چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
تیتر20 بررسی کرد؛
بررسی کارنامه عملکرد تیم مدیریتی بانک دی طی یک سال اخیر نشان می‌دهد این مدیران موفق شده‌اند در حرکت بانک دی برای تبدیل‌شدن به یکی از موفق‌ترین بانک‌های کشور گام های مهمی برداشته اند.
کد خبر: ۶۰۶۲۶
تیم مدیریتی جدید بانک دی؛ نقطه عطفی در مسیر رسیدن به موفقیت های بزرگ
تیتر20 - حدوداً یک سال قبل بود که به دنبال برگزاری مجمع‌عمومی عادی به طور فوق‌العاده بانک دی و انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره، در نخستین جلسه اعضای هیئت‌مدیره، علیرضا قیطاسی به‌عنوان مدیرعامل این بانک انتخاب شد؛ انتخابی که مسیر طی شده در یک سال گذشته نشان می‌دهد نقطه عطفی در حرکت بانک دی برای تبدیل‌شدن به یکی از موفق‌ترین بانک‌های کشور بوده است.

علیرضا قیطاسی که از بیستم دی‌ماه سال 1400 سکان‌دار بانک دی شده دارای مدرک تحصیلی دکترای حرفه‌ای مدیریت عالی کسب‌و‌کار است و سوابقی از جمله دبیری شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، ریاست هیئت‌مدیره بانک ایران‌زمین، مدیریت امور سازمان بانک ملی ایران، مدیریت امور طرح و برنامه بانک ملی ایران و... را در کارنامه کاری خود دارد.

حضور قیطاسی در بانک دی، رویکردهای جدید را در این بانک بزرگ کلید زد که ثمره آنها را می‌توان در کارنامه یک سال اخیر این بانک به‌روشنی مشاهده کرد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و ایثارگران به‌عنوان سهام‌دار اصلی این بانک را به این نتیجه رسانه که «روند حرکت و رویکرد کنونی بانک دی، صحیح است و امیدوارم با ادامه فعالیت پرقدرت مدیران و نیز حمایت بانک مرکزی، امور این بانک با سرعت به نتیجه برسد».

به گفته معاون رئیس‌جمهور «مدیریت بانک دی حدود یک سال پیش در اوضاع نابسامانی تغییر پیدا کرد و نماد بسته بود و مجامع دوره‌های قبلی نیز برگزار نشده بود؛ ولی مدیر جدید بانک طی اقداماتی فشرده، ضمن مذاکره با بانک مرکزی و سازمان بورس، موفق شد مجامع برگزار نشده را برگزار و نماد را بازگشایی کند».

تدوین سند استراتژی، سرآغاز تحول در بانک دی
ریشه‌یابی و بازشناسی موفقیت اخیر بانک دی، تحلیلگران را به تدوین سند راهبردی در این بانک هم‌زمان با تغییرات مدیریتی در آن می‌رساند. در واقع بانک دی با شناسایی مشکلات زیرساختی و در راستای اصلاح وضعیت مالی و نیز آسیب‌شناسی اسناد پیشین، تدوین سند استراتژی به‌منظور ایجاد تحول بنیادین را کلید زد.

مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره این بانک با تشکیل کارگروه‌های ۸ گانه‌ تدوین سند استراتژی در حوزه‌های مختلف با مأموریت شناسایی مشکلات ریشه‌ای و ارائه راهکار برای برون‌رفت از وضعیت موجود و رساندن جایگاه بانک به نقطه مطلوب در یک دوره کوتاه‌مدت، فعالیت خود را در دستور کار قرار دادند تا ترازنامه بانک در دوره زمانی مشخص به وضعیت مناسب و قابل قبولی برسد و هدف غایی «ایجاد سود پایدار و باکیفیت برای خروج از وضعیت کنونی، مطابق خواست بانک مرکزی و تداوم روند سودآوری» محقق شود.

عوامل مؤثر در موفقیت بانک دی از زبان مدیرعامل 
قیطاسی اکنون به پشتوانه کارنامه عملکرد یک‌ساله خود در بانک دی با تأکید بر این که اصلاح فرایندها و نگاه درست به الزامات حرفه‌ای، بانک دی را در مسیر بهبود قرار داده است، در تشریح عوامل مؤثر در موفقیت بانک طی یک سال اخیر می‌گوید «کاهش قابل‌توجه NPL و تعداد بندهای حسابرسی در صورت‌های مالی، افزایش 20 درصدی منابع ارزان‌قیمت، کنترل شدید مصارف، اصلاح ترازنامه و توان افشای حداکثری در کدال» را تنها بخشی از دستاوردهای بانک و از جمله علل موفقیت بانک دی می‌داند.
 
برگزاری منظم مجامع و جبران عقب‌ماندگی‌ها
همان گونه که در سخنان رئیس بنیاد شهید اشاره شده بود، برگزارنشدن مجامع سالانه، یکی از مشکلات و نقاط ضعف بانک دی تا پیش از تغییرات مدیریتی در این بانک بود؛ اما آن‌گونه که از گزارش‌های بورس پیداست، تمام مجامع به تأخیر افتاده این بانک برگزار شده و آخرین مجمع سالانه که مربوط به سال مالی 1400 بوده نیز در زمان مقرر برگزار شده است و صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک دی نیز به تصویب رسید.

قیطاسی در این مجمع ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته توسط هیئت‌مدیره بانک با ابراز خرسندی از تحقق وعده برگزاری مجمع‌عمومی عادی به طور فوق‌العاده سال منتهی به اسفند ۱۳۹۹ و مجمع‌عمومی عادی سالانه ۱۴۰۰ در موعد قانونی پس از ۶ سال و نیز بازگشایی نماد بانک، این فرایندها را نشان‌دهنده آن دانست که «قطار بانک دی روی ریل اصلی و مسیر صحیح خود قرار گرفته و آینده خوبی را می‌توان برای سهام‌داران آن متصور بود».

پاسخ به مطالبات همه سهام‌داران به‌ویژه جامعه هدف، کاهش هزینه‌ها در چند ماه ابتدایی سال و برنامه‌ریزی برای به صفر رساندن  زیان انباشته در پایان برنامه تدوین‌ شده  و همچنین رسیدن به سود عملیاتی از جمله اولویت‌های بانک در سال مالی جاری تعیین شده است.

کدال، تابلوی موفقیت بانک دی
نماد دی که تا قبل از سقوط شاخص بورس در مرداد ۱۳۹۹ یکی از طلایه‌داران بازار سرمایه به‌حساب می‌آمد حدود دو سال تلخ را پشت سر گذاشت و سهام‌دارانش هر روز ریزش‌های عجیب را شاهد بودند. بزرگ‌ترین مشکل بانک دی تا قبل از تغییرات مدیریتی سال قبل، عدم برگزاری مجمع بانک و تأییدنشدن صورت‌های مالی و شمولیت بانک در بند ۱۴۱ قانون تجارت به‌حساب می‌آمد که با اقدامات مدیران جدید این روزها خبرهای خوبی از این بانک به گوش می‌رسد.

چنین دستاوردهایی نشان می‌دهد ریل‌گذاری سیاست‌های بانکی در بانک دی مبتنی بر شفافیت است. بررسی پیشینه بورسی بانک دی نیز نشان می‌دهد این بانک بعد از ۶ سال صورت‌های مالی ۶ماهه نخست را منتشر کرده و این به معنای آن است که وضعیت شرکت در حال بهبود است و در مسیر درست حرکت می‌کند. به‌عنوان‌مثال بندهای حسابرسی صورت‌های مالی بانک که نواقص زیادی داشت کاهش‌یافته و  ۳۱ بند از ۴۸ بند نقص بر طرف شده است. 

توسعه و تنوع خدمات بانکی بانک دی در خدمت خانواده ایثارگران
بانک دی به جای افتتاح پرهزینه شعب جدید از ظرفیت‌های بنیاد شهید استفاده خواهد کرد و به مشتریان خود خدمات بانکی ارائه می‌کند.

طرح ایجاد میزهای خدمت بانک دی از سال گذشته آغاز شده و تا پایان سال گذشته ۸۰ دفتر بنیاد شهید و ۶ هزار باجه و ۶۲۷ هزار نقطه تماس پست بانک در سراسر کشور خدمات بانک دی را به مشتریان و همچنین سهامداران اصلی بانک یعنی خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می دهند.
در قانون برنامه ششم توسعه کشور و در راستای تحقق دولت الکترونیک تأکید شده است که دستگاه‌های دولتی برای تسهیل در دسترسی مردم به خدمات بانکی، باید خدمات اجرایی خود را به شرکت ملی پست، دفاتر ICT روستایی و دفاتر پیشخوان دولت واگذار کنند.

بانک دی همچنین برای افزایش سهولت دسترسی خانواده‌های شهدا و ایثاگران و همچنین سایر مشتریان به خدمات بانکی، باجه‌های بانک را در دفاتر بنیاد شهید راه‌اندازی کرده و درصدد گسترش آن است.

این اقدام بانک دی را می توان سرآغاز تحول جدیدی در راستای گسترش و توسعه خدمات دهی این بانک به خانواده ایثارگران دانست.

بانک دی، رکورددار فروش املاک مازاد
املاک مازاد طی سال‌های اخیر یکی از چالش‌های اصلی شبکه بانکی در ایران بوده است و بانک‌ها نیز به‌تبع یافت راه حلی برای خلاصی از این اموال، تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند؛ اما کارنامه عملکردی متفاوتی داشته‌اند. بانک دی از جمله بانک‌هایی است که پیگیرانه به دنبال سبک کردن خود از بار سنگین اموال مازاد است. این روند در دوره مدیریتی جدید سرعت بیشتری پیدا کرده به‌گونه‌ای که این بانک را باید رکورددار برگزاری بیشترین مزایده برای فروش اموال مازاد دانست.

مدیرعامل بانک دی نیز «فروش اموال و املاک مازاد را یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید « عنوان می‌کند و از تشکیل کارگروهی خبر داده است که «به‌طورجدی این مسئله را پیگیری می‌کند، به‌طوری‌که بانک هر ماه یک مزایده برای املاک مازاد برگزار می‌کند». برگزاری 7 نوبت مزایده املاک طی سال مالی جاری توسط بانک دی، شاهد غیر قابل‌خدشه‌ای برای عزم این بانک در مسیر رهایی از دارایی غیرمولد و زیان‌آفرین است. 

قیطاسی بر عزم جدی بانک به خروج از بنگاه‌داری تأکید دارد تا جایی که از ۱۳ شرکت وابسته به بانک، برنامه‌ریزی برای خروج از ۳ شرکت تا پایان شهریورماه اجرایی می‌شود و برنامه واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های مازاد بانک در یک دوره  زمانی مشخص طراحی شده و در حال اجرا است.

توسعه خدمات غیرحضوری توسط بانک دی
بانک‌های پیشرو که مدیران آن‌ها از هوشمندی کافی برای هدایت مجموعه تحت مدیریت خود در مسیر سودآوری بیشتری برخوردارند، توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری با استفاده از ابزارها و بسترهای الکترونیکی را از جمله اقدامات مؤثر در مسیر نیل به اهداف خود می‌دانند.

مدیرعامل بانک دی نیز از همین دست مدیران است و تأکید دارد «بسیاری از خدمات قابل‌ارائه به مشتریان بانک دی در آینده نزدیک به‌صورت غیرحضوری صورت خواهد گرفت».

این رویکرد هوشمندانه در حالی در بانک دی دنبال می‌شود که انجام امور بانکداری غیر‌حضوری و توسعه خدمات بانکداری دیجیتال نیاز امروز شبکه بانکی کشور برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است و بانک دی در این عرصه موفق و پیش‌گام بوده است و به‌زودی خدمات جدید و متنوعی را بر بستر موبایل بانک و اینترنت بانک به‌صورت غیرحضوری ارائه خواهد داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر امکان افتتاح حساب غیرحضوری از طریق همراه بانک (اپلیکیشن دی‌جت) و اینترنت بانک (دی‌نت) مهیا شده است و بنا به اعلام مدیران بانک دی، به‌زودی پرداخت تسهیلات خرد به خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز از همین طریق به‌صورت برخط و بدون نیاز به حضور در شعبه انجام خواهد شد.

به‌این‌ترتیب می‌توان امیدوار بود با توسعه بانکداری الکترونیکی، ارائه بهتر و با سهولت بیشتر خدمات بانکی را به مشتریان بانک دی شاهد باشیم تا علاوه بر پرداخت تسهیلات، درخواست، اختصاص و واگذاری صندوق‌های امانات، صدور ضمانت‌نامه و سایر خدمات بانکی نیز به‌صورت غیرحضوری در بانک دی عملیاتی شود.


ارسال نظرات
موضوعات روز