دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶
تیتر20 بررسی کرد:
چندی پیش وایرال شدن ویدئو تعویض چراغ عقب کوئیک در فضای مجازی باعث به وجود آمدن این پرسش شده است که این موضوع آیا یک بدسلیقگی به شمار می آید یا باید آن را خطایی استراتژیک در خط تولید دانست؟
کد خبر: ۶۰۶۰۶
تعویض چراغ کوئیک ، بدسلیقگی یا خطایی استراتژیک ؟
تیتر20 -  این روزها یک تبلیغ مبنی بر تعویض چراغ عقب دو تکه کوئیک با نئون و با لامپ رشته ای به موضوع مهمی در فضای مجازی تبدیل شده است.

البته شاید این مساله در ظاهر موضوع چندان مهمی به شمار نیاید و اگر هم پاسخی درکار باشد این تغییر و تحول را سلیقه ای بدانند.یا اینکه ارزان تر تمام شدن این محصول را بهانه کنند.

هر چند بسیاری از خریداران این محصول در شرایط فعلی چاره ای جز آن نداشته و ندارند. ولی با کند و کاو قیمت این چراغ مشخص می شود که اگر حتی با قیمت تک فروشی بهای تمام شده محاسبه شود؛کمتر از یک میلیون تومان به هزینه ی این خودرو افزوده خواهد شد.

البته این تنها مساله کوئیک نیست. غیر برخی از مسائل فنی که به مرور مدعی برطرف کردن آن هستند، مسائل ساده دیگری مانند کیفیت پایین دستگیره داخلی نیز جزئی از حاشیه این خودروی اقتصادی هستند. اما باید در نظر داشت که این خودرو از خروجی شرکتی بیرون آمده است که هنوز اولین های بسیاری را یدک می کشند و همچنان تندر 90 این شرکت هنوز هم جزء بهترین ها در کلاس خود به شمار می آید.

در واقع این دست اتفاقات در خط تولید اتفاق نمی افتد و بیشتر به مشکلی استراتژیک در طراحی محصول و برآورد هزینه های نهایی است.

اما آنچه که از دید مدیران ارشد این شرکت پنهان مانده خدشه ای است که به اعتبار یک برند وارد می شود. شاید در شرایط امروز اقتصادی کشور و آشفتگی بازار این لطمه چندان خود را نشان ندهد،ولی حافظه بازار و مصرف کننده از این قبیل مشکلات پاک نخواهد شد.

به بیان دیگر این موضوع دیگر به خطای مونتاژ یا کاهش کیفیت قعطعات و بهانه هایی از این دست ارتباطی پیدا نمی کند.بلکه خطای موجود ناشی از تفکر و استراتژی محصول است. بدسلیقگی در طراحی و یا تائید طراحی است.

یعنی همانطور که اشاره شد،تعویض این چراغ دو تکه در بازار آزاد کمتر از یک میلیون تومان در تک فروشی و به صورت عمده نزدیک به 500 هزار هزینه دارد.قطعا با میزان و حجم سفارش گذاری بالا،این رقم به زیر 300 هزار تومان کاهش پیدا می کند.

بنابراین توجیه کاهش هزینه ها نمی تواند دلیل موجهی باشد.به بیان ساده پیش از تولید این خودرو که به قصد تزریق یک محصول اقتصادی به بازار طراحی و تولید شده است؛مدیران ارشد این مجموعه می توانستند به راحتی عوامل موثر بر قیمت را شناسایی و آن را مدیریت کنند.یا اینکه حداقل با انتخاب قطعات متناسب تر محصول را ارزنده تر کنند.

در این میان آیا مدیران این پروژه پاسخی به این نکات دارند؟ آیا آنان جوابگوی انتخاب قطعات و تامین کنندگان هستند؟آیا اصلا در طراحی و پیش از تائید نهایی به این مساله فکر کرده اند؟

آیا مشتریان حق داشتن یک خودروی اقتصادی زیبا را ندارند؟ شاید برخی مشکلات فنی را بتوان به شرایط تحریم ربط داد،ولی آیا این طراحی هم به دلیل تحریم است؟آیا پارس خودرو امکان استفاده از چراغ های یک دست را نداشت؟ 

واقعیت این است که بسیاری از مشکلات امروز صنعت خودروسازی کشور ریشه در دولتی و یا شبه دولتی بودن آن دارد.

موضوع چراغ دو تکه ،شکستن دستگیره ها شاید برای خودروسازان شبه دولتی با یک عذر خواهی ساده و یا حتی برگزای نشست خبری مبنی بر ارتقاء آن برطرف و پرونده اش بسته شود.

چون در هر صورت بازار به تزریق هرچه بیشتر احتیاج دارد.اما اگر این مساله در یک تولید کننده بخش خصوصی به وجود می آمد به همین راحتی جمع نمی شد.

شاید اگر ویدئو تعویض چراغ عقب دو تکه کوئیک وایرال نمی شد، این مساله مورد توجه قرار نمی گرفت. ولی نکته مهم این است که این نوع محصولات به راحتی نشانه ضعف های استراتژیک و اصرار بر ادامه آن هستند.

البته این نوع نگاه در شرایط بحرانی مانند این روزهای اقتصاد و بازار پنهان می ماند.اما آیا در شرایط عادی،این نگاه فرصت نفس کشیدن پیدا خواهد کرد؟

ارسال نظرات
موضوعات روز