سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
تیتر۲۰ گزارش می دهد؛
سکاندار بعدی وزارت صنعت به شدت زیر ذره بین کارشناسان قرار گرفته زیرا فاطمی امین ضعیف عمل کرد و وزیر بعدی باید بقدری توانمند باشد که بتواند با رشد تولید و ساماندهی بازار خودرو در مسیر سیاست های کلان کشور حرکت کند که بر مبنای این قابلیت ها غضنفری وزیر صنعت دولت دهم به عنوان یکی از گزینه احتمالی وزارت مطرح شده است.
کد خبر: ۶۲۲۱۲
سکاندار بعدی وزارت صنعت چه کسی باید باشد؟ / سابقه و کارآمدی دو ویژگی وزیر پیشنهادی
تیتر ۲۰ -  وزارت صنعت، معدن و تجارت  در حال حاضر  با چالش های زیادی همچون رکود، ضعف تجارت خارجی، نابسامانی در قیمت گذاری و... مواجه است و مهمترین آنها بازار خودرو است که  همیشه عاملی برای تغییر مسیر جریان نقدینگی در اقتصاد کشور بوده، از این رو مدیریت این وزارتخانه عریض و طویل از عهده هرکسی بر نمی آید مگر اینکه هم با اقتصاد کشور آشنایی داشته باشد و هم وضعیت صنعت و بازار را در کنار هم بررسی کرده باشد، زیرا در سال های اخیر درگیر مشکلاتی چون انحصار، ضعف تولید و ... بوده اند. 

در شرایط کنونی مجلس و دولت مصوب کرده اند که وزارت صنعت از وزارت بازرگانی تفکیک شوند، اما مشخص نیست که در این مرحله دولت دو وزیر را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند یا اینکه طبق روال سابق یک وزیر صنعت، معدن و تجارت را به عنوان سکاندار وزارتخانه معرفی کند.

با در نظر گرفتن همه مفروضات، معرفی وزیر بعدی برای دولت یک آزمون بزرگ است، زیرا در این دولت و همچنین دولت قبلی تقریبا در ۵ سال ۵ وزیر معرفی شده که همه آن افراد سابقه ای چندانی در بخش صنعت نداشته اند یا حداقل از وضعیت تولید و چالش های آنها که عمدتا تامین مالی، سرمایه در گردش، تامین ارز واردات و... بوده آگاهی کافی نداشته اند، به همین دلیل وزیر بعدی  حتما باید نسبت به همه این مسائل شناخت کافی داشته باشد تا به نوعی دولت دوباره در چاله قبلی نیفتد و مسیر جدیدی در این حوزه بپیماید. 

در شرایط کنونی دولت گزینه چندانی که همه این ویژگی ها را داشته باشد در دسترس ندارد و مهدی غضنفری فردی است که این روزها بیشتر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

با توجه به اینکه غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت از تجربه کافی برخوردار است گزینه ای است که می تواند در حداقل زمان نابسامانی های کنونی را حل کند، زیرا در حال حاضر وضعیت صنعت کشور به گونه ای نیست که دولت دوباره دست به خطا و آزمون بزند. 

در واقع رئیس جمهور باید فردی کارآمد و آشنای به حوزه صنعت، معدن و تجارت را جایگزین فاطمی امین کند که غضنفری دست به نقد از گزینه های جدی وزارت، صنعت معدن و تجارت می تواند باشد همانطور که کارشناسان و فعالان صنعتی بر این موضوع صحه گذاشته اند و معتقد ند او به عنوان مدیرعامل صندوق توسعه ملی از ابتدای دولت سیزدهم مشغول بکار بوده و پیش از این هم در دولت دهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت با دولتی اصولگرا همکاری داشته و بسیاری از افرادی که از او به عنوان وزیر بعدی سخن می گویند دلیل این مساله را توانایی او و همچنین نزدیکی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم می دانند.

در شرایط کنونی غضنفری به این دلیل گزینه مهمی است که در سالهای اخیر خلاهای موجود در دولت را هم می تواند پر کند، زیرا برخی از وزرای اقتصادی در ساماندهی بازار مخالف وزیر دیگر اقدام  کرده اند و منجر به بروز مشکلات بیشتری در بازار کالایی شده زیرا نسبت به صنعت و بازار آشنایی نداشته اند و حالا غضنفری به عنوان فردی که سابقه وزارت دارد و از طرف دیگر در سال هایی که مدیریت صندوق توسعه ملی را بر عهده داشته با فعالیت تولیدی و مالی بنگاه های اقتصادی سروکار داشته است.

ارسال نظرات
موضوعات روز