دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با افت 30 درصدی درآمدی در حوزه کارمزد دریافتی و آبونمان کارت های اعتباری مواجه شده است که این موضوع در بررسی میزان تورم با کاهش سطح توان معیشتی افراد ارتباط مستقیم دارد.
کد خبر: ۶۱۸۵۴
تزلزل درآمدی تاپ در تورم/ افت 30 درصدی درآمد در حوزه کارمزد دریافتی و آبونمان کارت های اعتباری
تیتر20 -  اگرچه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان طبق داده‌های کدال سال ۱۴۰۱ از فروش شارژ تلفن همراه افزایش درآمد داشته است اما در سالی که گذشت با کاهش 30 درصدی درآمدهای حاصل از کارمزد دريافتی از دارندگان و آبونمان کارت اعتباری روبه رو شده است.

این در حالیست که درآمد حاصل از این بخش نسبت به سال ۱۴۰۰ از پنج میلیارد تومان به سه میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان رسیده است. اما اینکه علت اصلی کاهش درآمد تاپ در این حوزه چه عاملی می تواند باشد و کاهش کارمزدهای دریافتی و آبونمان کارت های اعتباری نشانگر چیست و چه تبعاتی ممکن است به همراه داشته باشد، موضوعی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

کارت های اعتباری یکی از رایج ترین ابزارهای نقدینگی است که باعث افزایش قدرت خرید مردم خواهد شد که به دنبال آن بانک ها نیز از این طریق سود زیادی را منتفع می شوند.

 سود حاصل از کارمزدهای کارت های اعتباری درآمدی است که بانک ها آن را کسب می کنند و چند سالی است که ارائه وام های خرد بانک ها از این روش صورت می گیرد و این شرایطی است که منجر به افزایش سرعت گردش پول در کشور خواهد شد. 

این ها همگی از مزایای صدور کارت های اعتباری برای بانک ها محسوب می شود پس قائدتا رقابت شدیدی میان بانک ها برای افزایش میزان صدور این کارت ها بوجود می آید.

 اما بر اساس داده های کدال در سالی که گذشت درآمد حاصل از کارمزد دریافتی کارت های اعتباری نماد "رتاپ" روند نزولی داشته که یکی از دلایل آن می تواند کاهش توان مالی مردم با توجه به تورم بوجود آمده باشد. این در حالیست که صدور کارت های اعتباری برای دریافت وام های خرد شرایطی خاص می طلبد که یکی از آن شرایط خوش حساب بودن مشتریان است . مکنا یا مرکز کنترل و نظارت اعتبارات مشتریان بدحساب را شناسایی کرده و این مشتریان دیگر نمی توانند کارت اعتباری جدیدی دریافت نمایند که این موضوع بخش مهمی از کاهش درآمد در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

 از طرفی پدیده کارمزد دادن به جایی رسیده است که عمده درآمد PSPها به کسانی که این سرویس را به رایگان می‌گیرند پرداخت می‌شود؛ یعنی جدا از اینکه پذیرنده بابت سرویسی که می‌گیرد پولی پرداخت نمی‌کند بلکه درآمد اصلی PSP را هم می‌گیرد؛ و این رقابت ویرانگری که در سال‌های گذشته بین PSPها راه افتاده، که اکنون نتیجه خود را نشان داده است.
 
از سوی دیگر کارمزدها در طول هشت سال گذشته تغییری نکرده و به رغم اینکه میزان رشد تراکنش‌ها را شاهد بوده‌ایم نرخ کارمزد تغییر نیافته و افزونه درآمدی که با افزایش تراکنش‌ها اتفاق افتاده، با افزایش هزینه‌ها از بین می رود.

به گفته کارشناسان بیش از 80 درصد تراکنش هایی که در کربنکینگ بانک ها اتفاق می افتد مربوط به کارت ها است با این تفاسیر اگر میزان صدور کارت ها و یا تراکنش ها کاهش یابد، قطعا تاثیر چشمگیری در میزان درآمدهای حاصل از کارمزد خواهد گذاشت و این موضوع ارتباط عمیق و مستقیمی با سطح معیشتی مردم دارد.

آنچه که باعث شد تا کارت اعتباری در جامعه ما جذابیت نداشته باشد، عوامل مدیریتی و حاکمیتی است. تا چند سال پیش سیستم نظارتی ما نمی دانست که آیا این کارت با موازین شرعی همخوانی دارد یا نه. تا اینکه بعد از عنوان شدن عقد مرابحه صادرکننده و مصرف کننده با خیال راحت تری به این کارت نگاه کردند.

 از طرفی بحث بازدهی برای بانک های صادر کننده بسیار مهم است. بانک به عنوان یک فعال مدیریت پول سپرده گذاران باید بتواند نقدینگی و اعتبارات و سود سهامداران و سپرده گذاران خود را مدیریت کند. پس معلوم می شود سوددهی کارت اعتباری از این حیث، برای صادرکننده همچنان قابل توجیه نیست.

ناترازی توان مردم با تورم
از سوی دیگر مصرف کننده این کارت ها توقع ارزانی دارند که این عاملی برای جذب مشتری است. مشتریان همواره به دنبال پیشنهاد مناسب هستند. این پیشنهاد مناسب به شرایط اقتصادی و تورم بستگی دارد. در شرایطی که تورم کاهش پیدا کند باید درصد وام کمی بیش از تورم باشد چرا که مردم در این شرایط توان بازپرداخت دارند. این در حالیست که نرخ عدم پرداخت اقساط در کارت های اعتباری کشور ما لحاظ نشده است. 

بر این اساس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که بستری برای پرداخت الکترونیک شناخته شده تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته و کاهش 30 درصدی درآمدهای حاصل از کارمزد و آبونمان کارت های اعتباری متوجه همین عوامل هستند که تشدید این ضعف ها در کاهش تعداد صدور کارت ها و درآمدهای حاصل از خدمات کارمزدی و آبونمان آن تاثیرگذار خواهد بود .

ارسال نظرات
موضوعات روز