پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
تیتر20 گزارش می دهد:
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه خودروسازی سایپا توانسته در سال گذشته به واسطه تولید محصولات کامل و حذف خودروهای ناقص، با افزایش بهره وری مواجه شود و در این بین، کار اصلی در شرکت سایپا و در بخش محصولات سواری صورت گرفته است. در واقع بخش سواری سازی گروه خودروسازی سایپا به عنوان قلب تولیدی این گروه توانسته به واسطه عبور مستقیم ۱۰۰ درصدی محصولات، ارتقای بهره وری را در دومین خودروساز بزرگ کشور رقم بزند.
کد خبر: ۶۱۶۹۲
دستاوردهای های حذف ناقص ها در سایپا
تیتر20 - پس از آنکه خودروسازی ایران در تابستان ۹۷ به واسطه نقض برجام از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، تحریم شد، ماجرای خودروهای ناقص بار دیگر گریبان شرکت های خودروسازی کشور از جمله سایپا را گرفت. 

پیش تر در جریان تحریم های هسته ای مربوط به سال های ۹۱ و ۹۲ نیز این پدیده رخ داد، اما در تحریم های جدید، خود را شدیدتر نشان  داد.  

خودروهای ناقص محصولاتی بودند که به دلیل کسری قطعات در پارکینگ های خودروسازان دپو می شدند و امکان تجاری سازی نداشتند. بنابراین خودروسازان باید منتظر می‌ماندند تا قطعات کسری تامین و سپس خودروهای مورد نظر را تجاری سازی و روانه بازار می کردند.

 بنابراین سایپا نیز طی سال های تحریم به شدت درگیر ماجرای خودروهای ناقص بود، موضوعی که حواشی زیادی را برای این شرکت به دنبال داشت. یکی از بزرگترین حاشیه‌ها این بود که گاهی تصاویری از پارکینگ های سایپا در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می شد و افکار عمومی با دیدن حجم زیادی از خودروهای دپو شده، گمان به احتکار آنها می برد.

 البته گمانه زنی هایی نیز مبنی بر اینکه خودروسازان از جمله سایپا در راه فروش محصولات شان با قیمت های به روز شده گاهی دست به احتکار خودروهای تولیدی می زدند نیز وجود داشت ، هرچند سایپایی ها همواره تاکید کرده اند خودروهای دپو شده ناقص بوده و امکان تجاری سازی نداشته اند.

 هر چه هست این ماجرا تا اوایل زمستان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت به نحوی که بالغ بر ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ های دو خودروساز بزرگ کشور دپو شد. در نهایت اما با تغییر سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت وتاکید مدیران سایپا مبنی بر تولید کامل، سایپا تمرکز اصلی خود را روی تکمیل کاری و تجاری سازی و عرضه این محصولات به بازار گذاشت.

اجرای این پروژه و عبور کامل از خودروهای ناقص چند ماه طول کشید و دومین خودروساز بزرگ کشور سرانجام توانست ضمن خداحافظی با تولید دارای کسری قطعه، پارکینگ های خود را  از این محصولات خالی کند. سایپا در سال گذشته به دستاورد عبور مستقیم محصولات خود دست یافت و این ماجرا روی عملکرد این شرکت تاثیر داشت.

طبعاً در دورانی که سایپا محصولات ناقص تولید می کرد، بهره وری این شرکت پایین بود، اما به واسطه دستاورد عبور مستقیم صد درصدی محصولات توانست ضمن پایان دادن به ناقص سازی، بهره وری را بالا ببرد.

 به جز مسئله بهره وری، حذف خودروهای ناقص منافع دیگری را برای سایپا ایجاد کرد، از جمله اینکه این خودروساز دیگر با پارکینگ های مملو از محصولات ناقص مواجهه نبود. 

بنابراین ماجرای احتکار نزد افکار عمومی کمرنگ شد. حذف خودروهای ناقص و تولید محصولات کامل همچنین به فروش و عرضه سایپا نیز کمک بزرگی کرد.

 در آن دوره که خودروهای ناقص امکان تجاری سازی نداشتند، روند فروش و تحویل سایپا بسیار نزول کرد،  اما با حذف آنها و تولید کامل، این شرکت توانست هم به بخش زیادی از  تعهدات خود عمل کند و هم فروشش را بالا ببرد. افزایش فروش نیز بهبود درآمدزایی را برای دومین خودروساز بزرگ کشور به دنبال داشت. در کنار اینها، حذف خودروهای ناقص در بهبود کیفیت محصولات سایپا نیز اثرگذار بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز