چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
از اواسط سال گذشته همکاری غول های جاده مخصوص در زمینه ارائه مشترک خدمات پس از فروش آغاز شد. این همکاری در ماه های بعد با راه اندازی مراکز مشترک ادامه یافت اما می توان خدمات امدادی نوروزی مشترک راجدی ترین آزمون اتحاد دوخودروساز بزرگ دانست.
کد خبر: ۶۱۴۳۰
خدمات امدادی نوروزی ؛ جدی ترین آزمون اتحاد دو خودروساز بزرگ
تیتر20 - تا پیش از پیشنهاد و اجرایی شدن همکاری میان دو خودروساز بزرگ کشور،آنچه در آئینه جاده مخصوص از این دو دیده می شد،رقابت برای کسب سهم بیشتر در بازار بود.

هر یک از این دو خودروساز بنا به ضرورت های شرکتی و بازار، سعی داشتند که در کلاس هایی که رقیب حضور داشت،حضور پر رنگ و فعال داشته باشند.این موضوع در بحث محصول،کیفیت،خدمات پس از فروش به شدت درجریان بود.

این در حالی بود که طی سال های اخیر،با توجه به افزایش هزینه های تولید و دور شدن از تفکر تولید صفر تا صدی، بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا رفته رفته به سمت اتحاد های استراتژیک پیش رفته بودند.

بسیاری از آنها برای کار، استفاده از پلتفرم مشترک را در دستور کار خود قرار داده بودند.به عنوان مثال اتحاد رنو،نیسان و میستوبیشی منجر به استفاده از یک پلتفرم با محصولات متفاوت شد.

رنو کولئوس،نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر،سه محصولی بودند که بر پایه یک پلتفرم به تولید رسیدند.اما هر یک از شرکت ها برند و المان ها و بازار خاص خود را داشت.

به بیان دیگر این همکاری نه تنها منجر به از بین رفتن هویت و اصالت آنها نشده بود،بلکه با این اتحاد و کاهش هزینه ها،قدرت رقابتی آنها افزایش هم یافته بود.اما این نوع اتحاد در اینجا نه تنها دیده نمی شد بلکه هر یک از تولید کنندگان به رغم اشتراکات فراوانی که می توان در محصولات آنها پیدا کرد،مسیرهای متفاوتی را انتخاب کرده بودند.

اما به نظر می رسد که طی تغییرات مدیریتی که از اواخر سال 1400 رقم خورد،تفکرات جدیدی نیز به رگ های خودروسازان بزرگ کشور تزریق شد.

به نظر می رسد فشار دو چندان تحریم ها،افزایش قدرت رقابت و بالا بردن سطح تب آوری در کنار برنامه های افزایش تولید ،افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت دلار و تاثیرات آن بر تولید و خدمات پس از فروش، غول های جاده مخصوص را به این صرافت انداخت.

در واقع آنها با توجه به افزایش هزینه ها به این فکر افتادند که این مساله را از طریق راه حلی درست مدیریت کنند. هر چند بر خلاف خودروسازان بزرگ دنیا،سراغ پلتفرم مشترک نرفتند اما راهی را انتخاب کردند که در خور زمان بود.

یعنی این اتحاد درست در زمانی شکل گرفت که افزایش سرسام آور نرخ ارز،تمام تولید اعم از زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش را تحت تاثیر قرار داده بود.

این مساله از یک سو باعث بالا رفتن هزینه خدمات پس از فروش شده بود و از سوی دیگر بازار تقلب را داغ تر از گذشته کرده بود.

در همین حال تامین و روشن نگهداشتن چراغ خط تولید نیز با هزینه های بیشتری همراه شده بود.در این شرایط دو خودروساز بزرگ تصمیم گرفتند که دست به یک اقدام مشترک بزنند؛در واقع این اتحاد بر پایه توانایی طرفین ایجاد شده است.

به بیان دیگر هر یک از این دو خودروساز در تولید قطعاتی دست بالاتری داشت و به تبع در برخی دیگر از توانمندی بالایی برخوردار نبود.اما در این اتحاد مقرر شده است که برای کاهش هزینه های تولید، افزایش تیراژ و افزایش سرعت تولید، دو خودروساز بزرگ از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.در این مسیر کار با خدمات پس از فروش آغاز و با افتتاح مراکز مشترک ادامه یافت.

اما امداد نوروزی جدی ترین آزمون این اتحاد است که این دو با آن مواجه شده اند.در واقع با توجه به حجم و وسعت و گستره استفاده از محصولات این دو خودروساز در کشور، این اتحاد آرامش و آسایش خیال بیشتری را به مشتریان ارائه خواهد داد. در واقع امداد نوروزی این دو خودروساز دیگر مختص همان برند نیست .یعنی امداد نوروزی سرخابی شده است و باید هر دو نام و نشان را پوشش بدهد.

این مساله گذشته از بالا بردن سرعت خدمات رسانی از یک سو مانع از سوء استفاده های مرسوم در این ایام می شود و از سوی دیگر میزان افزایش رضایت مشتریان را افزایش خواهد داد.ضمن اینکه این همکاری می تواند در آستانه ورود خودروهای وارداتی که تکیه و تمرکز شدیدی بر خدمات پس از فروش دارند،بازوی رقابتی این دو را قدرتمند تر کند.

در همین حال این دو خوردوساز که به نوعی دو قطب به شدت رقیب باهم به شمار می آمدند،با این اتحاد می توانند مسیر جدید پیش پای سایر خودروسازان باز کنند.به خصوص اینکه اگر این اتحاد میان خودروسازان کوچکتر شکل بگیرد، با توجه به استفاده از قطعات مشترک،نه تنها بر سرعت و تیراژ آنها اضافه خواهد شد،بلکه قیمت تمام شده نیز کاهش خواهد یافت.

در واقع استفاده از اتحاد دو خودروساز بزرگ و الگو برداری از آنها و ایجاد فرهنگ قوی تر همکاری های مشترک می تواند منجر به خروجی مثبتی برای صنعت خودروسازی کشور باشد.

به خصوص اینکه افزایش تیراژ قطعات می تواند برای قطعه ساز نیز توجیه داشته و در حجم وسیع تر و با قیمتی مناسب تر اقدام به تولید کند.

به بیان دیگر این اتحاد تنها مختص به دو خودروساز بزرگ نیست.بلکه ادامه و وسعت این اتحاد می تواند سایر فعالان این عرصه را به مرزهای جدید بکشاند و آنان را از یک دنبال کننده با جریان های تاثیر گذار تبدیل کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز