دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
بارندگی های مناسب اواخر اسفند و اوایل بهار 95 و مساعد شدن شرایط جوی باعث رویش گسترده یک نوع قارچ خوراکی با عنوان 'قارچ دنبلان کوهی (truffle)' در شهرستان مراوه تپه و رونق جمع آوری و مصرف آن و استقبال مسافران نوروزی از خرید این محصول شده است.
کد خبر: ۵۹۹۱

تیتر20 - بارندگی های مناسب اواخر اسفند و اوایل بهار 95 و مساعد شدن شرایط جوی باعث رویش گسترده یک نوع قارچ خوراکی با عنوان 'قارچ دنبلان کوهی (truffle)' در شهرستان مراوه تپه و رونق جمع آوری و مصرف آن و استقبال مسافران نوروزی از خرید این محصول شده است.
به گزارش ایرنا ،قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی همزیستی دارد و در سال های پر باران از روزهای پایانی اسفند تا اواخر فروردین در مراتع شهرستان مراوه تپه رشد می کند. 
این روزها جمع آوری و فروش این نوع قارچ باعث رونق گرفتن اشتغال برخی روستاییان این شهرستان نیز شده است. 
بسیاری از خانواده های روستایی این روزها از اول صبح برای جمع آوری قارچ دنبلان به صحراها و مناطق رویش این گیاه رفته و هنگام غروب و در راه بازگشت به خانه در بازارچه های مخصوصی که در این فصل و در جوار روستاها تشکیل می شود، آن را به فروش می رسانند. 
به گفته روستاییان افراد زیادی از استانهای مختلف به این بازارچه ها مراجعه کرده و این نوع قارچ را خریداری می کنند. 
همچنین براساس اعلام فرمانداری مراوه تپه قیمت قارچ دنبلان کوهی متغیر بوده و مردم بنا به قیمت هایی که روزانه تعیین می شود، آن را به فروش می رسانند. 
قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی است ودر گونه های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است. 
بیشترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس ها و روغن های معطر و نیز داروسازی است. 
قارچ دنبلان که در عمق تقریباً 30 سانتیمتری و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می کند، شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می باشد، دنبلان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می شود. 
این قارچ را در هرمزگان به نام آغر، در تهران دنبلان کوهی و در فارس به نام دنبل می‎شناسند و در کتب طب سنتی از آن با عنوان 'نبات الرعد' یاد شده است. 
شهرستان مرزی مراوه تپه در منتهی الیه شرقی استان گلستان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند. 
استان گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت در شمال کشور واقع است.

ارسال نظرات
موضوعات روز