چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
تیتر20 گزارش می دهد:
در خلال واردات انبوه خودروهای چینی و برخی برندهای مطرح آسیایی و یکی دو نام و نشان اروپایی ، فیات را می توان برگ برنده بازار وارداتی ها دانست که توسط پارسیان موتور عرضه خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۶۶۹
فیات، برگ برنده بازار وارداتی ها در دستان پارسیان موتور
تیتر20 -  شرکت خودروسازی فیات از جمله تولیدکنندگان به نام و کهنه کار خودروسازی دنیا به شمار می آید. این خودروساز با قدمتی بیش از یک قرن توانسته است برای نسل های مختلف از خود خاطرات خوبی به یادگار بگذارد.

آشنایی مختصر با فیات
فیات یکی از برجسته ترین خودروسازان ایتالیایی است که در زمینه تولید انواع خودرو، موتورهای خودرو و وسایل نقلیه تجاری فعالیت می‌کند که از سال ۱۸۹۹ فعالیت می کند . این شرکت که در رزومه کاری خود سابقه تولید تانک، لوکوموتیو، هواپیما و بالگرد را نیز دارد. در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز بزرگ جهان، معرفی شده‌است .

اولین کامیون فیات در سال ۱۹۰۳ عرضه شد. در سال ۱۹۰۸ اولین خودروی فیات به ایالات متحده آمریکا صادر شد، که آغازی برای گسترش فعالیت‌های شرکت بود . 

فیات همچنین در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده‌است . فیات در سال ۱۹۶۸ لانچیا را بدست آورد، در ۱۹۶۹ فراری و در ۱۹۸۶ شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد. در ۱۹۹۳ خودروسازی مازراتی را تصاحب کرد، در سال ۲۰۱۱ نیز به‌ ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را بدست آورد. این شرکت، از طریق شرکت تابعه صنایع فیات مالک درصد زیادی از سهام شرکت صنایع سنگین ایویکو نیز هست . از تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ در پی تأسیس گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، شرکت فیات و کرایسلر، به ‌همراه کلیه شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آنها، زیر چتر این گروه خودروسازی (FCA) ، که توسط فیات مدیریت می‌شود، قرار گرفتند .

فیات در ایران
فیات جزء برندهای قدیمی در بازار ایران محسوب می شود. اولین بار در سال 1314 و بعدها با فیات 600 و فیات 1100 توانست جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند.

البته این برند هم همانند بسیاری از خودروهای دیگر در ایران با فراز و نشیب های زیادی همراه شده است.اولین محصول مونتاژی نیز در شرکت سایکا به نام فیات 1100 ثبت شده است.ولی این شرکت نیز با حضور محصولات پرتیراژ دیگر مانند پیکان از دور خارج و کارخانه سایکا تعطیل شد.با این حال روند واردات فیات به ایران ادامه داشت و برخی از جدیدترین سدان های این برند مانند 132 و 131 وارد کشور شدند،ولی در هر صورت اینبار حضورشان پر رنگ نبود.

بعد از انقلاب هم در اواخر دهه 80 بن رو که بعدها توسط سایپا خریداری شد،قصد داشت سینا را تولید کند.این خودرو رقیب ال90 یا تندر 90 محسوب می شد.با این حال آنچنان که باید نتوانستند اهداف را محقق کنند و عمر تولید فیات در ایران باز هم کوتاه شد.در واقع به بن بست رسیدن بن رو پایانی بر تولید فیات در ایران بود.
 
نماینده ای که با ون آغاز کرد
اما طی سال های اخیر شرکتی به نام پارسیان موتور مانلی،با مونتاژ ون و مینی بوس دوکاتو فیات سراغ این برند رفته است. بنا به اطلاعات درج شده در سایت شرکت ، پارسیان موتور توانسته است نمایندگی انحصاری برند فیات در ایران را اخذ کند.

طی سال های اخیر نیزپارسیان موتور با عرضه فیات دوکاتو توانسته است علاوه بر معرفی و برندسازی برای خود،محصول به روز و پر طرفداری را نیز به بازار عرضه کند. محصولی که در این سال ها با انواع و اقسام کاربری از جمله آمبولانس بازار خوبی برای خود ایجاد کرده است.

حالا با بازگشایی مسیر واردات،پارسیان موتور سراغ واردات برخی محصولات فیات رفته است.در واقع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های عمده گروه فیات با برندهای متنوع، تولید و عرضه طیف وسیعی از محصولات از خودروهای بسیار ارزان و کوچک و با کیفیت نسبی گرفته تا پیشرفته‌ترین سوپر اسپرت‌ها و حتی مدل‌های مختلفی از خودروهای تجاری است .ضمن اینکه اگر فضا مناسب باشد سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را می توان از دیگر مزیت های این برند ایتالیایی دانست.

در همین حال پارسیان موتور با حضور در نمایشگاه های متعدد و معرفی توانمندی ها خود نشان داده است که می تواند، در عرضه خودروهای وارداتی فیات،پر توان ظاهر شود.

 این شرکت از سال های پیش دنبال محصولات سواری فیات بود.ولی برخی مسائل از جمله تحریم ها مانع از تحقق آن شدند. ولی قرار است که به زودی دو محصول از خانواده فیات را عرضه کند.در واقع پارسیان موتور مانلی از جمله شرکت هایی بودند که توانستند در کوتاه ترین زمان؛سفارش گذاری کنند.آنگونه هم که اعلام شده است اولین محموله از فیات(تیپو – فیات 500) به ایران رسیده است. 

هر چندزمان دقیق عرضه آن مشخص نشده است.با این حال به نظر می رسد که این شرکت می تواند با فیات روزهای خوبی را تجربه کند. از یک سو اروپایی و با سابقه بودن و از سوی دیگر در فقدان بسیاری از برندهای دیگر،فیات می تواند به سرعت از فروش خوبی برخوردار شود.

البته قیمت گذاری نیز تاثیر بسزایی دارد ولی با توجه به اینکه مسئولیت قیمت گذاری این خودروها را شورای رقابت عهده دار شده است،باید دید که فیات قرار است چگونه،چه زمانی،به چه تیراژی و با چه قیمتی عرضه شود.اما در عین حال به نظر می رسد در فروش به دلیل خلاء و عطشی که وجود دارد،مشکل چندانی به وجود نیاید.

ضمن اینکه پارسیان موتور برای اینکه بتواند نام و نشان خوبی در بازارسواری برای خود دست و پا کند،قطعا تلاش بسیار خواهد کرد تا به موقع تعهداتش انجام شود.با این حال باید در نظر داشت که اگر نتواند خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان ارائه دهد و از این بابت نتواند رضایت آنها را جلب کند؛ حتما در مراحل بعدی کار با مشکل همراه خواهد شد.البته آنگونه با توجه به سرعتی که در سفارش گذاری و همچنین روندی که در تولید طی کرده اند،به نظر می رسد که مدیران این شرکت،آگاهانه  به بازار پر پیچ و خم واردات خودرو قدم گذاشته اند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز