پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
تیتر۲۰بررسی می کند:
با توجه به توسعه صنعتی در دنیا کاربرد مواد معدنی در حال تغییر است و همین موضوع باعث شده تا بازار برخی مواد با تقاضای بیشتری مواجه شود. یکی از این مواد لیتیوم است که با افزایش تولید خودروهای برقی با افزایش قیمت همراه شد و حالا خبرها حاکی از آن است که ذخیره کانسنگ ۸.۵ میلیون تنی از این محصول در استان همدان گواهی کشف گرفته است.
کد خبر: ۶۱۴۴۹
لیتیوم در بخش معدن انقلاب می کند/ تمایل خودروسازان به سرمایه گذاری در معادن لیتیوم / ضرورت بهره برداری با کمترین آسیب به محیط زیست
تیتر20- بازار لیتیوم در سال های آینده بازار بسیار داغی خواهد بود. افزایش تولید خودروهای برقی باعث شده تا خودروسازان نیز به سمت سرمایه گذاری در معادن لیتیوم رفته اند. استقبال از این محصول تا جایی پیش رفت که در سال 2022 به بالا ترین میزان قیمتی خود دست پیدا کرد. 

درواقع با توجه به افزایش تولید خودروهای برقی میزان تقاضا باری لیتیوم بیشتر شده و این موضوع باعث می شود سرمایه گذاری در معادن این ماده افزایش پیدا کند.  از سویی دیگر شرکت های بزرگ معدنی دنیا نیز به دنبال دستیابی به ذخایر بیشتری از لیتیوم هستند که در شورابه ها یا در ذخایر سنگی قرار دارد. 

در چنین شرایطی که سرمایه گذاری برروی لیتیوم می تواند یک سرمایه گذاری پر سود باشد، خبری مبنی به کشف ذخیره 8.5  میلیون تنی کانسنگ لیتیوم در رزن همدان بسیار با حواشی همراه شد.

اما با توجه به بازار این محصول معدنی، بخش معدن می تواند با یک‌ انقلاب در بهره برداری و همچنین سرمایه گذاری در بخش معدن مواجه شود. 

البته نکته مهم در ارتباط با کشف ذخیره کانسنگ لیتیوم ، بحث بهره برداری از این ذخیره و استحصال آن است در غیر این صورت چندان نمی توان انتظار ارزش افزوده بسیاری را داشت. 

توسعه اکتشافات در یک سال اخیر باعث شده تا بر حجم ذخایر معدنی و کشف ذخایر جدید بینجامد. اما پیش تر نیز بخشی از ذخایر لیتیوم در شورابه ها و آب دریاها کشف شده بود اما کشف در منطقه رزن همدان به صورت ذخیره ای سنگی است که می تواند روش بهره برداری از آن با بهره برداری از شورابه و آب دریا متفاوت باشد. 

با توجه به افزایش تقاضا برای این محصول در بازار جهانی، امروز باید بهره برداری از این ذخیره در دستور کار قرار بگیرد. یکی از مهمترین موضوعاتی که در این بین حائز اهمیت بوده و باید توجه ویژه به آن داشت بحث ورود سرمایه گذار بخش خصوصی است. 

در سال های اخیر افزایش حضور بخش خصوصی در بهره برداری از ذخایر معدنی و توسعه اکتشافات باعث شده تا معدن بیش از گذشته در اقتصاد کشور نقش آفرین باشد. 

ورود بخش خصوصی و برنامه های توسعه ای این بخش باعث شد تا اکتشافات با سرعت بیشتری انجام و در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان کشف ذخایری ارزشمندی از طلا و مس توسعه شکل دیگری به خود بگیرد. 

توانمندی های بخش خصوصی تا جایی پیش رفت که دولت این بخش را در حوزه عناصر نادر خاکی وارد همکاری کرد. 

حرکت به سمت کشف ذخایر استراتژیک و بهره برداری از آنها در شرایط تحریمی و در دوره ای که تلاش می شود وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند، می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد. 

اما از دیگر نکات مهم در بحث بهره برداری از این‌ ذخایر، توسعه پایدار است. موضوعی که بارها فعالان محیط زیست را نسبت به افزایش بهره برداری از ذخایر لیتیوم نگران کرده است. هرچند افزایش خودروهای برقی می تواند میزان تولید آلودگی را کاهش دهد اما بهره برداری از لیتیوم با عوارض برای محیط زیست همراه است که حالا با کشف این ذخیره می تواند فعالان محیط زیست را نگران کند. 

به طوری کلی بهره برداری از ذخایر لیتیوم با صدماتی به خاک و همچنین خشک شدن شورابه های همراه است. نکته مهمی که مسئولان بخش معدن باید به آن توجه داشته باشند، بهره برداری از این ذخایر با کمترین آسیب به محیط زیست است.
ارسال نظرات
موضوعات روز