سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
رقابت متعارف و نامتعارف میان شرکت های پرداخت الکترونیک
تیتر20 - صنعت پرداخت الکترونیک در کشور ما در دهه ۱۳۷۰ شکل گرفت و در نیمه دوم دهه ۸۰ توسط شرکت‌های PSP1 و از طریق ابزارهای پذیرش این کارت‌ها در شبکه بانکی همچون دستگاه‌های خودپرداز و دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی در رقابتی سنگین و نفسگیر فراگیر شد و به دنبال آن راه نفوذ خود را از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی، تلفن همراه و در ماه‌های اخیر بسترهای پرداخت USSD2 ادامه داده است.

از آنجایی که امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که کمتر کاری بدون پول انجام می‌شود مدیریت ابزارهای انتقال پول باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه باشد تا منابع پولی با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت در جامعه به حرکت درآیند.اما همین شرکت ها که به منظور رفع دغدغه جامعه در زمینه انتقال پول ایجاد شده ،دغدغه های بزرگی گریبان گیر خودشان شده است.

اصلاح نظام کارمزد
طبق آمار ماهیانه بولتن شاپرک، عمده مبالغ پرداختی کشور از طریق شبکه پرداخت الکترونیک انجام می شود. این در حالیست که 12 شرکت پرداخت الکترونیک در ایران فعال است. این شرکت های psp هر روز در تنگناهای جدیدی از چالش ها قرار می گیرند که آنها را مایوس تر از گذشته می کنند. هر چند که برخی از این چالش ها با تغییر مثبت مانند افزایش نظام کارمزد مواجه شد اما نظام کارمزد چند سالی میشد که عرصه را بر شرکت های پرداخت الکترونیک تنگ کرده بود و رگولاتورها این موضوع را هر روز به تعویق می انداختند.

 در واقع نظام کارمزد قبلی سبب شده بود تا کسب‌وکارهای فعال در این صنعت با دوری از رسالت تعریف‌شده برای آن ها، از کارکرد اولیه خود فاصله بگیرند. ساختار گذشته پرداخت هزینه کارمزد تراکنش به عهده بانک گذاشته شده بود که همین موضوع شرکت‌های psp را به بازوهای فناوری بانک‌ها تبدیل کرد و در نهایت منافع صنعت پرداخت را فدای جبران عملکرد ضعیف بانک‌ها کرد. اکنون با افزایش تورم و بعد از چند سال فریادکشی pspها، نظام کارمزد اصلاح شد. اما این بدان معنا نبود که مشکلات و چالش¬های این شرکت¬ها با اصلاح نظام کارمزد به پایان رسیده باشد و حکایت همچنان باقیست.

تاثیر تورم 
یکی از عمده ترین چالش ها، تاثیر تورم کشور بر pspهاست. به طوریکه با افزایش تورم، قدرت خرید مردم هر روز کاسته می شود و شاید بر اساس اعلام شاپرک آمار تعداد تراکنش ها بالا باشد اما مبلغ تراکنش ها هر روز کمتر از قبل خواهد شد و این در حالیست که تورم ماه اخیر به صورت رسمی 70 درصد اعلام شده واین بالاترین رقم تورمی طی 80 سال اخیر است. بنابراین با چنین تورمی مبالغ تراکنشی روند نزولی به خود می گیرد و این موضوع در میزان درآمد و چرخه psp ها بسیار تاثیرگزار خواهد بود.

گرانی کاغذ و نیروی انسانی
اما تاثیر تورم روی pspها بسیار گسترده تر از میزان تراکنش ها بوده به طوریکه این موضوع بزرگترین ترکش های خود را به ریشه این شرکت ها زده و هزینه هایpsp ها با افزایش تورم تحت تاثیر قرار گرفته است. این در حالیست که در شرکت‌های PSP  دو مدل هزینه ثابت و متغیر وجود دارد که هزینه‌های ثابت شامل تعمیر دستگاه‌ها و زیرساخت می‌شود و با توجه به افزایش قیمت تجهیزات ارتباطی و مخابراتی، قیمت آن چندین برابر گذشته شده است.

 همچنین هزینه‌های متغییر که شامل نیروی انسانی، خرید رول و موارد این‌چنینی است و با اینکه در ظاهر، صنعت PSP، یک کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات بوده اما به شدت مبتنی بر نیروی انسانی نیز هست و این موضوع سبب شده تا جهت پشتیبانی از ابزارهای پذیرش و کارتخوان فروشگاهی، نیروی پشتیبانی نیز افزایش یابد.

نبود سرمایه گذار
از طرفی نبود سرمایه گذار در این صنعت pspها را با چالش جدی مواجه کرده است به طوریکه این موضوع روی بازاریابی برخی شرکت ها برای افزایش سطح درآمد و سودآوری تاثیر منفی باقی گذاشته است.

تحریک شاپرک در رقابت نفس گیر میان pspها
گزارش‌های ماهانه شرکت شاپرک و ارائه عملکرد بازیگران این صنعت در رشد شاخص‌های آن در راستای رفع نیازهای روزافزون عموم مردم، به‌ ظاهر حاکی از بهبود وضعیت و شرایط موجود است، در صورتی که شاخص‌های رقابتی بین شرکت‌های psp و عدم توجه به کیفیت تراکنش‌های انجام ‌شده به طور کامل این شرکت ها را وارد یک رقابت نامتعارف کرده و هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه پرداخت را به‌ صورت غیرحرفه‌ای افزایش داده؛ به‌طوری که باعث خلق تراکنش‌هایی به‌منظور افزایش امتیاز رقابتی در شبکه پرداخت شده است.

 این در حالیست که شرکت های psp برای قرار گرفتن در رتبه بالای بولتن ماهیانه شاپرک ، به دنبال راهکارهایی همچون افزایش سطح تراکنش خود هستند ، از این رو برخی از پذیرندگان کارتخوان ها که میزان تراکنش بالایی داشته، این فرصت را غنیمت شمرده و سعی در سوءاستفاده از pspهایی دارند که می خواهند در رنکینگ رتبه بندی شاپرک میدان را خالی نگذارند.

ارسال نظرات
موضوعات روز