شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
تغییرآهنگ تسهیلات دهی بانک ملت به دانش بنیان ها
تیتر20 - "تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین" شعار سالی که گذشت بود و بر اساس این شعار بسیاری از بانک ها مکلف به ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شدند. به همین منظور بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی در سال 1401 حدود 1774.1 هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان توسط بانک ها ارائه شد.

صدرنشینی بانک ملت در 6 ماهه نخست سال گذشته 
بر اساس آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی در 6 ماهه نخست سال گذشته بانک ملت با ارائه 102.2 هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را میان بانک ها در ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان به خود اختصاص داد.

 این در حالیست که مبلغ کل تسهیلات ارائه شده در میان تمامی بانک ها 584.8 هزار میلیارد ریال بوده است. از این رو بانک ملت به عنوان بانکی پیشرو در ارائه تسهیلات به دانش بنیان ها در میان تمامی بانک ها قرار گرفت و همین اواخر در نمایشگاه اینوتکس، معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از این بانک در راستای حمایت از دانش بنیان ها تقدیر کرد.

تغییر رویکرد بانک ملت در 6 ماهه دوم سال گذشته
اما بانک ملت در 6 ماهه دوم سال 1401 نتوانست روی همان سکوی اول حمایت از دانش بنیان ها قرار گیرد. این در حالیست که بالاترین رقم حمایتی به مبلغ 289 هزار میلیارد ریال توسط بانک پاسارگاد که طی 12 ماهه سال صورت گرفته سبب شده تا این بانک سکوی صدرنشینی را از بانک ملت بگیرد. 

از طرفی علاوه بر بانک ملت سایر بانک ها نیز در نیمه دوم سال از پرداخت تسهیلات به دانش بنیان ها فاصله گرفتند و یا اگر تسهیلاتی ارائه می شد، اولویت را به شرکت های بزرگ می دادند و شرکت های کوچک و متوسط بسیار زیادی از حمایت بانک ها دور می شدند.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در نهایت می‌تواند بیکاری کارگران در واحدهای کوچک و متوسط را به دنبال داشته باشد. این در حالیست که بانک‌ها ترجیح می‌دهند با تزریق منابع مالی به پروژه‌های اقتصادی مختلف شرکت‌های تابعه خودشان نظیر پروژه‌های ساختمانی، سود بیشتری به دست بیاورند، در حالی که این عملکرد بانک‌ها و استقبال آنها از سرمایه گذاری در پروژه‌های ساخت املاک تجاری، مسکونی، اداری و … باعث می‌شود نقدینگی به جای اینکه به سمت تولید و صنعت برود، به سمت سوداگری حرکت کند و صنعت کشور فضایی برای رشد نداشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، بانک‌ها شاید نسبت به پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ اقداماتی انجام دهند اما در این فرآیند توجه چندانی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ندارند.

 سودآوری مبحث مهمی برای بانک ها در این شرایط است. یکی از راه های افزایش سودآوری در بانک ها ارائه تسهیلات به هلدینگ و شرکت های بزرگ است. بانک ملت هم در این راستا حمایت خود را در نیمه دوم سال گذشته بیشتر متمرکز بر شرکت های بزرگ از جمله هلدینگ خلیج فارس کرده است.

وضعیت تسهیلات دهی بانک ملت در فروردین ماه سال جاری 
بانک ملت همانند نیمه اول سال گذشته در اولین ماه سال جاری روند مناسبی برای ارائه تسهیلات به دانش بنیان ها پیش گرفته است به طوریکه بیشترین تسهیلات طی فروردین ماه سال جاری را بانک ملت به مبلغ 15.9 هزار میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان ارائه کرده است. اما لازم است با گذشت 11 ماه دیگر کارنامه این بانک را مانند سال گذشته بررسی کرد تا مشخص شود علت اصلی تغییرآهنگ تسهیلات دهی به دانش بنیان ها به محدوده زمانی خاص از سال مربوط می شود یا خیر.

ارسال نظرات
موضوعات روز