سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
مدیران بیمه دی می خواهند سهم شرکت از بازار بیمه را به 2 درصد برسانند.همچنین اختصاص دادن 80 درصد از پرتفوی به بیمه‌های خرد نیز از دیگر خواسته مدیران این شرکت است. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که بیمه دی برای رسیدن به این اهداف با چه چالش‌هایی روبرو است؟
کد خبر: ۶۱۴۳۲
چالش‌های بیمه دی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار
تیتر20 - بیمه دی همانند دیگر شرکت‌های بیمه‌ای درصدد افزایش سهم خود از بازار بیمه است زیرا افزایش سهم بازار به نوعی یک شاخص مهم برای ارزیابی عملکرد و موفقیت شرکت‌ها در صنعت بیمه است.

بیمه دی با سرمایه 595 میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های صنعت بیمه کشور است که در سال گذشته نیز توانسته عملکرد قابل قبولی را به ثبت برساند.

سهم بیمه دی از صنعت بیمه در حال حاضر کمتر از 2 درصد است و خواسته مدیران این شرکت افزایش سهم خود از بازار به 2 درصد است.

اختصاص دادن 80 درصد از پرتفوی این بیمه به بیمه‌های خرد نیز از دیگر خواسته مدیران این شرکت است که وعده تحقق آن داده شده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که شرکت بیمه دی برای رسیدن به این اهداف با چه چالش‌هایی روبرو است؟

چالش بیمه‌های خرد
بیمه‌نامه‌های خرد در واقع همان پوشش بیمه‌ای ارزان برای افراد کم‌درآمد در مقابل پرداخت حق بیمه معین است که در راستای رفع فقر جامعه موثر بوده و فعالیتی بشر دوستانه است.

اینکه افراد کم درآمد جامعه را بتوان به جامعه بیمه‌گذاران اضافه کرد کار دشواری است اما همین رشد خدمات بیمه‌ای می‌تواند تقاضای بالقوه‌ای را برای گروه‌های کم درآمد دیگر ایجاد کند که به جامعه بیمه‌ای افزوده شوند.

مهم‌ترین چالشی که شرکت بیمه دی و دیگر شرکت‌های بیمه‌ای برای افزایش سهم پرتفوی به بیمه‌های خرد با آن مواجه هستند وضعیت اقتصادی کشور است.

تورم بالا و کاهش قدرت خرید و همچنین نبود فرهنگ بیمه‌ای موجب می‌شود مردم بیمه را از اولویت‌های زندگی خود خارج کنند.

بیمه عمر به عنوان ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﯿﻤﻪ‌ﻫﺎی ﺧﺮد شناخته می‌شود که تمرکز بیشتر شرکت‌های بیمه بر روی آن است؛ اما ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪگان اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﯿﻤﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﯿﻤﻪ و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﯿﻤﻪﻫﺎی ﺧﺮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ آشنایی کمتری دارند و از این جهت فروش بیمه به آنها کمی دشوار است.

در حال حاضر سهم بزرگی از خدمات بیمه‌ای خرد در اختیار شرکت‌های دولتی است که بخشی از این سهم می‌تواند به بخش خصوصی نیز منتقل شود.

خرید بیمه با قیمت‌های امروزی برای مصرف‌کنندگان فقیر کار بسیار دشواری است و بیمه دی نیز این چالش را بر مسیر خود دارد که باید نسبت به ارایه خدمات متمایز و جذاب در زمینه بیمه‌های خرد تلاش کند تا بتواند 80 درصد پرتفوی خود را به آن اختصاص دهد.

افزایش سهم بازار
بیمه دی همانند دیگر شرکت‌های بیمه‌ای درصدد افزایش سهم خود از بازار بیمه است زیرا افزایش سهم بازار به نوعی یک شاخص مهم برای ارزیابی عملکرد و موفقیت شرکت‌ها در صنعت بیمه است.

برخی این موضوع را که سهم بازار کلید سودآوری شرکت‌ها است را به عنوان استراتژی صحیح قبول نداشته و آن را افسانه می‌خوانند.

فارغ از این مباحث، اگر این افزایش سهم بخواهد از طریق قیمت‌ به دست آید به طور قطع نتایج مطلوبی را در صنعت بیمه برجای خواهد گذاشت.

صنعت بیمه کشور با بیماری مزمنی به نام نرخ شکنی دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع برای بیمه دی نیز مطرح است.

اگر بیمه دی درصدد تصاحب سهم بیشتری از بازار باشد به طور قطع رقبای دیگر نیز اقدامات متقابل انجام خواهند داد که محتمل‌ترین آن نرخ شکنی است.

سهم بازار بالا، شرکت‌های بیمه را به یک رقابت سهمگین تعرفه‌ای با دیگر رقبا دچار می‌کند که حاشیه سود شرکت را کاهش خواهد داد.

در حال حاضر بیمه ثالث و درمان به عنوان دو رشته بیمه‌ای رایج و فراگیر، سهم قابل توجهی از کل پرتفوی شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد که افزایش سهم بازار نیز تقریبا به افزایش فروش حق بیمه در این دو رشته گره خورده است.

بیمه دی طی 9ماهه نخست سالجاری توانسته حق بیمه تولیدی خود را در رشته درمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 540 درصد افزایش دهد که بسیار قابل توجه است.

آخرین وضعیت بیمه دی
بر اساس آخرین گزارش عملکرد منتشره بیمه دی در کدال، این شرکت بیمه‌ای توانسته طی 9 ماهه سال گذشته میزان حق بیمه صادره خود را نسبت به دوره مشابه سال 1400 بیش از 320 درصد افزایش دهد به 8.7 هزار میلیارد تومان برساند.

این در حالی است که میزان خسارت‌های پرداختی بیمه دی طی دوره مورد اشاره تنها 55 درصد افزایش داشته است.

این شرکت بیمه‌ای طی 9ماهه سال 1401 در اکثر رشته‌های بیمه‌ای افزایش صدور حق بیمه داشته که بیشترین میزان آن مربوط به بخش درمان بوده است.

بیمه دی در این مدت معادل 7.8 هزار میلیارد تومان حق بیمه درمان صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود 6.5 برابر شده است.

البته این در حالی است که میزان حق بیمه تولیدی در رشته‌های آتش سوزی، مسئولیت، مهندسی، نفت و انرژی و زندگی-غیراندوخته دار طی دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.                                                                            

ارسال نظرات
موضوعات روز