يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
تیتر20 بررسی می کند؛
زامیاد زیرساخت‌ها مناسبی برای تولید خودروهای سنگین دارد. اما وجود رقبای سرسخت و قدیمی کار را برای این مجموعه سخت خواهد کرد. در جایی که رقبا بازار خوبی برای خود به دست آورده‌اند به دست آوردن سهم بازار مهم‌ترین چالش زامیادی‌ها در این حوزه خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۶۰۷
آیا سازنده نیسان آبی در ایجاد تنوع موفق می‌شود؟/ آزمون سخت زامیاد برای ورود به تولید اتوبوس و کامیون
تیتر20 -  نیاز ناوگان تجاری کشور به خودروهای جدید و تازه نفس در سال‌های گذشته، تجاری‌سازان کشور را بر آن داشته که در نبود تولیدکنندگان خارجی، به دنبال راهی برای تامین تقاضای این بازار، به دنبال تولید مدل‌های جدید و افزایش سهم خود در سگمنت‌های مختلف باشند. 

در همین راستا شرکت زامیاد هم به عنوان یکی از بزرگان تجاری‌ساز کشور اعلام کرده که در آینده نزدیک به بازار خودروهای باری‌ سنگین و مسافری هم ورود خواهد کرد.

 این درحالی است که این تجاری‌ساز کشور پیش از این روی مدل‌های باری‌ سبک تمرکز کرده بود و سهم بسزایی در این بازار به خود اختصاص داده بود.

 نیسان آبی زامیاد؛ هم برگ برنده و هم پاشنه آشیل! 
زامیاد یکی از بزرگترین‌ تولیدکنندگان خودروهای باری سبک در کشور است که بیش از همه به واسطه محبوبیت محصول نیسان شناخته می‌شود؛ خودرویی که در سال‌های اخیر به رغم تلاش‌های زامیاد اما نتوانسته جایگزینی در بازار داشته باشد و همواره صدرنشین فروش باری‌های سبک کشور بوده است. با وجود آن که هجمه‌های بسیاری از لحاظ کیفیت و برخورداری از استانداردها به این محصول وارد شده اما نیسان آبی به واسطه بهره‌وری از تناژ و قدرت بالا، همواره موفق به حفظ محبوبیت خود بوده است.

 با این وجود نیسان آبی هم تبدیل به برگ برنده و اصلی‌ترین محصول تولیدی زامیاد شده و هم پاشنه آشیل این شرکت. مانند پراید که سال‌ها به عنوان مثالی برای مشکل اصلی صنعت خودروهای سواری و نقطه‌ ضعف سایپا بود، نیسان آبی هم در بحث خودروهای تجاری سبک، همین وضعیت را دارد.

 از این حیث زامیاد باید فکری به حال تغییر این رویکرد داشته باشد و این را بداند که قرار نیست تا ابد این محصول را تولید کند. البته مدیران این شرکت این نیاز به تغییر را به خوبی حس کرده و به دنبال تولید محصولات مختلفی در این حوزه هستند.
 
تنوع محصول، استراتژی جدید زامیاد 
در کنار تولید محصول قدیمی نیسان آبی، زامیاد در سال‌های گذشته به تولید مدل‌های جدیدتری از وانت و پیکاپ هم پرداخته و سبد محصولات خود را در این بخش توسعه داده است. از این رو شاهد ورود محصولاتی همچون زاگرس و کارون به سبد فروش زامیاد بوده‌ایم. 

حالا اما در تازه‌ترین خبر، مدیرعامل این تجاری‌ساز کشور اعلام کرده که «توسعه و تنوع محصولات شرکت زامیاد در دستور کار قرار دارد و در سال جاری خودروهای تجاری جدید وارد بازار می‌شود.» سیدمحسن مرتضوی در ادامه اظهار امیدواری کرده که این شرکت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتواند در سال جاری علاوه بر تولید انواع وانت و پیکاپ، خودروهایی مانند ون شهری، کامیونت، کامیون و اتوبوس را وارد بازار خودروهای تجاری کشور کند.

 در سا‌ل‌های اخیر عمده توان زامیاد روی تولید نیسان بوده و این شرکت بیش از حد به تولید این محصول محبوب اما حاشیه‌ساز تاکید داشته است. تنوع محصول یکی از مشکلات اصلی زامیاد در سال‌های اخیر بوده است. اما به نظر می‌رسد مدیریت فعلی زامیاد به دنبال افزایش تنوع و ورود به تولید محصولات جدیدی است که بتواند چهره تولید خود را تغییر دهد. زامیاد جزو قدیمی‌ترین خودروسازان کشور است و امسال قصد دارد ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و متنوعی را به بازار عرضه کند.

ورود یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان کشور به تولید اتوبوس
مهم‌ترین بخش از برنامه توسعه محصولات زامیاد در سال جاری، می‌تواند ورود این تجاری‌ساز کشور به تولید اتوبوس باشد. تقاضای بالا در این بخش و فرسودگی بیش از حد ناوگان شهری کشور، راه ورود تولیدکنندگان به این بخش را هموار کرده است. 

ناوگان اتوبوس‌رانی کشور در سال‌های اخیر نیاز بسیاری به خودروهای جدید داشته اما به دلیل آن که مشتریان اصلی این خودروها یعنی شهرداری‌های کشور به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه، از ثبت سفارش برای اتوبوس‌های جدید سر باز زده‌اند، این ناوگان روند فرسودگی را با سرعت بیشتری طی کرده است.

 تا آنجا که به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور بازسازی حمل‌و‌نقل عمومی کشور به یک نیاز جدی تبدیل شده است. مهدی جمالی‌نژاد پیش از این اعلام کرده بود: «بخش اعظم دستگاه‌های اتوبوس و مینی‌بوس درون‌شهری به بازسازی و نوسازی نیاز دارد، ظرفیت موجود اتوبوس در کشور حدود ۲۰ هزار دستگاه است که نیاز کلی کشور ۳۵ هزار دستگاه است.» 

زامیاد توان رقابت با سایر شرکت‌ها برای تولید اتوبوس را دارد؟
 اما آنچه کار زامیاد را برای تولید و عرضه اتوبوس به ناوگان کشور دشوار می‌سازد، رقابت با خودروسازانی است که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده و در این بخش حرفی برای گفتن دارند؛ اتوبوس‌سازانی که در سال‌های اخیر به علت کمبود سفارش‌گذاری، با کمترین میزان ظرفیت، فعالیت خود را ادامه دادند. 

بنابراین زامیاد برای تولید اتوبوس باید توان رقابت خود با تولیدکنندگان بزرگ کشور را افزایش دهد. در این بخش نخواهد توانست خودروهایی را با کیفیت کم عرضه و وارد ناوگان اتوبوس‌رانی کشور کند.
 به نظر می‌رسد زامیاد کار سختی در راستای جذب مشتری برای اتوبوس‌های تولیدی خود داشته باشد. شاید مهم‌ترین چالش زامیاد در این بخش جذب مشتری باشد تا امکان یا عدم امکان تولید اتوبوس.

 این شرکت زیرساخت‌های فراوانی برای تولید دارد اما در حوزه اتوبوس و ایجاد بازار و جذب مشتری احتمالا چالش‌های فراوانی خواهد داشت. این شرکت در گذشته سابقه همکاری با برند مطرح ایوکو ایتالیا برای عرضه مینی‌بوس‌های این شرکت را داشته بنابراین تولید اتوبوس هم دور از ذهن نیست.

 تولید کامیون در زامیاد
 در این بخش هم به جرات می‌توان اظهار کرد که زامیاد زیرساخت‌ها مناسبی برای تولید دارد. اما وجود رقبای سرسخت و قدیمی در بازار ایران کار را برای زامیاد سخت خواهد کرد. در سال‌های اخیر این شرکت همواره بر تولید محصولات تجاری سبک تاکید داشته و حالا قصد دارد دوباره به حوزه تولید کامیون و کشنده و سایر محصولات سنگین ورود کند. جایی که رقبا بازار خوبی برای خود به دست آورده‌اند و به نظر می‌رسد ایجاد بازار مهم‌ترین چالش زامیادی‌ها در این حوزه باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز