پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
تیتر20 گزارش می دهد:
تردیدی وجود ندارد که ایران خودرو برای تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاهی اش در سال آینده ، نیاز به بسيج شبكه تامين و بروز رساني قرارداد با قطعه سازان دارد و اینجاست که دکترین این شرکت به ویژه شخص مدیرعامل می تواند به انسجام صنعت قطعه براي تحقق اهداف صنعت خودرو کمک کند. گفته می شود در حال حاضر قطعه سازان شاهد بهترین دوره همکاری میان ایران خودرو و زنجیره تامین هستند و این موضوع از سیاست های جدید این خودروساز و مهدی خطیبی –مدیرعامل این شرکت- سرچشمه می گیرد.
کد خبر: ۶۰۵۴۸

تحقق هدف بزرگ ایران خودرو با همراهی قطعه سازان
تیتر20 - طبق اعلام ایران خودرو، این گروه صنعتی قصد دارد در سال آینده تیراژ خود را به 900 هزار دستگاه برساند، هدفی بزرگ که اگر محقق شود، رکورد تولید در بزرگترین خودروساز کشور را خواهد شکست.

حالا اما این پرسش مطرح است که ایران خودرو برای رسیدن به این هدف، چه ابزاری را نیاز دارد و چه اقداماتی را باید در اولویت قرار دهد؟ اوج تولید ایران خودرو به سال 90 مربوط می شود، همان سالی که خودروسازی کشور بیشترین تیراژ را در کارنامه اش به ثبت رسانده است. ایران خودرو حالا می خواهد طی سال آینده از رکورد سال 90 نیز عبور کند و به تیراژ یک میلیون دستگاهی نزدیک شود. 

برای تحقق این هدف، ایران خودرو بیش از هر چیز دیگری به نقدینگی نیاز دارد. طبعا اگر نقدینگی لازم تامین نشود، ایران خودرو با وجود دارا بودن ظرفیت فیزیکی و سخت افزاری، نمی تواند رویای 900 هزار دستگاهی اش را تعبیر کند.

 بنابراین تامین نقدینگی یکی از اولویت های اصلی ایران خودرو به شمار می رود که البته حمایت سیاست گذار را نیز می طلبد. اگر قرار باشد قیمت گذاری دستوری ادامه پیدا کرده و تناسب لازم بین هزینه تولید و قیمت فروش محصولات شکل نگیرد، ایران خودرویی ها نقدینگی لازم بابت هدفگذاری خود را حاصل نخواهند کرد و در این ماجرا ناکام خواهند بود.

 تامین نقدینگی لازم اما در گرو تغییر سیاست های دولتی در خودروسازی است، به ویژه در حوزه قیمت گذاری. در حال حاضر هر از گاهی صحبت توقف عرضه خودرو در بورس کالا می شود، اتفاقی که اگر رخ بدهد، بعید است این خودروساز از توان مالی لازم برای تولید 900 هزار دستگاهی برخوردار شوند. 

با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان توانستند تا حدی از زیاندهی خارج و حتی به تدریج وارد فاز جبران زیان انباشته شان شوند. بنابراین اگر عرضه خودرو در بورس کالا فراگیر و شامل همه محصولات ایران خودرو شود، این شرکت نه تنها بابت تامین نقدینگی لازم برای جهش تولید خیالش راحت خواهد شد، بلکه زیان انباشته خود را نیز به تدریج کاهش خواهد داد.

 طبعا وقتی نقدینگی لازم و کافی در خزانه خودروسازان وجود داشته باشد، آنها می توانند در مسیری همواره نسبت به تامین قطعات به خصوص از داخل اقدام کنند. 

هرچند به دلیل تحریم، تامین قطعات از خارج سختی های خاص خود را دارد، با این حال وقتی خودروسازان نقدینگی لازم را داشته باشند، می توانند راحت تر نسبت به تامین این قطعات اقدام کنند. 

از طرفی، وجود نقدینگی لازم و کافی می تواند روند تامین قطعات از داخل را نیز تسریع کند، زیرا خودروسازان می توانند مطالبات شرکت های قطعه ساز را سر وقت پرداخت کنند. در حال حاضر یکی از چالش های تولید خودرو در کشور، مطالبات عقب افتاده قطعه سازان است که هم مشکل کیفی برای خودروسازن ایجاد کرده و هم مشکل کمی. وقتی خودروسازان مطالبات قطعه سازها را در موعد مقرر نمی پردازند، آنها نیز نمی توانند قطعات موردنیاز آنها را تمام و کمال تامین کنند و این موضوع سبب کندی تولید می شود. 

تردیدی وجود ندارد که ایران خودرو برای تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاهی اش، نیاز به بسيج شبكه تامين و بروز رساني قرارداد با قطعه سازان دارد. این شرکت همچنین نیاز به آمادگي خطوط توليد قطعه سازان براي تامين قطعات به خصوص بابت خودروهای جدید دارد و اینجاست که دکترین این شرکت به ویژه شخص مدیرعامل می تواند به انسجام صنعت قطعه براي تحقق اهداف صنعت خودرو کمک کند. 

گفته می شود در حال حاضر قطعه سازان شاهد بهترین دوره همکاری میان ایران خودرو و زنجیره تامین هستند و این موضوع از سیاست های جدید این خودروساز و مهدی خطیبی –مدیرعامل این شرکت- سرچشمه می گیرد. طبعا ادامه و البته بهبود رویکرد ایران خودرو در پرداخت مطالبات قطعه سازان می تواند مسیر این شرکت را برای رسیدن به تیراژ 900 هزار دستگاهی هموار کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز