چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت‌های بیمه با ضعف‌های زیادی در حوزه تبلیغات و بازاریابی مواجه هستند.درحالی که شرکت‌های بیمه‌ای می‌بایست تبلیغات خود را در راستای توسعه فرهنگ بیمه‌ای کشور افزایش دهند اما مشاهده می‌شود که در اکثر شرکت‌های بیمه هزینه‌های مربوط به آگهی و تبلیغات خود را در سال گذشته بین 20 تا 80 درصد کاهش داده‌اند.
کد خبر: ۶۱۸۲۰
مهمترین ضعف شرکت‌های بیمه‌ای در فرهنگ‌سازی بیمه/ بیمه یک کالای ضروری است نه اجباری
تیتر20- بیمه از نوع خدماتی است که عینی نیست و برای توسعه آن باید به افراد آگاهی داده شود تا نسبت به خدماتی که توسط بیمه ارایه می‌شود اشنا شوند.

با وجود تبلیغاتی که شرکت‌های بیمه‌ای در راستای فرهنگ سازی و آموزش خدمات بیمه‌ای انجام می‌دهند اما همچنان ضریب نفوذ بیمه‌ای در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در سطح پایینی قرار دارد و به نوعی فرهنگ بیمه‌ای جا نیفتاده است.

فعالان حوزه بیمه در خصوص عدم ارتقای فرهنگ بیمه‌ای در کشور به دلایل متفاوتی اشاره می‌کنند، برخی آن را وظیفه‌ شرکت‌های بیمه می‌دانند و برخی دیگر وظیفه بیمه مرکزی.
همچنین برخی از فعالان حوزه بیمه، نه تنها بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه را در این امر مسوول می‌دانند بلکه معتقدند که نهادهای دیگری مانند آموزش و پرورش باید در فراگیری و فرهنگ سازی بیمه در آموزش همه مقاطع تحصیلی و نهادینه کردن بیمه به عنوان بخش مهمی از زندگی افراد آن هم از سنین پایین باید نقش داشته باشند.

نقش شرکت‌های بیمه‌ای در توسعه فرهنگ بیمه‌ای
عوامل متعددی در نبود فرهنگ بیمه‌ای کشور نقش دارد اما فارغ از عواملی که به دولت، بیمه مرکزی، رسانه‌ها، وضعیت اقتصاد کشورو سطح استاندارهای زندگی افراد بستگی دارد، خود شرکت‌های بیمه نیز در این زمینه ضعف‌هایی دارند.

به طور قطع شرکت‌های بیمه‌ای نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و توسعه بیمه در سطح جامعه دارند.ارایه خدمات ارزان و گسترش کمی و کیفی آن بهترین راه برای توسعه فرهنگ بیمه است اما قطعا کافی نیست.

آگاهی دادن نقش اساسی در این امر دارد، شرکت‌های بیمه در واقع فروشنده امنیت هستند و باید افراد جامعه را از مزایای بیمه و خطراتی که تهدیدشان می‌کند مطلع سازند و در این زمینه آموزش‌های لازم را انجام دهند.اما در حال حاضر چه چیزی ویترین شرکت‌های بیمه ای را تشکیل داده است؟

مهمترین ضعف شرکت‌های بیمه‌ای در فرهنگ‌سازی بیمه
اولین سوالی که برای متقاضی بیمه مطرح می‌شود این است که آیا سرمایه‌گذاری‌شان به آنها باز می‌گردد! آیا شرکت بیمه‌ای به تعهدات خود پایبند باقی می‌ماند؟ این موضوع از عدم اطمینان آنها به شرکت‌های بیمه‌ای سرچشمه می‌گیرد.

از مهمترین دلایل این عدم اطمینان می‌توان به اطلاع‌رسانی ناکافی، عدم پرداخت اصولی و سریع خسارت از سوی شرکت‌های بیمه و شبکه فروش ناکارآمد اشاره کرد.

 عدم پرداخت به‌موقع خسارت

بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای تاخیر قابل توجهی در پرداخت خسارت‌ها دارند و این موضوع تا حدودی موجب نارضایتی بیمه‌گذاران می‌شود.

براساس قوانین و مقررات بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه‌ای باید حداکثر ۲۰ روز خسارت وارد شده به بیمه‌گذاران را پرداخت کنند، اما مشاهده می‌شود که بیمه‌گذاران از عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای رضایت ندارند و این پروسه به بیش از 20 روز به طول می‌انجامد.بی اطلاعی شهروندان از قوانین موجود در این صنعت موجب چنین مشکلاتی می‌شود.

 کاهش بودجه مربوط به تبلیغات
در حوزه اطلاع‌رسانی هم شرکت‌های بیمه با ضعف‌های زیادی در حوزه تبلیغات و بازاریابی مواجه هستند.

شرکت‌های بیمه‌ای باید تبلیغات خود را به سمت رسانه های مجازی و به کارگیری شبکه‌های اجتماعی و تولید محتواهای مختص به این فضا منتقل کنند؛ اما مشاهده می‌شود که در اکثر شرکت‌های بیمه، هزینه‌های مربوط به تبلیغات در حال کاهش است.

آخرین صورت مالی‌های منتشر شده برخی از شرکت‌های بیمه در سایت کدال طی 9ماهه سال گذشته نشان می‌دهد، بسیاری از شرکت‌های بیمه هزینه مربوط به آگهی و تبلیغات خود را در راستای سودآوری کاهش داده‌اند.

به عنوان نمونه شرکت‌هایی همچون بیمه البرز، دی، پارسیان، کوثر و میهن طی مدت یاد شده نسبت به دوره مشابه سال گذشته هزینه‌های مربوط به آگهی و تبلیغات خود را بین 20 تا 80 درصد کاهش داده‌اند که این موضوعی نگران کننده است.

این درحالی است که با پیشرفت تکنولوژی، می‌بایست ابزارهای بازاریابی و اطلاع‌رسانی به این فضا منتقل شود و شرکت‌های بیمه‌ای توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

شبکه فروش و بازاریابی ناکارآمد
از دیگر ضعف‌های شرکت‌های بیمه در ارتقای فرهنگ بیمه‌ای می‌توان به ناکارآمد بودن شبکه فروش آن اشاره کرد، عدم فروش نیروهای ماهر در بخش فروش بیمه‌ای موجب شده در بازاریابی‌هایی که شکل می‌گیرد به جای توجه به نیازهای بیمه‌ای مردم، در راستای ارایه اجباری بیمه‌ها تلاش شود.

بیمه یک فرهنگ و ارزش است
در حال حاضر اکثر افراد جامعه فقط بیمه شخص ثالث، بدنه و درمان  را می‌شناسند در حالی که بیمه باید به یک فرهنگ، ارزش و کالای ضروری تبدیل شود. 

فرهنگ بیمه، افراد را خود اتکا می‌کند و همین امر موجب کاهش هزینه‌های دولتی در این زمینه و به کارگیری آن در امور زیربنایی می‌شود که در نهایت منتج به رشد و توسعه اقتصادی می‌گردد.
بنابراین توسعه فرهنگ بیمه‌ای از ضروریات جامعه محسوب می‌شود و تحقق این امر، همکاری دولت، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، رسانه‌ها و خود شهروندان را می‌طلبد.

ارسال نظرات
موضوعات روز