سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
تیتر20 بررسی می کند؛
کار پزشکان و مشاغل مرتبط چون با جان انسان ها سرو کار دارد، در صورت قصور وخطا دارای عواقب جبران ناپذیری خواهد بود بنابر این دریافت پوشش های بیمه ای با توجه به نوع خدمات مورد نیاز جامعه پزشکی امری ضروری به نظر می رسد، هر چند شرکت های بیمه ای برای پاسخ به این نیاز جامعه پزشکی انطور که باید و شاید در معرفی خدمات خود موفق عمل نکرده است.
کد خبر: ۶۰۰۷۰
عدم نیازسنجی صحیح بیمه ها از خدمات مورد درخواست پزشکان
تیتر20 - به طور کلی قصور پزشکی یعنی کوتاهی،اهمال و بی احتیاطی در انجام و یا عدم انجام عملی است که منجر به آسیب به بیمار می شود و در صورت بروز این امر پزشکان موظف به پرداخت خسارت و دیه به فرد آسیب دیده خواهد شد.

با توجه به آمار ارائه شده در سال 1400 قصور پزشکی در کشور نسبت به شرایط مشابه سال قبل از آن رشد 12 درصدی داشته که این امر یکی از مشکلات اساسی و دغدغه مهم برای جامعه پزشکان شده است. 

برای رفع این دغدغه، شرکت های بیمه ای با در نظر گرفتن خدماتی در غالب بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان سعی بر کاهش این دغدغه دارند.

در جوامع توسعه یافته، میزان نفوذ بیمه های مسئولیت بسیار بیشتر از کشور ماست وپزشکان با در نظر گرفتن همه جوانب شغلی و ریسک ها بیمه نامه ی مناسب خود را با اطمینان خاطر تهیه می کنند.

در بیان دغدغه ها و عدم تمایل پزشکان به تهیه بیمه نامه شاید بتوان به عدم نیاز سنجی صحیح شرکت های بیمه ای از خدمات مورد درخواست پزشکان  و نداشتن اطلاعات کافی و مناسب برای تهیه بیمه نامه اشاره کرد.

در اینجا  به معرفی اجمالی در مورد بیمه های مسئولیت می پردازیم:
بیمه های مسئولیت حرفه ای پزشکان خسارت های مربوط به فوت بیمار مطابق مصوب دیه در ماه های عادی و حرام،نقص عضو و هزینه های پزشکی صدمات جسمی یا روحی وارد شده به بیمار را تحت پوشش قرار می دهد.

سه فاکتور نوع تخصص، حوزه فعالیت پزشک یا پیرا پزشک ، سقف پوشش های مورد درخواست بیمه گذار و همچنین عدم خسارات در سال های گذشته عوامل اساسی در مبلغ پرداختی حق بیمه را تشکیل می دهند.

طبق گزارشات و گفت و گو با برخی از پزشکان در رابطه با پرداخت خسارات نگرانی های جدی برای این حرفه وجود دارد. 

با توجه به گرایش جامعه به سمت اعمال و مراقبت های زیبایی، طیف وسیعی از پزشکان به خصوص پزشکان عمومی تمایل به انجام فعالیت هایی در حوزه زیبایی دارند که پوشش های این چنین در بیمه نامه می تواند دغدغه ی بسیاری از پزشکان را کاهش دهد.

برخی شرکت های بیمه با ارائه پوشش های تکمیلی مثل ایمپلنت،طب سوزنی و سنتی،ترک اعتیاد،زیبایی و همیوپاتی به میزان قابل توجهی خواست پزشکان فعال در این حوزه ها را برطرف کردند.

هزینه های مربوط به دادرسی و کارشناسی که عبارتست از هزینه هایی که بابت صدور حکم یا قرار از سوی جامعه پزشکی پرداخت می گردد از دیگر نگرانی های پزشکان محسوب می شد که برخی از شرکت های بیمه ای این پوشش را در این زمینه مورد بررسی قرار داده و جز کلوز های بیمه ای خود لحاظ کردند. 

همچنین در سالهای گذشته اگر دستیار پزشک یا پرستار تحت نظارت پزشک دچار قصور می شد هر دو آنها به میزان قصور،ملزم به پرداخت دیه و هزینه می شدند که با تحت  پوشش قرار گرفتن دستیاران در برخی شرکت های بیمه ای میزان نگرانی در این حوزه نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

معمولا طبق تجربه و بررسی های موردی، رسیدگی به پرونده های قصور پزشکی،حداقل 2 سال  زمان میبرد که طبق قانون،پرداخت دیه به صورت یوم الادا انجام خواهد شد، یعنی طبق مصوب دیه در سالی که پرونده به نتیجه رسیده،فرد خاطی ملزم به پرداخت دیه می باشد.

برای حل این معضل،کلوزی در شرکت های بیمه ای تعریف شده که  بیمه گذار می تواند درخواست افزایش دیه در سال های اینده را داشته باشد.که شرکت های بیمه ای مختلف  از 4 تا6 سال این پوشش را در اختیار بیمه شده ها قرار می دهند.

هر چند تلاش های مهمی در بخش خدمات بیمه ای به جامعه پزشکی صورت گرفته است اما با توجه به اینکه کار پزشکان و مشاغل مرتبط با جان انسان ها سرو کار دارد، در صورت بروز خطا و قصور پزشکی عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت بنابر این دریافت پوشش های بیمه ای  لازم  با توجه به نوع خدمات جامعه پزشکی امری ضروری به نظر می رسد، و می طلبد که شرکت های بیمه ای برای پاسخ به این نیاز جامعه پزشکی نیاز سنجی کامل تری از خدمات مورد درخواست پزشکان  داشته باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز