سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
تیتر20 زیان ناشی از نرخ شکنی در بیمه ها را بررسی می کند؛
بزرگترین چالشی که گریبان‌گیر صنعت بیمه شده و آن را با مشکل مواجه کرده، نرخ‌شکنی است که باعث ضرر و زیان بیمه گر شده است. صورت وضعیت تجمیعی شرکت‌های بیمه در سال 1400 نشان از زیان انباشته‌ای قریب به 5 هزار میلیارد تومان دارد.
کد خبر: ۶۰۷۰۶
اولویت بیمه ها، جذب پرتفوی به جای درآمدزایی / ریسک های عجیب  و غریب متولی مدیریت ریسک در کشور/ بحران «خودخوری» در صنعت بیمه
تیتر20- صنعت بیمه به عنوان متولی مدیریت ریسک در کشور به حساب می‌آید اما می‌بینیم به علت همین عدم مدیریت ریسک، برخی بیمه‌گران از پرداخت به‌موقع خسارت به بیمه‌گزاران و ایفای واقعی تعهدات خود ناتوان هستند.

کارشناسان معتقدند بزرگترین چالشی که گریبان‌گیر صنعت بیمه شده و آن را با مشکل مواجه کرده، نرخ‌شکنی است و از آن به عنوان بحران «خودخوری» نام می‌برند.

نرخ‌شکنی موجب شده صنعت بیمه این روزها به شدت درگیر رقابت و جنگ قیمت شود و برای جذب نقدینگی در جهت رفع کوتاه مدت مشکلات مالی، محصول خود را به هر نرخی بفروشد.

طبق آخرین آمارها ضریب خسارت بیمه در پایان 9 ماهه سالجاری به 50.6 درصد رسیده که این ضریب خسارت برای 4 رشته‌ بدنه اتومبیل، درمان، حوادث راننده و شخص ثالث-مازاد (به ترتیب با 1/72، 8/65، 54 و 9/51 درصد) بالاتر از سطح بازار بيمه (6/50 %) بوده و یک وضعیت هشدار برای نرخ‌شکنی است زیرا بیمه درمان بخش قابل توجهی از پرداخت خسارت صنعت بیمه را شامل می‌شود.

صورت وضعیت تجمیعی شرکت‌های بیمه در سال 1400 نشان از زیان انباشته‌ای قریب به 5 هزار میلیارد تومان دارد.
بسیاری موضوع نرخ‌شکنی‌های رایج در صنعت بیمه را از پیامدهای پیاده‌سازی برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور یا همان آزادسازی و حذف نرخ تعرفه‌ها عنوان می‌کنند.

نرخ‌شکنی مطلوب است؟
شرکت‌های بیمه با استفاده از ابزار قیمت در صنعت بیمه به رقابت باهم می‌پردازند، ارایه خدمات باکیفیت با قیمت مطلوب اساس رقابت شرکت‌های بیمه است اما نه تا حدی که شکستن نرخ رقبا پایین‌تر از نرخ فنی باشد و باعث ضرر و زیان بیمه گر شود.

ارایه نرخ فنی از سوی بیمه‌گران نه تنها مخرب نیست بلکه موجب می‌شود رقابتی در صنعت بیمه شکل بگیرد که شرکت‌ها مجبور شوند هزینه‌های خود را کاهش داده و تمام تمرکز خود را بر روی بهبود کیفیت خدمات و محصولی که عرضه می‌کنند، بگذارند.

اما آنچه این روزها در صنعت بیمه کشور مشاهده می‌شود ارایه نرخ‌هایی کمتر از نرخ فنی از سوی شرکت‌های بیمه است، برخی از آنها به جای ارایه خدمات باکیفیت‌تر، با نرخ‌شکنی درصدد سهم‌خواهی بیشتر بازار هستند.

اینکه فرهنگ بیمه‌ای کشور موجب شده بخشی از مردم به دنبال پرداخت حق بیمه کمتر باشند قابل انکار نیست اما نمی‌توان از استقبال آنها از خدمات بهتر و سقف جبران خسارت‌های بالاتر نیز چشم‌پوشی کرد؛ به طور قطع حق بیمه کمتر شاخص کیفیت و مطلوبیت بیمه گزار نیست.

وظیفه بیمه‌گر تنها فروش محصول آن هم به هر قیمتی نیست بلکه باید به پشتیبانی و خدمات مناسبی که بعد از فروش محصول به مشتری عرضه می‌کند توجه کند.

رابطه بین نرخ‌شکنی و خسارت
وقتی تنها هدف شرکت‌های بیمه به جای درآمدزایی، جذب پرتفوی باشد نرخ‌شکنی اتفاق می‌افتد.
نرخ‌شکنی موجب می‌شود توانگری و پرداخت خسارت واقعی از شرکت‌های بیمه سلب شود و بیمه‌گزاران نسبت به آنان بی‌اعتماد شوند و از تعداد مشتریان وفادار آنها کاسته شود؛ این یک تهدید بزرگ برای صنعت بیمه کشور است زیرا مشتریان، سرمایه‌های اصلی هر شرکت بیمه‌ای بوده و بازگرداندن اعتماد از دست رفته، کار دشواری است.

شرکت‌های بیمه با بررسی میزان خسارت‌های پرداختی طی سالیان گذشته در حوزه‌ای مختلف می‌توانند به یک نرخ کارشناسی شده که ریسک را نیز پوشش دهد برسند اما می‌بینیم که تنها به دلیل جذب نقدینگی برای جبران خسارت‌های گذشته، نسبت به ارایه نرخ‌های پایین و غیرفنی اقدام می‌کنند و موجبات ورشکستی شرکت‌های ضعیف را فراهم می‌آورند.
صنعت بیمه کشور فاصله بسیار زیادی با بیمه‌گری مبتنی بر ریسک دارد.

راه نجات نرخ‌شکنی چیست؟
نرخ‌شکنی‌های رایج شرکت‌های بیمه موجب عدم توان پرداخت خسارت به بیمه‌گزاران شده و همین موضوع باعث شده صنعت بیمه سهم ناچیزی در سرمایه‌گذاری کشور داشته باشد؛ اما چه راهکاری می‌تواند به وضعیت نرخ‌شکنی صنعت بیمه سامان دهد؟

متاسفانه داده‌های تفصیلی عملکرد صنعت بیمه در دسترس نیست تا عمده نرخ‌شکنی‌ها شناسایی و راهکارهای دقیق‌تری در این خصوص ارایه شود، در حال حاضر صرفا می‌توان آمارهای مربوط به ضریب خسارت را مورد بررسی قرار داد.

به طور قطع بازگشت اعمال نظام تعرفه‌ای مورد پسند فعالان حوزه بیمه نیست و نباید آن را یک راهکار موثر برای جلوگیری از نرخ‌شکنی دانست. 

کارشناسان حوزه بیمه بارها نسبت به نرخ‌شکنی هشدار داده‌اند و معتقدند راهکارهای زیاد دیگری برای جذب مشتری و تامین نقدینگی از جمله توسعه بازار و آفرینش تقاضا از طریق تولید و خلق محصول جدید وجود دارد.

خدمات‌دهی و ارایه مشاوره بیمه‌ای مطلوب هنگام صدور بیمه‌نامه، فرهنگ‌سازی، پرداخت به‌موقع خسارت، ارایه خدماتی متمایز نسبت به شرکت‌های دیگر، ایجاد جذابیت در حوزه بیمه نامه‌های اختیاری و برخورد صادقانه با مشتری از دیگر راهکارهایی است که کارشناسان برای رهایی از نرخ‌شکنی عنوان می‌کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز