پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
تیتر20 گزارش می دهد:
سایپا توانسته است در سال جاری علاوه بر بهبود تیراژ و رشد فروش، سطح کیفیت محصولات و همچنین بهره وری کیفی کارکنان را افزایش دهد.
کد خبر: ۶۰۶۷۹
گام بزرگ سایپا در مسیر بهبود کیفیت
تیتر20 - سایپا که عنوان خودروساز بزرگ ایران را یدک می کشد، توانسته طی حدودا 11 ماه گذشته علاوه بر بهبود تیراژ و رشد فروش، سطح کیفیت محصولات و همچنین بهره وری کیفی کارکنان را افزایش دهد.

این خودروساز در مجموع 9 گام مهم را دراستای بهبود کیفی انجام داده که در این گزارش به مرور آنها پرداخته ایم. 

گام نخست سایپا در این حوزه به تیم مدیریتی شرکت برمی گردد. با حضور تیم مدیریتی جدید به ویژه محمدعلی تیموری به عنوان مدیرعامل، سایپا تمرکزی ویژه روی رشد کیفی محصولات خود گذاشته و صرفا به دنبال رشد تیراژ و فروش بالاتر نبوده است. در واقع سایپایی ها نیز کاملا متوجه شده اند که عموم شهروندان از سطح کیفی خودروها راضی نیستند و از همین رو به سمت ارتقای کیفیت رفته اند که البته راه درازی توام با موانع و چالش هایی سخت را در پیش خواهند داشت.
 
گام دوم سایپا در حوزه کیفیت به توجه بیشتر این خودروساز به قطعه سازان مربوط می شود. در واقع سایپایی ها سعی کرده اند سطح کیفی قطعات و به تبع آن خودروهای خود را به واسطه همکاری بیشتر با قطعه سازان، رشد داده و بروزرسانی لازم را انجام بدهند. در این مسیر البته هنوز چالش های بزرگی وجود دارد، به ویژه تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان که این موضوع نقش مهمی در رشد کمی و کیفی قطعات و در نهایت خودروها دارد. 

گام دیگری که سایپا در راستای بهبود کیفیت برداشته، اصلاح نیروی انسانی در حوزه کیفی است. در واقع سایپایی ها  به منظور افزایش بهره وری کیفی محصولات شان، نیروهای مستقر خود در بخش کیفیت را از جنبه کمی و کیفی ارتقا داده اند. 

اما ازآنجاکه ارتقای کیفیت بدون برنامه ریزی و تعریف پروژه های جدید امکانپذیر نیست، سایپا نیز برای ارتقای سطح کیفی خودروهایش پروژه های مختلفی را تعریف کرده است. طبق اعلام مسوولان این شرکت، ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین در نظر گرفته شده که از این تعداد، سه پروژه در حوزه های زیر ساخت، 29پروژه در بخش  قطعات و مجموعه ها، پنج پروژه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و پنج پروژه نیز در بخش مربوط به فرآیند خودروساز تعریف شده است.
 
اما یکی دیگر اقدامات سایپا برای ارتقای کیفیت سبد محصولاتش، خارج کردن خودروهای قدیمی از خطوط تولید است.  طبق اعلام سایپا، تیبا، تیبا۲ و ساینا (در مدل پایه) تقریبا به طور کامل از سبد تولیدات این شرکت خارج شده اند. این اقدام با توجه به کیفیت نه چندان مناسب خودروهای موردنظر، نقش مهمی در بهبود کیفیت کلی محصولات سایپا داشته و با ورود محصولات جدید، بیشتر خود را نشان خواهد داد.

سایپایی ها اما با انجام PDI مجدد خودروهای‌ ناقص خود که به دلیل کسری قطعه دپو شده و امکان تجاری سازی نداشتند، گام دیگری در راستای بهبود کیفیت محصولات شان برداشته اند. در بین دیگر اقدامات سایپا برای بهبود کیفیت می توان به تعریف پروژه هایی مخصوص خودروی شاهین اشاره کرد. 

طبق اعلام سایپا، این شرکت در راستای کاهش صدای داخل کابین، اصلاح مشکل بالابر شیشه ها، اصلاح درها و مسائلی دیگر، پروژه هایی را برای شاهیت تعریف و اجرا کرده اند که طبق ادعای این شرکت، منجر به افزایش رضایتمندی از این خودرو در حوزه های کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش شده است. اتفاقا گام دیگر سایپا در راستای بهبود سطح کیفی، به خدمات فروش و پس از فروش مربوط می شود و در پی این اقدام، رتبه شبکه نمایندگی های این شرکت ارتقا پیدا کرده است. 

در نهایت اینکه اقدامات سایپا در حوزه کیفی سبب بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا سه هزار کیلومتر  شده است. بر این اساس، در دوره حدودا 11 ماهه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد شکایات مشتریان 14 درصد کاهش پیدا کرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز