جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تیتر۲۰ بررسی کرد؛
اصولا در افتتاح خطوط تولید جدید ،تولید کنندگان سعی می کنند که تمام هم و غم خود را معطوف به معرفی دستاوردها و اثر گذاری این خط کنند اما به نظر می رسد که فشارها به قدری زیاد شده است که مدیر عامل رایزکو در کنار اشاره به وظایف تولیدی خود لب به گلایه باز کند و از اتلاف وقت و انرژی برای پاسخگویی حرف بزند.
کد خبر: ۶۰۹۹۸
دلایل گلایه های بخش خصوصی از نهادهای نظارتی/ چرا مدیرعامل رایزکو لب به گلایه گشود؟
تیتر20 -  روز پنج شنبه هفته گذشته (11-12-1401)طی مراسمی خطوط تولید پالت، باطری و آزمایشگاه پیشرفته صنعتی رایزکو در نیشابور افتتاح شد. اما رئیس هیأت مدیره رایزکو نیز به روال مرسوم این مراسمات درباره فعالیت اقتصادی این هولدینگ و اثر گذاری افتتاح این خطوط تولید بر اشتغال صحبت کرد.اما نکته ابهام آمیز این مراسم این بود که حمیدرضا صمدی صحبت‌های خود در این مراسم را با این سؤال به پایان برد.

وی بابیان اینکه وظیفه ما پاسخگویی به نهادهای نظارتی است، اما این نظارت بر شرکت‌های خصوصی باید موازی با حرکت آن‌ها باشد نه عمود بر آن‌ها گفت: ما به‌عنوان تولیدکننده باید تمام انرژی‌مان را در راه کار برای ادای دینمان به کشور و جوانانمان صرف کنیم اما بخش زیادی از انرژی ما این روزها صرف پاسخگویی به نهادهای نظارتی می‌شود.

هر چند این فعال بخش خصوصی به طور مشخص به نهاد،سازمان و یا نقطه ای مشخص اشاره کرداما به نظر می رسد فحوای کلام وی را می توان از این جمله متوجه شد؛ مدیرعامل شرکت پارت پلاستیک خراسان  در این مراسم با اشاره به اینکه "این خط از ۱۵ خرداد سال جاری تولید انبوه خود را شروع کرده و در آذرماه موفق به دریافت استانداردبرای تولید باتری شده اند."

به نظر می رسد گلایه صمدی هم به این مساله باشد.در واقع آنچه باعث ناراحتی فعالان بخش خصوصی شده است روند کند اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت های اقتصادی جدید است.اما این کندی شاید از یک منظر در راستای انجام وظیفه سازمان نهادهای نظارتی باشد ولی باید در نظر داشت که این روند کند و فشارها از یک سو باعث بلا استفاده و راکد ماندن سرمایه گذاری ها می شود و از سوی دیگر روند تولید کشور و اشتغال زایی را مختل می کند.

این در حالی است که بخش خصوصی کشور با توجه به اصول فعالیت خود از یک سو درک بسیار بالایی از زمان داشته و از سوی دیگر بر اساس نیازهای کوتاه و بلند مدت بازار برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کند.به بیان دیگر آنها با مطالعات دقیق ،منسجم،تخصصی و حساب شده  اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

آنها از یک جهت باید پاسخگوی سهام داران باشند و از جهت دیگر حیات شرکت را باید تضمین کنند.از یک سو باید سرمایه گذاری مبتنی بر سود رسانی باشد و از سوی دیگر باید به نحوی حرکت کنند که از بازار و رقبا جا نمانند .در عین حال آنها باید به گونه ای خطوط تولید و ادوات مورد نیاز را تهیه و تجهیز کنند که بتوانند در شرایط ارزی و اقتصادی کشور تا سال های متمادی استانداردهای لازم را پاس کرده و نیاز تولید را برآورده کند.

شرکت ها و هولدینگ هایی مانند رایزکو  نیزبرای خرید تجهیزات و ادوات به منظور ایجاد خطوط جدید تولید و یا به روز رسانی به عوامل و متغییر های مختلفی توجه می کنند. از جمله آنها این است که  صرفه اقتصادی داشته باشد.یعنی  با توجه به وضعیت ارزی کشور به شدت مراقب هستند که به اندازه نیاز سرمایه گذاری ارزی صورت بگیرد و همچنین بتوانند در مدت زمانی مناسب علاوه بر بازگشت سرمایه مقدمات صادرات را نیز فراهم کنند.

مساله اصلی و بسیار مهم در خرید ادوات و تحهیزات برای هولدینگ هایی مانند رایزکو،استاندارد بودن این تحهیزات است.البته در این مقوله هم با دیدگاهی مبتنی برسرمایه گذاری بلند مدت اقدام می کنند.در واقع آنها برای انتخاب و خریداری تجهیزات مورد نیاز برای به روز رسانی و یا ایجاد خطوط تولید جدید عوامل و متغییرهای مختلفی را در نظر می گیرند.صرفه اقتصادی داشتند،توان پاس کردن استانداردهایی فراتر از استانداردهای روز،سازگاری با محیط زیست،به روز بودن و توان استفاده در بازه زمانی بلند مدت ،بخشی از این متغییرها هستند.

به بیان ساده  تجهیزات ، ادوات و ابزار آلاتی که برای احداث و ایجاد خطوط تولید خود خریداری می نمایند علاوه بر اینکه باید دارای صرفه اقتصادی  باشد باید قابلیت پاس کردن استانداردهای جدید را نیز داشته باشد. به همین دلایل رایزکو با توجه به ماهیت خصوصی اش استانداردهای بسیار سختگیرانه ای برای خود تدوین کرده است.بر اساس همین اسلوب و اصول هم اقدام به انتخاب می کند.در واقع از یک سو خود را موظف به تولید با کیفیت و بالاترین سطح استاندارد می دانند تا بتوانند محصولات با  عمر بالا را تولید و توزیع کنند و از سوی دیگر به دلیل داشتن اهداف صادراتی به دنبال تولید محصولاتی هستند که بتوانند شرایط رقابتی در بازارهای خارج از کشور را فراهم کنند.

با این تفاسیر به نظر می رسد که گلایه رئیس هیات مدیره هولدینگ رایزکو به نهادهای نظارتی نیز به همین مساله باشد.در واقع اینکه خط تولیدی در خرداد ماه آماده تولید بوده و در آذر ماه موفق به اخذ مجوز ها می شود نشان می دهد که دلیل گلایه صمدی به چیست.

چرا که انها به عنوان فعالین بخش خصوصی برای تولید و سرمایه گذاری ها مورد نیاز بر اساس برنامه ریزی حرکت می کنند.چرا که پاسخگویی عنصری بسیار مهم در این بخش به شمار می رود.از سوی دیگر آنها برای تولید و توزیع نیز علاوه بر برنامه ریزی،به طرف های قرارداد خود متعهد هستند.بنابراین عدم صدور مجوزهای لازم جهت اجازه تولید،علاوه بر زیر سوال بردن اعتبار و بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری های صورت گرفته،به روند تولید نیز لطمه وارد می کند.

آن هم در شرایطی که اثرات تورم و نرخ ارز،فضای ابهام آمیزی را فراهم کرده است.نوسان نرخ ارز یکی از این ابهامات است. به عنوان مثال شرکتی بر اساس نرخ ارز خرداد ماه اقدام به عقد قرار دادکرده است و حالا باید با نرخ امروز مواد اولیه را خریداری کند.این مساله از یک سو زیان به همراه دارد و از سوی دیگر تامین مالی و خریدهای جدید را تحت تاثیر قرار میدهد.در همین حال با توجه به سرمایه گذاری ۱۰میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی طبیعی است که رایزکو نگران باشد و گلایه کند.

نکته دیگری که در این میان باید به ان اشاره کرد این است که ایا تجهیزاتی که توانسته است استانداردهای روز اروپا را پاس کند،ناتوان از پاس کردن استانداردهای داخلی است؟

 ایا سرمایه گذاری در وضعیت فعلی اقتصادی کشور نباید با تشویق و تسهیل از سوی نهادها و سازمان ها مرتبط همراه باشد؟ ایا نباید به گونه ای باشد که مقدمات ورود سایر سرمایه گذاران و حتی سرمایه های مردد به بخش تولید را فراهم کنند؟ آیا نباید با تسهیل شرایط،زمینه های ایجاد تولید و اشتغال بیشتر را فراهم کنند؟
و در پایان آیا این نوع رفتار،باعث دلسردی تولیدکنندگان نخواهد شد؟ 

ارسال نظرات
موضوعات روز