سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
تیتر20 بررسی کرد:
صنعت خودروسازی ایران بنا به دلایل متعدد فاصله زیادی با سطح اول این صنعت در جهان دارد،یکی از این سطوح به خودروهای برقی مرتبط می شود.اما ایران خودرو با تولید تارا برقی نشان داد که علاوه بر درک ضرورت های روز جامعه،قصد کاهش این فاصله را دارد.
کد خبر: ۵۹۹۶۰
تارا برقی ایران خودرو؛ درک ضرورت ها برای کاهش فاصله با دنیا
تیتر20 - طی یک دهه اخیر حرکت های وسیعی از سوی خودروسازان تراز اول دنیا برای عبور از خودروهای سوخت فسیلی و جایگزین کردن با خودروهای برقی آغاز شده است.

اما در ایران بنا به دلایل متعدد هنوز این صنعت نتوانسته است در مسیری که باید حرکت کند.اما در عین حال خودروسازان ایرانی با توجه به روندی که در جهان آغاز شده است و همچنین نیازهایی که در کشور وجود دارد، برنامه های متنوعی برای دست یابی به تکنولوژی ساخت خودروهای برقی تدوین کرده اند.

در این میان ایران خودرو با توجه به زیرساخت ها و پتانسیل هایی که دارد،توانسته است اولین محصول برقی را تولید کند.

ایران خودرو  این مهم را  بر اساس استراتژی کلان گروه موفق شده است که به دانش فنی طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی دست پیدا کند.

البته نکته مهم در این زمینه این است که این حرکت نیازمند نهادهای حاکمیتی برای فراهم کردن زیرساخت ها ست.در واقع تولید خودروهای برقی علاوه بر نیاز به ارتباط مستمرو تنگاتنگ با شرکت های مرتبط دانش بنیان نیاز به بودجه و همچنین فراهم شدن بستر های لازم دارد.به عنوان مثال ایستگاه های شارژ یکی از اصلی ترین دغدغه ها و نیازهای این تنوع خودروها به شمار می رود.

البته در این زمینه ایران خودرو با توجه به برنامه ها ریزی های صورت گرفته،راه خود را آغاز و با شرکت های توانمند در این زمینه همکاری های لازم را آغاز کرده است.

به عنوان مثال می توان از امضاء تفاهم نامه میان ایران خودرو و صبا باتری برای تولید باتری و همچنین امضاء تفاهم نامه با دانشگاه شریف و همچنین مپنا برای کاهش نگرانی های موجود زنجیزه تامین اشاره کرد.

در واقع میزان همکاری ایران خودرو و تلاش های شرکت های زیرمجموعه با سایر شرکت های دانش بنیان به گونه ای بوده است که به‌جز سل باتری، دانش طراحی و نمونه سازی قطعات داخلی سازی شده است.

در همین زمینه مدیران ایران خودرو درباره خودروی برقی این شرکت(تارا EV) اظهار می کنند:"روش اجرای این پروژه کاملا نوآورانه است زیرا توانسته ایم با توسعه همکاری ها در شبکه شرکت های متخصص و دانش بنیان کشور و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به زنجیره دانش در طراحی و ساخت سیستم  های خودروی برقی و قطعات آن دست پیدا کنیم.به جز سل باتری، تمام قطعات این محصول در داخل کشور طراحی و ساخته شده است .

تیم طراحی متمرکز در این مجموعه در حوزه برقی سازی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو متشکل از حدود 40 جوان نخبه از بهترین دانشگاه های کشور است که با کمک آن‌ها، متخصصان مرکز تحقیقات و تکوین محصول ایران‌خودرو و شرکت تام و دیگر شرکت های دانش بنیان، توانسته ایم پروژه خودروی تمام برقی تارا و دست یابی به دانش طراحی و ساخت ماژول های قوای محرکه را به صورت نوآوری باز به سرانجام برسانیم."

با این حال بر اساس آنچه که پیشتر اعلام شده بود قرار است تا پایان سال نمونه نهایی این خودرو معرفی و تولید انبوه آن از سال 1402 آغاز شود.

هزینه سنگین طراحی خودروی برقی 
با این حال پیش از هر چیز باید دانست که طراحی یک پلتفرم برقی هزینه سنگینی روی دست شرکت خودروساز می گذارد از این رو خودروسازان تلاش می کنند با اعمال تغییراتی در پلتفرم های بنزینی به سمت تولید محصولات برقی حرکت کنند. تارا نیز با توجه به اینکه خودرویی به روز بوده و پلتفرم آن قابلیت برقی شدن داشته است،به عنوان اولین محصول انتخاب شده است. 

اما باید دانست که بهره‌برداری از خودروی برقی، صرفا با تولید خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود، چرا که استفاده از خودروی برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌هایی در کشور مانند ایستگاه‌های شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست؛ همانطور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودروی بنزینی نیست.

چه کسانی در تولید تارا برقی نقش داشته اند
ولی به هر حال و در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ایران خودرو توانسته است در این مسیر به خوبی حرکت کند و در عین حال با استفاده از بسترها و زیر ساخت های موجود و همکاری و هم افزایی با شرکت های توانمند مرتبط،بخش زیادی از شرکت های دانش بنان را درگیر کند.بخش تولید الکتروموتور این خودرو بر عهده شرکت‌های موتوژن و رادسا، طراحی و ساخت پک باتری با شرکت صبا باطری، بخش درایو توسط پرتو صنعت و مانا، شارژر و مبدل DCDC بر عهده شرکت فرزانگان بوده و سیستم مدیریت حرارت تارا برقی به صورت مشترک توسط دانشگاه صنعتی شریف، رایزکو، کوشش رادیاتور و سندن انجام شده است.

نگاهی کوتاه به تارا
موتور برقی تارا 160 اسب بخار با گشتاور 300 نیوتن متر تولید می کند صفر تا صد تارا 9 ثانیه طول می کشد. تارا برقی می تواند به سرعت 140 کیلیومتر در ساعت برسد و با یک بار شارژ مسافت 300 کیلومتر را طی کند.‌ 

ارسال نظرات
موضوعات روز