جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
تیتر20 اثرات پلاک‌گذاری ملی خودروها و تردد در سرزمین اصلی را بررسی می کند؛
دولت به واسطه آزاد کردن تردد خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی (به صورت دائم) در درجه اول به دنبال تامین بخشی از کمبود عرضه در بازار است.
کد خبر: ۶۰۸۶۰
از پر کردن خلا خودروی خارجی تا کمبود خودرو در مناطق آزاد
تیتر20 - معاون اول رئیس جمهور اخیرا مصوبه هیات وزیران درباره شیوه پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی(مخصوص خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی) را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، خودروهای موجود در مناطق آزاد که تا پیش از این امکان تردد در سرزمین را به صورت دائم نداشتند، خارج از این مناطق نیز می توانند دارای پلاک ملی شده و تردد کنند.

این مصوبه از آن جهت است که دولت می خواهد به واسطه افزایش عرضه، بازار خودرو را به سمت تنظیم شدن ببرد. در واقع هدف دولت این است که از منابع مختلف کمبود عرضه  را جبران کرده و تا حد امکان رشد قیمت را کنترل کند و یکی از مسیرهای موردنظر، آزاد شدن ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی به صورت دائمی و همراه با پلاک ملی است.

اما اثرات این مصوبه دولت و تاثیر آن روی مناطق آزاد و بازار خودرو کشور چه می تواند باشد؟ همانطور که گفته شد، دولت به واسطه آزاد کردن تردد خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی (به صورت دائم) در درجه اول به دنبال تامین بخشی از کمبود عرضه در بازار است. 

بنابراین اگر این مصوبه در اجرا به درستی پیش برود، می تواند تا حدی هرچند اندک به بهبود تقاضا در بازار خودرو کشور کمک کند. این مصوبه همچنین می تواند پیش زمینه واردات خودروهای دست دوم به کشور باشد. طبق مصوبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق بودجه نیز تصویب شده، دولت مجاز به واردات خودروهای دست دوم تا ۵ سال کارکرد است. بنابراین ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، به نوعی تست کردن واردات دست دوم ها نیز می تواند باشد.

به هر حال بخشی از شهروندان طی چهار سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و به تبع آن، رشد نجومی قیمت خودروهای خارجی در بازار کشور، قدرت خرید خود را در این بخش از بازار از دست داده اند. حالا اما به واسطه واردات خودرو از مناطق آزاد، بخشی از این شهروندان می توانند با قیمتی کمتر نسبت به مدل های صفر، خودروی خارجی خریداری کنند.

 بنابراین به این واسطه بخشی کوچک از خلا خودروی خارجی در بازار ایران رفع خواهد شد و به دنبال آن اگر واردات دست دوم ها نیز با دستورالعملی منطقی و کارشناسی به اجرا در بیاید، بخش خالی بیشتری از بازار پر می شود. مصوبه مورد نظر اما برای دولت نیز حکم درآمدزایی خواهد داشت. قرار است برای پلاک گذاری و تردد دائم خودروهای موجود در مناطق آزاد، در سرزمین اصلی، تعرفه و مالیات و عوارض آنها محاسبه و دریافت شود.

 بنابراین دولت درست مانند واردات خودرو از دیگر کشورها، از این ناحیه نیز کسب درآمد خواهد کرد که البته باید منتظر ماند و دید چه تعرفه‌ای و چه میزان مالیاتی برای خودروهای موردنظر  لحاظ می شود.

این مصوبه اما خالی از چالش هم نیست، به خصوص برای مناطق آزاد. گفته می شود ناوگان خودروهای خارجی در مناطق آزاد به نوعی قدیمی شده و نیاز به نوسازی و ورود خودروهای جدید دارد. بنابراین  اگر قرار باشد خودروهای موجود در مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شوند و از آن سو ورودی به اندازه کافی در کار نباشد، امثال کیش و قشم دچار چالش و کمبود خودروهای خارجی خواهند شد. خودروهای خارجی لوکس یکی از جاذبه های مناطق آزاد در ایران به شمار می‌روند، چه آنکه مثلا مدل های آمریکایی و با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که امکان ورود به سرزمین اصلی را به صورت دائم و با پلاک ملی ندارند، در این مناطق مجاز به تردد هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است حالا که ورود و تردد دائم خودروهای موجود در این مناطق (به جز مدل های ممنوعه مانند آمریکایی ها) به سرزمین اصلی آزاد شده، دولت زمینه واردات خودروهای لوکس از کشورهای مختلف حتی آمریکا و با هر حجم و موتور و قیمتی را فراهم کند تا مناطق آزاد متضرر نشوند.

ارسال نظرات
موضوعات روز