پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
یادداشت/ مهدی کریمی تفرشی - عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار تجاری عربستان نزدیک به 300 میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌تواند ایران را در سال‌های آینده دست‌کم بسازد.
کد خبر: ۶۱۵۰۴

تیتر۲۰- عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و یکی از مهمترین اعضای شورای خلیج فارس است که به دلیل شرایط آب و هوای خشک و نامناسب، یکی از بهترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی بزرگ در منطقه غرب آسیا بوده و از امنیت غذایی پایینی نیز برخوردار است.

دولت این کشور از دهه ۱۹۷۰ به‌منظور توسعه کشاورزی خود، سیاست افزایش سطح دانش فنی و کشاورزی و توسعه شبکه‌های آبیاری و توسعه تأسیسات ذخیره‌سازی را پیش گرفت، اما همیشه در تولید محصولاتی مانند گندم و خودکفایی در تولید این محصولات ضعیف است.

سیاست این کشور از توانایی‌های بنادر خود برای صدور محصولات مشابه روسیه و مردم به سایر کشورها بوده است.

عربستان به‌سرعت در حال صنعتی سازی است و یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان را در طول یک سال تجربه کرده و حتی از هند پیشی گرفته است. تولید ناخالص داخلی عربستان در یک سال منتهی به سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است.

عربستان یکی از مهم‌ترین رقبای اقتصادی ایران در منطقه می‌شود و ممکن است در آینده‌ای نزدیک به بازاری مهم در همسایگی ایران بدل شود. بنابراین بسیار مهم است که ایران‌های اقتصادی در این کشور و به‌ویژه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اقتصادی در سال ۲۰۱۶ در این کشور تنظیم شده است.

سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عربستان، کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای غیرنفتی و گسترش بخش خصوصی است. همچنین این کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی جستجو می‌کند.

ایران در زمینه‌های پتروشیمی، دارویی، معدنی و همچنین فولادی‌ها دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد همکاری تجاری بین دو کشور شوند. بهعلاوه با توجه به استراتژی این کشور برای بالا بردن سطح دانش و فناوری، ایران می‌تواند در همکاری‌های دانش بنیان و فناوری و دانش فنی و مهندسی در این کشور از فرصت‌های تجاری سودمند باشد.

همچنین به شرایط ضعیف آب و هوایی عربستان برای کشاورزی، ایران می‌تواند در ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی و آبیاری و ارسال دانش کشاورزی در این کشور سهیم باشد و همچنین بتواند این کشور را شناسایی کند و محصولاتی را که این کشور در تولید آن‌ها ضعیف است، صادر کند. کند.

ناگفته نماند که گسترش روابط تجاری ایران و عربستان می‌تواند به انتقال و انتقال پولی و مالی ایران هم کمک کند و علاوه بر آن بر آن تجارت با دیگر منطقه را نیز می‌کند./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز