‌توجهی به توان و امکانات تولیدی این مناطق و خصوصاً نیروی انسانی کوشا در بخش کشاورزی از جمله مشکلاتی بوده که دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند در قالب تدوین و اجرای طرح‌های مختلف ملی طی سال‌های اخیر در رفع آنها قدم بردارند. 

نکته مهمی که در تدوین و اجرای این طرح‌ها موردتوجه قرار گرفته، توجه به نقش و تأثیر کشاورزی در افزایش تولید ناخالص داخلی و توسعه است؛ به‌عبارت‌دیگر ازآنجایی‌که یکی از رویکردهای مهم در پرهیز از خام‌فروشی منابع زیرزمینی   و ازاین‌رو  توسعه روستایی و برنامه‌ریزی برای تحقق آن در کشور یکی از ضرورت‌های مهم در فرایند توسعه ملی است.

توجه ویژه بانک توسعه تعاون به حوزه کشاورزی
بانک توسعه تعاون نیز به عنوان بانکی توسعه‌ای که حمایت از فعالیت تعاونی‌ها و اشتغال در حوزه‌های مولد را وظیفه خود می‌داند، بخش زیادی از منابع خود را به پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی اختصاص داده است؛ این بانک طی هشت ماهه ابتدایی سال 1401 بیش از 227 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که 57 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است و نزدیک به 40 هزار میلیارد ریال آن نیز به حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کرده است. نکته مهم در این مورد افزایش رشد 110 درصدی ارزش تسهیلات اختصاص پیدا به این بخش نسبت به دوره مشابه سال قبل است. 

عملکرد بانک توسعه تعاون به‌عنوان نهاد مالی توسعه‌ای و به‌عنوان بانک عامل در مورد تخصیص تسهیلات به استان‌ها هم مؤید توجه این بانک به ایجاد اشتغال متوازن با حمایت از بخش کشاورزی است؛ بانک توسعه تعاون از ابتدای سال  به 27 هزار و 662 طرح در تمام استان‌های ایران تسهیلات اشتغال پایدار و کشاورزی پرداخت کرده است. 

همچنین امسال نسبت به سال های گذشته، اعتبارات تکمیلی در حوزه کشاورزی، حمایت از تولید و نهاد های حمایتی رشد چشمگیری داشته است و طبق ماده ۵۲ قانون الحاق، در حوزه اشتغال و حمایت از تولید بیش از دو هزار میلیارد تومان، در حوزه کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری یک هزار میلیارد تومان، در حوزه مشاغل خانگی یک هزار میلیارد تومان، کمیته حضرت امام خمینی (ره) ؛ یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سازمان بهزیستی ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.

خدمات ارزی، لازمه گسترش بازار محصولات کشاورزی
محصولات کشاورزی از جمله محصولاتی است که در صورت فراهم بودن زمینه‌های صادرات آن می‌تواند نقش مهم و مؤثری در افزایش درآمد ارزی و ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند. به همین اعتبار ارائه خدمات ارزی در استان‌ها خصوصا استان‌هایی که ظرفیت و موقعیت بهتر و بیشتری برای صادرات محصولات کشاورزی دارند، یکی از برنامه‌های کلیدی بانک توسعه تعاون تعیین شده است.

در هیمن راستا به گفته فرشید طهمورثی مدیر امور بین الملل بانک توسعه تعاون، فعالیت دوایر ارزی این بانک در سطح استانها در حال گسترش است و به عنوان نمونه در استان کرمان که به لحاظ حجم تبادلات بازرگانی و ارتباطات اقتصادی بین المللی در سطح کشور از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است، اقدامات زیادی برای ارائه بهرت و وسیع‌تر خدمات ارزی به کشاورزان صادرکننده انجام گرفته است. این در حالی است که 16 دایره ارزی در ده استان کشور نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنند و تا پایان سال تعداد دوایر به 20 دایره در 14 استان افزایش می یابد.

شیخ حسینی، سرپرست بانک توسعه تعاون بر این مسئله تأکید دارد که حمایت از تولید، کشاورزی و اشتغال یک فرآیند مشارکتی است، می‌گوید: ضروری است مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های عامل استان با هماهنگی و تعامل، انسجام لازم را ایجاد کنند تا متقاضیان جهت آگاهی و تکمیل مدارک هدایت شوند.

بر همین مبنا لازم است شرایطی ایجاد شود تا زمینه استفاده از تسهیلات اشتغال و حمایت از تولید برای کارآفرینان تسریع یابد و از عدم جذب وشناور شدن بودجه تخصیص یافته جلوگیری شود.

اثربخشی و هدفمندسازی، دو تأکید ویژه در پرداخت تسهیلات
گذشته از مقدار تسهیلات پرداختی توسط بانک توسعه تعاون، بررسی عملکرد این نهاد مالی نشان می‌دهد حداکثرسازی کارآمدی و اثربخشی تسهیلات کشاورزی همواره از موارد مورد تأکید بوده است.

بررسی‌های انجام شده توسط معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد عملکرد بانک توسعه تعاون در مصرف صحیح و به‌موقع منابع و اعطای کارآمد تسهیلات در مرحله سرآمدی قرار داشته است به‌گونه‌ای که ایجاد منافع اجتماعی طرح‌ها سهم بسیار مهم‌تری در مقایسه با ارزیابی معمول هزینه فایده طرح‌ها داشته است.

از جمله رویکردهایی که به نظر می‌رسد تأکید بر آنها توسط بانک توسعه تعاون به اثربخشی هرچه بیشتر تسهیلات پرداخت شده کمک کرده اطلاع‌رسانی و هدایت تعاون گران و کارآفرینان برای بهره‌مندی از تسهیلات کشاورزی است.

اهمیت این موارد ازآن‌رو بیش‌ازپیش است که از یک سو تمایل به دریافت تسهیلات در همه بخش‌های اقتصادی افزایش‌یافته است و از سوی دیگر تجربه‌های ناموفق قبلی نشان می‌دهد موضوع اشتغال صرفاً با اعطای تسهیلات محقق نمی‌گردد و شرایط مساعد و زیرساخت‌های متعدد برای افزایش آمار کمی و کیفی اشتغال در سطح کشور موردنیاز است.

ارسال نظرات
موضوعات روز