دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
تیتر20 بررسی می کند؛
در اختیار گرفتن فرکانس مناسب را اگر به عنوان یکی از مهمترین چالش های اپراتورها در نظر بگیریم وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید با حضور اپراتورها و بقیه ذی نفعان به یک مدل تعاملی برسند.
کد خبر: ۶۲۶۸۳
توسعه 5Gدر گرو دسترسی اپراتورها به فرکانس طلایی
تیتر20 - چالش های نسل پنجم تلفن همراه در ایران تا حدودی مشابه دیگر کشور ها است و با نگاهی به گزارشات و تحلیل های وندورها و برخی از موسسات فناوری به خصوص در 4 یا 5 سال اخیر از ماحصل بحث های کارشناسی که بین اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات رخ داده، همه چیز حکایت از این دارد که توسعه 5G  در گرو دسترسی اپراتورها به فرکانس طلایی است.

مسوولان حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور معتقدند كه بهترین دست آورد باندهاي ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزي براي توسعه اينترنت ثابت و همراه است و مي‌تواند در عين افزايش كيفيت، كاهش قيمت تمام شده اينترنت را نيز به ‌دنبال داشته ‌باشد. اين فركانس‌هاي زير يك گيگاهرتز كه به فركانس پايين معروفند اصطلاحا «باندهاي طلايي» ناميده مي‌شوند و سالها مورد مناقشه بین اپراتورها و صدا و سیما است.

با اين حال اين فركانس‌هاي ۶۰۰ و ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزي در دست صداوسيماست و از سال 97 با وجود مداخله کمیسیون تلفیق مجلس و با اينكه سيستم پخش برنامه‌ها از آنالوگ به ديجيتال تغيير يافته و اين فركانس‌ها در اختيار وزارت ارتباطات قرار نگرفته است.

معاون فناوری مبین نت نیز در این خصوص با اشاره به تجربه مشابه در کشورهای دیگر به خبرنگار تیتر 20 می گوید: تجربه نشان داده برای خروج از این بن بست یکی از بهترین روشها برگزاری مزایده است. در کشور ما همراه اول و ایرانسل سهم عمده شبکه تلفن همراه را در اختیار دارند ولی فرکانس های پایین در اختیار صدا و سیما است که تا کنون حاضر به تخلیه و واگذاری این فرکانس نشده و اپراتورها نمی توانند از این فرکانس طلایی استفاده کنند. این در حالی است که فرکانس پایین برای توسعه 5G به مناطق روستایی و کم جمعیت بسیار موثر است و هزینه های اپراتورها را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

محسن اخباری متذکر شد: به هر حال در اختیار گرفتن فرکانس مناسب را اگر به عنوان یکی از مهمترین چالش های اپراتورها در نظر بگیریم وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید با حضور اپراتورها و بقیه ذی نفعان به یک مدل تعاملی برسند.

 نارضایتی اپراتورها از عملکرد رگولاتوری
به گفته  محسنی معاون امور رادیویی سازمان تظیم مقررات در حالیکه یک اپراتور می‌گوید که باید به‌کلی TD-LTE را به یکباره ببندیم و از فرکانس آن برای توسعه 5G بهره‌مند شویم ایرانسل می‌گوید که برای این سرویس، سرمایه‌گذاری زیادی کرده و الان نمی‌تواند به یک‌باره آن را جمع کند. یکی دیگر می‌گوید باید از اول همه فرکانس‌ها را تخصیص داد. همه هم تا حدی حق دارند و باید ببینیم چه تصمیمی ‌بهترین تصمیم برای رشد 5G در ایران است. تمام مطالعات و مباحث فنی روی موضوع همگرایی تأکید دارند، اما نمی‌توان همه اپراتورها را راضی نگه ‌داشت.

معاون فنی همراه اول نیز با انتقاد نسبت به عمکرد رگولاتوری در واگذاری باندهای فرکانسی توسعه 5G تأکید کرده است که این سازمان نباید واسطه‌گری در فرکانس را ترویج کند. «یکی از تصمیمات حیاتی رگولاتوری را در پیش‌روی خود داریم و اگر پنج درصد خطا در آن باشد، همین مقدار جزیی خطا برای اپراتورها بسیار سنگین تمام خواهد شد. رگولاتوری حتماً از مشاوران قوی استفاده کند و نیم نگاهی به تجربه‌های بین‌المللی در این زمینه داشته باشد.» همه اپراتورها امروز در پشت خط مسابقه به صورت یکسان ایستاده‌اند ولی اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب‌وکار خود در فناوری 5G شوند.

اختصاص فرکانس‌های TD-LTE برای توسعه 5G فعلا ممکن نیست
 از طرفی معاون فنی ایرانسل می گوید: شاید در درازمدت آنها به اختصاص فرکانس‌های TD-LTE برای توسعه 5G فکر کنند اما این کار در کوتاه‌مدت ممکن نیست و طبیعتاً بازگشت سرمایه اپراتورها مانند 4G یک مسأله خوش‌بینانه است و با واقعیت فاصله دارد: «رگولاتوری باید این واقعیات را ببیند و انتظاری از اپراتور ها در سال‌های اولیه برای بازگشت سرمایه نداشته باشد.

 همچنین نمی‌توانیم از باند تمیز و بدون مداخله استفاده کنیم و چالش‌های جدی در فرکانس آن وجود دارد و البته در فرکانس‌های 5G چالش‌های به مراتب جدی‌تری وجود دارد و باید بتوانیم چالش‌ها را برطرف کنیم. باید تصمیم‌های بنیادی و کلانی بگیریم نه اینکه فرکانس را واگذار کنیم و زیر بار مصرف برود اما در نهایت ببینیم نمی‌توانیم درست و حسابی از این باندها استفاده کنیم.»

 به هر حال در اختیار گرفتن فرکانس مناسب را اگر به عنوان یکی از مهمترین چالش های اپراتورها در نظر بگیریم وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید با حضور اپراتورها و بقیه ذی نفعان به یک مدل تعاملی برسند. به عقیده دست اندرکاران و کارشناسان حوزه فناوری و بسیاری از مسئولان اپراتورهای تلفن همراه کشور بهتر است مزایده ای برگزار شود تا تکلیف اپراتورها در مورد فرکانس های پایین روشن شود. اما این پرسش نیز مطرح است که آیا مزایده آخرین چاره کار و راهی عادلانه خواهد بود؟

ارسال نظرات
موضوعات روز