يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
اپراتورهای تلفن همراه در حالی مجبورند با تنها وندور حاضر در ایران کار کنند، که حتی در مورد حضورش به عنوان تامین کننده تجهیزات در دراز مدت، مطمئن نیستند و همیشه این سوال وجود دارد که این وندور اصلا می تواند سرویس های مورد نیاز اپراتورها را تامین کند یا خیر؟
کد خبر: ۶۲۷۴۵
تک وندور بودن بزرگترین مشکل اپراتورها در گسترش شبکه 5G
تیتر20 - با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا هوآوی همچنان بزرگترین تامین کننده تجهیزات در زمینه مخابرات و شبکه 5G در دنیا است. هواوی رقبای سرسختی مانند اریکسون، ZTE، نوکیا را در جهان دارد ولی هیچ‌کدام نتوانستند جایگاه این شرکت را به‌خطر اندازند. هواوی در حال حاضر تنها تامین کننده تجهیزات 5G در ایران است.

 این شرکت چینی در سال 2020 با امضای قرارداد با شرکت مخابرات ایران به عنوان تنها تامین کننده تجهیزات شبکه‌های 5G در ایران انتخاب شده است. به همین دلیل، بسیاری از اپراتورهای ایرانی از تجهیزات هواوی برای بروزرسانی شبکه خود به 5G  استفاده می کنند.

زیان اپراتورها مزیتی بی رقیب برای هوآوی
همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌های آمریکا باعث شده است که تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری به ویژه هوآوی با مشکلاتی مواجه شوند. در این شرایط، استفاده از تک وندوری در ایران می‌تواند برای هوآوی مزیتی باشد. 

با توجه به شرایط فعلی تحریم‌های آمریکا و عدم دسترسی هوآوی به تکنولوژی‌هایی که به طور مستقیم با  5G سروکار دارد، هزینه تجهیزات 5G هوآوی در ایران  بالاتر از کشورهای دیگر است. با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی، اپراتورهای مخابراتی در ایران و جهان با مشکلات بسیاری مواجه هستند. 

در ایران، شرایط اقتصادی باعث شده است که قابلیت خرید تجهیزات و فناوری‌های جدید توسط اپراتورهای مخابراتی محدود شده باشد. همچنین، نوسانات قیمت‌های ارز و افزایش قیمت بنزین و دیگر مواد اولیه  افزایش هزینه‌های تولید و عملیات گسترش شبکه نسل پنجم را در پی داشته است. با این حال، تفاوت قیمت محصولات 5G هوآوی در ایران با سایر کشورها بستگی به عوامل مختلفی مانند تغییرات بازار و نرخ ارز دارد و همین امر زیان اپراتورهای تلفن همراه در ایران را به دنبال دارد.

نبود نظام تشویقی برای اپراتورها
در ضمن، در حالی که افزایش قیمت‌ها به دلیل مشکلات فوق می‌تواند باعث کاهش درآمد و افزایش زیان اپراتورهای مخابراتی شود، در این زمینه اپراتورها خواهان بازنگری و اصلاح در قوانین و مقررات تعرفه گذاری بر خدمات نسل پنجم هستند، به نحوی که بر خلاف نسل 3 و 4 بتوانند خود در نظام تعرفه گذاری بر خدمات دخالت داشته باشند.

 موضوع سرمایه گذاری کلان اپراتورها در نسل پنجم شبکه تلفن همراه و نبود مکانیزم های تشویقی تعرفه گذاری از جانب سازمان تنظیم مقررات به یک چالش جدی برای اپراتورها تبدیل شده است.

با توجه به این شرایط، اپراتورهای مخابراتی نیاز دارند تا با استفاده از راهکارهای مختلفی از جمله کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری بیشتر و ارائه خدمات جدید با قیمت مناسب و اصلاح نظام تعرفه گذاری، زیان خود را کاهش دهند.

انحصار بازار تجهیزات  5G در دست هوآوی
به گفته کارشناسان، با وجود تاثیر تحریم ها و خروج وندورها (تامین کنندگان) از کشور، وابستگی به یک وندور و نبود مزیت رقابتی در ارائه خدمات وندورها به یک چالش جدی برای اپراتورها تبدیل شده است. ما در عرصه موبایل صاحب تکنولوژی نیستیم و تکنولوژی را همیشه وارد کرده ایم. در این عرصه سابقا شرکت هایی مانند نوکیا، اریکسون و هوآوی فعالیت می کردند که تقریبا از سال 95 به واسطه تشدید تحریم ها حضورشان کمرنگ شد و تنها مجموعه هوآوی در ایران کم و بیش فعال است.

از طرفی اصلاح سیاست‌های دولت آمریکا نسبت به هوآوی و تحریم‌های اقتصادی علیه این شرکت، باعث شده است که رقبای هوآوی مانند سامسونگ و اپل در برخی بازارها از قبیل بازار چین با مشکلاتی مواجه شوند. این مشکلات تأثیر مستقیمی بر روی درآمدها و سهم بازار رقبای هوآوی دارد. به دلیل این تحریم‌ها، هوآوی نمی‌تواند از بسیاری از خدمات و فناوری‌های جدید بهره ببرد. با این حال، این شرکت همچنان در حال تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید است.

بنابراین، اگرچه تحریم‌های اقتصادی در برابر هوآوی ممکن است بر روی چندین جنبه از فعالیت‌های این شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد، اما از طرفی خروج رقبا و رقابت‌های کمتر در برخی بازارها از جمله بازار فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران می‌تواند به نفع هوآوی باشد.

نبود مزیت رقابت به دلیل تک وندور بودن، موجب عرضه خدمات از طرف این وندور با قیمت های بالاتر در ایران نسبت به دیگر کشورها شده است. 

همچنین اختلاف قیمت ارز، اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل را مجبور می کند به جهت مدیریت فضای ریسک با تنها وندور حاضر در ایران کارکنند که این موضوع خود افزایش هزینه  را بر اپراتورهای فعال در ایران تحمیل کرده است. 

اپراتورهای تلفن همراه در حالی مجبورند با تنها وندور حاضر در ایران کار کنند، که حتی در مورد حضورش به عنوان تامین کننده تجهیزات در دراز مدت، مطمئن نیستند و همیشه این سوال وجود دارد که این وندور اصلا می تواند سرویس های مورد نیاز اپراتورها را تامین کند یا خیر؟

ارسال نظرات
موضوعات روز