پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور، امسال چهلمین شرکت برتر ایران از نظر شاخص فروش را کسب کرده که نسبت به سال گذشته افتی سه پله ای داشته، در حالی که بعد از کاهش کرونا پیش بینی می شد سهم فروش بالاتری کسب کند.
کد خبر: ۶۱۲۲۱
دلایل افت جایگاه افق کوروش در فروش و بهره وری
تیتر20- چندی پیش در بیست و پنجمین دوره معرفی شرکت‌های برتر ایران در سال 1401 شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور، چهلمین شرکت برتر ایران از نظر شاخص فروش را کسب کرد که نسبت به سال گذشته افتی سه پله ای داشته است، در حالی که بعد از کاهش کرونا در ایران و رونق گرفتن کسب و کارها پیش بینی می شد که خرده فروشی با رونق بیشتری روبرو شوند و این موضوع حکایت از این دارد که رقبای افق کوروش در یک سال اخیر عملکرد بهترین نسبت به این فروشگاه داشته اند.

از طرف دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش سال گذشته از نظر بهره وری کل عوامل در گروه فروشگاه‌ها رتبه نخست را کسب کرده بود، اما امسال هم نتوانست از این جایگاه دفاع کند، در حالی که بهره وری یکی از بزرگترین فاکتورهای مدیریتی شرکت محسوب می شود و کمک می کند تا شرکت ها مانع از افزایش هزینه ها شوند و همیشه حاشیه سود شرکت در اولویت قرار می گیرد، اما در سال جاری فروشگاه افق کوروش نتوانسته بهره وری چندانی ایجاد کند.

میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد و از آنجایی که شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در رتبه بندی صد شرکت برتر ایران از نظر میزان فروش و درآمد در جایگاه چهلم قرار گرفته، در واقع حکایت از این دارد که میزان تعامل بنگاه با ساختار اقتصادی کشور کاهش یافته است، زیرا هر چه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزاء اقتصادی کشور داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری می یابد.  از این رو و رتبه بندی شرکت ها براساس شاخص حجم فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است و افت جایگاه افق کورش چشم انداز مثبتی را برای این شرکت نشان نمی دهد.

باید توجه داشت که فروش، مهمترین خروجی نهایی شرکت های تجاری و اقتصادی است و به خصوص، روند فروش که نتیجه تعامل بسیاری از عوامل کمی و کیفی، درونی و بیرونی شرکت است وقتی نزولی شود یک آلارم را صادر می کند و اگر مدیریت شرکت نسبت به آن آگاهی نداشته باشند یا بی توجه باشند در آینده نچندان دور سهم بازار خود را از دست خواهند داد و نشان می دهد که رقبا دست به کار شده اند تا با استفاده از مدیریت موثر و کارآمد جایگاه بالاتری در بازار بدست بیاورند و بنابراین ورود به عرصه رقابت جهانی تنها برای شرکت های بزرگ با فروش بالا میسر است و وقتی در بازار داخلی قافیه را می بازند هیچگاه نمی توانند به عنوان یک شرکت بین المللی در کشوری دیگر حضور پیدا کنند.

سازمان ‌‌مدیریت‌ صنعتی از سال 1377 رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) را با ارائه آمار و اطلاعات شفاف در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، برگزار می‌کند و شرکت افق کوروش در سال های قبل روندی صعودی داشت، اما در سال جاری افت داشته است و این اطلاعات کمک می کند تا مدیران نسبت به جایگاه شرکت شناخت پیدا کرده و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی شرکت کسب کنند تا بر مبنای آن برای سال های آینده، سیاست‌گذاری کنند. به طور قطع یکی از ابزارهای موثر برای ارتقای جایگاه شرکت ها بهره مندی از ظرفیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی است که افق کوروش در سال های اخیر بهره چندانی از آن نجسته است.

ارسال نظرات
موضوعات روز