يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تیتر20 بررسی می کند؛
اگرچه در ماههای اخیر رایتل سعی کرده در بازار تلفن همراه کشور خودی نشان دهد، اما باید دید سکان دار تازه این کشتی، رایتل را به کدام ساحل هدایت می کند و می تواند زیان انباشته این اپراتور را چاره کند و سمت فلش سهم بازارتلفن همراه را به سوی سود رایتل بالا ببرد؟
کد خبر: ۶۲۶۲۹
اولویت های سکاندار جدید رایتل چیست؟
تیتر20 - بر اساس آخرین گزارشات سازمان تنظیم مقررات، در مقایسه با دو اپراتور بزرگ کشور، رایتل در طول ۱۰ سال فعالیتش نتوانسته سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه کشور را به دست آورد، اما باید دید اولویت های مدیرعامل جدید در دل اتفاقات تازه می تواند معادلات اپراتور سوم تلفن همراه کشور را به سمت افزایش سهم بازار  هدایت کند. به طور کلی، برای داشتن اولویت‌های موثر در شرکت‌ها، عموماً مدیر عامل با بررسی دقیق عملکرد شرکت، تحلیل رقابت‌های صنعتی، شناخت مشتریان و نیازهای آن‌ها، ارزیابی نقاط قوت و ضعف شرکت اولویت های مناسب را تعیین می کند.

این اپراتور در دوران مدیر قبلی ، توسعه شبکه زیرساخت و مناطق تحت پوشش، افزایش سهم بازار، رشد درآمد و سود عملیاتی و ترافیک، را به عنوان تارگت و هدف نهایی شرکت تعیین کرده بود. حال باید دید از این پس حسین ملازاده که پست های کلیدی و مدیریتی زیادی در کارنامه مدیریتی و اجرایی وی دیده می شود؛ چه استراتژی و تمهیداتی را برای بهبود عملکرد این شرکت در راستای دستیابی به اهدافش تدوین و رهبری خواهد کرد. 

به عقیده کارشناسان با تحلیل و بررسی چالش ها و مسائل اپراتورهای تلفن همراه در توسعه شبکه نسل پنجم مشاهده می شود که بعضی از اپراتورها برنامه یا پلنی برای توسعه نسل پنجم ندارند. در همین زمینه گفته می شود رایتل به عنوان اپراتور دولتی در این عرصه تا کنون برنامه ای نداشته و حتی نتوانسته طبق برنامه های پیش بینی شده 4G را توسعه بدهد چه برسد که با هزینه بالای خرید هر سایت بتواند روی 5G  برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.

سهم ناچیز رایتل از بازار داغ تلفن همراه 
بر اساس گزارش و آمار سازمان تنظیم مقررات از وضعیت اپراتورها، همراه اول 53 درصد، ایرانسل 43 درصد و رایتل 3/7 درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارند و شاید سهم بازار 4 درصدی رایتل در نتیجه عملکرد 10 ساله، آمار خیلی بدی نباشد، اما در مقایسه با دو رقیب بزرگش سهم ناچیری به حساب می آید.

به عنوان نمونه؛ ایرانسل از سال 97 تا 98 و همینطور 1401 به این طرف تعداد مشترکانش را اضافه کرده و از رقم 33 میلیون  مشترک در سال 97 به رقم 64 میلیون در 1401 یعنی رقم دو برابری صعود کرده است در حالیکه سهم رایتل در سال 97 تنها 3/9 بوده و در حال حاضر 5/6 میلیون است.

کارشناسان معتقدند اگرچه ممکن است تعداد مشترکان بیشتر شده باشد ولی دو اپراتور رقیب بزرگ و گردن کلفت همراه اول و ایرانسل هم طبیعتا سهم بازارشان را افزایش داده اند و اگر رایتل بخواهد سهم بازار بیشتری نسبت به ایرانسل و همراه اول داشته باشد، طبیعتا اگر اپراتورهای دیگر دو برابر تعداد مشترکانشان افزایش پیدا می کند، تعداد مشترکان رایتل باید 15 برابر افزایش یابد.

زیان انباشته در انتظار رایتل
به گفته کارشناسان، سرمایه گذاری که اپراتور سوم کشور در سالهای قبل از 97 روی احداث سایت ها انجام داده و اگر آن حجم از نقدینگی که از بانک ها یا موسسات مالی وام گرفته شده، تسویه نشود در صورت های مالی رایتل، زیان انباشته نشان داده می شود.

سهم بازار رایتل در مقایسه با سایر اپراتورهای کشور
تازه‌ترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت حاکم بر صنعت ارتباطات کشور مربوط به بازه زمانی سه ماهه چهارم 1401 (فصل زمستان) منتشر و در مهم‌ترین بخش آن به وضعیت «اپراتورهای تلفن همراه» رسیدگی شده است.

سهم بازارهای «ارتباطی» و «اینترنتی» اپراتورهای تلفن همراه تا پایان سال 1401 همراه اول با بیش از 78.3 میلیون مشترک فعال، همچنان دارنده سهم بازار 53 درصدی حوزه ارتباطات سیار است و ایرانسل نیز با بیش از 64.2 میلیون مشترک فعال، دارنده سهم بازار 43 درصدی باقیمانده است و در نهایت رایتل هم با بیش از 5.5 میلیون مشترک فعال، سهم بازار 4 درصدی را اختیار کرده است.

به گفته کارشناسان در خصوص وضعیت فعلی که رایتل در آن قرار دارد باید اتفاقات اخیر آسیب شناسی شود و پیشنهاداتی برای بهبود داده شود. این شرکت با رقبای قدرتمندی مانند همراه اول و ایرانسل روبرو بوده که در کیفیت ارائه خدمات گوی سبقت را از این شرکت ربوده اند و رایتل به نوعی در مقایسه با رقبایش کمترین تجربه و تاریخچه را در ارائه خدمات تلفن همراه داشته است.

 رایتل همانند دو اپراتور دیگر چالش های زیادی را پشت سر گذاشته و در حالیکه نسبت به آنها جوانتر است تا به حال مشغول سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت بوده و فرصت برداشت محصول را بدست نیاورده است. 

 اخیراً رایتل با حضور فعال و بهینه در رویدادهای it  کشور با ارائه بسته‌های جذاب و با قیمت مناسب در حال تلاش برای جذب مشتریان جدید است تا سهم بیشتری از بازار تلفن همراه کشور را به دست آورد. همچنین، این شرکت در حال توسعه شبکه‌های ارتباطی خود و بهبود عملکرد خدمات خود می‌باشد و این می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد آینده رایتل داشته باشد.

البته باید منتظر ماند و دید که مدیرعامل جدید اپراتور سوم کشور، چه استراتژی و تمهیداتی را برای بهبود عملکرد این شرکت در راستای دستیابی به اهدافش تدوین و رهبری خواهد کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز