جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
تیم ملی ایران پس از جام جهانی هنوز بلاتکلیف است و وضعیت سرمربی آینده مشخص نیست.
کد خبر: ۶۰۲۵۲

تیتر۲۰-  نزدیک به دو ماه از آخرین بازی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ و حذف تلخ مقابل آمریکا می‌گذرد اما فدراسیون فوتبال هنوز تصمیمی برای نیمکت تیم ملی نگرفته است. در حال حاضر قرارداد کارلوس کی‌روش پرتغالی به پایان رسیده اما هیچ صحبتی در خصوص انتخاب سرمربی جدید مطرح نشده و به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال فعلا عجله‌ای برای تصمیم‌گیری در این خصوص ندارد. این درحالی است که یک سال دیگر تیم ملی ایران باید برای شرکت در جام ملت‌های آسیا راهی قطر شود و این بلاتکلیفی می‌تواند ضربه‌ای جدی به آماده‌سازی ملی‌پوشان وارد کند.

کی‌روش آمده بود که شش‌تایی نشویم!

چند ماه قبل از جام جهانی و در روزهایی دراگان اسکوچیچ به شدت مورد انتقاد قرار داشت بحث بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی مطرح شد. در آن زمان مرد پرتغالی به عنوان یک منجی به فوتبال ایران برگشت تا جلوی فاجعه در جام جهانی را بگیرد. در آن زمان منتقدان اسکوچیچ و موافقان کی‌روش بارها مدعی شدند که تیم ملی با مرد کروات در جام جهانی گلباران خواهد شد و این ادعا در جلسه پیش از بازی با الجزایر و حتی در آن جلسه معروف در نهاد ریاست جمهوری هم مطرح شده بود. جلسه‌ای که در آن در خصوص اهدای مجوز واردات خودرو به بازیکنان تیم هم صحبت شد. در آن جلسه یکی از مخالفان اسکوچیچ گفته بود که «اگر تیم ملی با اسکوچیچ مقابل انگلیس قرار بگیرد، شش‌ گل دریافت خواهد کرد و باید کی‌روش را بیاوریم تا این اتفاق رخ ندهد»؛ اتفاقی که بدون مرد کروات هم رخ داد و تیم ملی یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ خود را مقابل سه‌شیر متحمل شد و این یعنی پروژه بازگشت کی‌روش نتیجه مورد نظر را نداشته است. او در جام جهانی تصمیمات فنی عجیبی گرفت که به خصوص در بازی با انگلیس به تیم ملی ضربه بزرگی زد و نیمکت‌نشینی و خط زدن چند بازیکن اصلی تیم ملی هم انتقادات را افزایش داد.

در شرایط فعلی کی‌روش در میان اعضای هیئت رئیسه موافقان زیادی ندارد. به جز میرشاد ماجدی که در زمان انتخابات مخالفت علنی خود با سرمربی پرتغالی را نشان داده بود، طهمورث حیدری، یکی دیگر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون هم پس از جام جهانی در گفتگویی مدعی شد موافق ماندن کی‌روش نیست. او در آن مصاحبه اخیرش مدعی شد اعضای هیئت رئیسه موافق ادامه همکاری با مرد پرتغالی نیستند؛ منطور حیدری احتمالا منصور قنبرزاده، خداداد افشاریان و بهرام رضاییان است که باهم رابطه خوبی دارند. آن‌ها به تازگی هم هدایت ممبینی را به جای داوود پرهیزکاری به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب کردند.

در میان اعضای هیئت رییسه مهدی محمدنبی با کی‌روش رابطه بسیار خوبی دارد و این موضوع پیش از جام جهانی باعث شد با وجود مخالفت اعضای هیئت رئیسه به عنوان سرپرست تیم ملی انتخاب شود. نظر هیئت رئیسه روی سرپرستی رضاییان بود ولی در نهایت اتفاقات دیگری رخ داد و نبی سرپرست تیم ملی شد.

حضور کی‌روش در تیم ملی به معنای قدرت داشتن نبی است ولی اگر کی‌روش در تیم ملی ماندگار نشود قدرت او تا حد زیادی کاهش یافته و این شاید یکی از دلایل اعضای هیئت رئیسه برای مخالفت با ادامه حضور سرمربی پرتغالی است.

در شرایط فعلی احسان اصولی و براتی هم در دسته مخالفان کی‌روش قرار می‌گیرند و این یعنی تنها حامی اصلی او در فدراسیون فوتبال مهدی محمدنبی است که در بازگشت سرمربی پرتغالی هم نقشی اساسی داشت و همچنان به حضورش تاکید دارد.

وزیر ورزش در تیم حامیان کی‌روش!

مصاحبه‌های وزیر ورزش پس از جام جهانی نشان می‌دهد او هم به ادامه حضور کی‌روش تمایل دارد. حمید سجادی در چند مصاحبه گفت که احساس می‌کند فدراسیون فوتبال قصد دارد با کی‌روش همکاری کند. این درحالی است که مصاحبه‌های اعضای هیئت رئیسه خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. به تازگی هم در تصمیمی که خیلی عرف نبوده مهدی محمدنبی که حامی شماره یک کی‌روش در ساختمان فدراسیون محسوب می‌شود، به عنوان مشاور سجادی انتخاب شده که این تصمیم هم سوالات زیادی را ایجاد کرده است.

سجادی حتی در خصوص حضور مربیان داخلی هم اظهار نظر جالبی داشته و گفته آن‌ها درگیر لیگ هستند. در میان مربیان ایرانی تنها امیر قلعه‌نویی شانس حضور در تیم ملی را دارد که البته سجادی تلاش کرده تا پرونده حضور سرمربی داخلی را به کل هم ببندد. او با انتخاب مربی موقت هم مخالفت کرده و در کل اظهاراتش بوی حمایت از حضور کی‌روش را می‌دهد.

با این حال افکار عمومی دیگر مثل سابق از سرمربی پرتغالی حمایت نمی‌کنند و عملکرد فنی تیم ملی در جام جهانی باعث شده مرد پرتغالی حامیان خود را از دست بدهد. حتی انتشار شایعاتی در خصوص مذاکره کی‌روش با فدراسیون فوتبال قطر هم نتوانسته اوضاع را به سود او تغییر دهد و ترفند قدیمی مرد پرتغالی هم این بار جواب نداده است.

در این بین شرایط تیم ملی با ماه‌های قبل از جام جهانی تفاوت زیادی دارد. اکنون دیگر بحث کمبود زمان مطرح نیست و سرمربی آینده تیم ملی در فرصت باقیمانده تا جام ملت‌ها می‌توانند تیم مورد نظر خودش را بسازد.

هت‌تریک مرد پرتغالی در جام ملت‌ها

کارلوس کی‌روش پیش از این دو بار با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا حاضر شده و حذف در یک چهارم و نیمه‌نهایی این مسابقات حاصل کار او بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به سبک بازی مورد علاقه کی‌روش تیم‌های او شانس زیادی برای کسب جام‌ و عناوین قهرمانی ندارند و این موضوع در دوران مربیگری او هم به چشم می‌خورد.

کی‌روش همیشه در تیم‌هایش تاکید زیادی روی کار دفاعی داشته و در خصوص عملکرد هجومی تیم ملی در زمان او سوالات و نقدهای بسیاری وجود دارد. البته تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ از نظر دفاعی هم شرایط خوبی را تجربه نکرد و در سه مسابقه خود ۷ گل خورد.

از طرفی کی‌روش پرتغالی حدود ۹ سال روی نیمکت تیم ملی نشسته و هر آنچه که در چنته داشته را به فوتبال ایران ارائه داده است. او در سال ۲۰۱۹ و زمانی که نسل فعلی تیم ملی در اوج آمادگی بود هم موفق به کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌ها نشد و در شرایط فعلی که بسیاری از نفرات ان تیم پا به سن گذاشته‌اند بعید است بتواند نتیجه بهتری کسب کند. به خصوص که ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا هم در جام جهانی نشان دادند شرایط به مراتب بهتری نسبت به فوتبال ایران دارند.

وقت‌کشی فدراسیون فوتبال برای چیست؟

نکته عجیب و نگران‌کننده این است که فدراسیون فوتبال هیچ عجله‌ای برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی ندارد و اصلا گزینه‌ای هم مطرح نشده است. این درحالی است که سرمربی آینده تیم ملی در گام اول باید پروژه تغییر نسل را کلید بزند و این یک پروژه زمان‌بر است. تیم ملی ایران برای اینکه در جام ملت‌های آسیا به عنوان یک مدعی برای کسب عنوان قهرمانی بجنگد باید از همین حالا کار خود را آغاز کند و وقت‌کشی فدراسیون فوتبال به ضرر تیم ملی تمام خواهد شد.

تیم ملی در فروردین ماه یک فیفادی در پیش دارد و هنوز هیچ برنامه‌ریزی برای آن صورت نگرفته است. در این بین شاید فدراسیون فوتبال قصد دارد در نهایت کار را به جایی برساند که با توجیه کمبود وقت در نهایت اهالی فوتبال به همان حضور کی‌روش هم راضی شوند.

با این حال اگر تمام این اتفاقات منجر به ادامه حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی شود آن موقع حامیان او و کسانی که باعث تمدید قراردادش علی‌رغم تمام مخالفت‌ها شدند باید پاسخگوی نتایج آینده‌اش هم باشند./خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز