سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
تیتر20 گزارش می دهد:
پس از سفر سلطان عمان به ایران بازار گمانه زنی درباره سرنوشت مذاکرات دوباره داغ شده است. با این حال به رغم نامشخص بودن روند احیای برجام نمی توان از اثرات توافقات بین المللی بر بازار و صنعت خودرو را نادیده گرفت.
کد خبر: ۶۲۷۹۶
اثرات توافقات بین المللی بر بازار و صنعت خودرو
تیتر20 -  اوایل سال 97 خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک برجام ،صنعت خودروسازی کشور با تحریم مستقیم همراه شد. در پی این تحریم،صنعت خودروسازی کشور با رفتن شرکای خارجی دوران جدید را تجربه کرد.

البته با توجه به سفارش گذاری ها و پر بودن انبارها،تا اوایل سال 98 اثر تحریم ها چندان به چشم نیامد.اما توامان شدن کرونا و تحریم و شرایط نابسامان اقتصادی کشور باعث شد که بازار خودرو از شکل و قالب طبیعی خود خارج شود. این بازار به طرز غیرقابل باور مورد هجوم تقاضاهای مصرفی و غیر مصرفی قرارگرفت. تورم،افزایش نرخ ارز، کاهش قدرت پول ملی و فاصله قیمت کارخانه و بازار دست به دست هم داده و خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سوپر سرمایه ای بدل شد.

قیمت ها به سرعت افزایشی شدند و سرمایه ها و نقدینگی های سرگردان بیشتری وارد این بازارشدند.آتش قیمت ها شعله ور تر شد و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد.

هرچند طی هفته های اخیر لیست جدید قیمت های مونتاژی ،ترمز قیمت ها را کشیده و بازار را وارد رکود کرده است.اما نمی توان به ثبات آن اطمینان داشت.

در این شرایط طی یکی دو هفته اخیر شایعاتی مبنی بر توافق و تمایل طرفین مبنی به آغاز مذاکرات مبتنی بر توافق رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.البته این شایعات با تائید و تکذیب و تحلیل های متفاوت همراه شده اند.برخی تحلیلگران معتقدند که دولت قصد دارد با از توافق برای انتخابات پیش رو استفاده ابزاری کند و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که بایدن نیاز به این مذاکرات نخواهد داشت. البته هنوز هیچ واکنش رسمی به این موضوع ابراز نشده است.

با این حال نمی توان از اثرات توافق هسته ای و احیای برجام بر صنعت خودروسازی کشور چشم پوشی کرد. یکی از اولین ضرباتی که تحریم ها به خودروسازی وارد کرد خروج شرکای خارجی بود.
این مساله در کنار ممنوعیت نقل و انتقال مالی علاوه برمشکلات عدیده ای که در سفارش گذاری به وجود آورد، هزینه انتقال پول را افزایش داد و در ادامه برای حمل و نقل مستقیم قطعات به ایران نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرد. 

یعنی علاوه بر افزایش هزینه های سفارش گذاری،افزایش هزینه های حمل و نقل و انتقال پول را هم به خودروسازان تحمیل کرد.

همچنین عدم ارتباط مستقیم باعث شده است که قطعات مورد نیاز،در زمانی طولانی تر به دست تولید کننده برسد. ساده تر اینکه علاوه بر افزایش خواب سرمایه و تزریق با وقفه طولانی خودرو به بازار،قیمت تمام شده نیز افزایش می یافت.امری که تا کنون نیز ادامه دارد. 

بنابراین توانایی برقراری ارتباط مستقیم با شرکت های تولید کننده اولین گره ای است که برجام از صنعت خودروسازی کشور باز می کند. نقل و انتقال مالی و حمل و نقل مستقیم نیز،از دیگر عواید و اثرات مثبت بین المللی به شمار می رود. 

یکی دیگر از اثرات توافقات بین المللی بر بازار و صنعت خودرو را می توان در امکان و احتمال احیای خرید اعتباری جست وجو کرد.

پیشتر یعنی در پسابرجام خودروسازان این امکان را داشتند که بخش از مبلغ قرار داد را واریز و مابقی را به صورت اعتباری و طبق توافقات طرفین پرداخت کنند. اما تحریم ها این امکان را از بین برد.

تولید کنندگان مجبور بودند که تمام مبلغ سفارش گذاری را ابتدا پرداخت کنند. این مساله در شرایط بغرنج مالی فشار بسیار زیادی را به تولید کنندگان وارد کرده و می کند. اما نکته قابل توجه دیگراحیای روابط عادی با سایر کشورها،افزایش قدرت چانه زنی و انتخاب تولید کنندگان داخلی است.

در وضعت حال حاضر، به صورت مشروط و چراغ خاموش،چین تنها گزینه پیش روی خودروسازان کشور است. حق انتخاب و مذاکرات چندانی وجود ندارد.اما با احیای برجام شرایط عوض می شود.یعنی حتی اگر با توجه به زیرساخت ها شرکت ها نتوانند به سرعت خطوط تولید خود را برای محصولات غیر چینی و یا چینی معتبرتر تجهیز کنند؛اما این امکان را دارند که با منابع و تولیدکنندگان مختلف وارد مذاکره شوند.

این توافق می تواند راه را برای تولید سایر محصولات غیر چینی هم باز کند. البته باید در نظر داشت که با توجه به سابقه تحریم ها این بار شاید همانند گذشته به طرف های خارجی به سرعت حاضر به همکاری و شراکت و سرمایه گذاری نشوند. بنابراین پیش از آنکه خودروسازان به برکات و حسنات توافقات بین المللی دلخوش کنند باید ابتدا پیام ثبات و امنیت سرمایه گذاری را برای آنان ارسال و فراهم کنند. 

به بیان ساده اگر نتوانیم تعدد قوانین و خلق الساعه بودن آن ها را در داخل مدیریت کنیم نمی توانیم توقع داشته باشیم که همانند دوران پسابرجام طرف های خارجی به راحتی و با فراق خاطر به سرمایه گذاری و برنام های بلند مدت اقدام کنند. درغیر این صورت با دستیابی به توافقات بین المللی هم نمی توان انتظار معجزه داشت. یعنی در بهترین حالت نوع و ارتباطی که در حال حاضر با تولید کنندگان چینی داریم با سایرکشورها تکرار شده و ادامه خواهد یافت.


ارسال نظرات
موضوعات روز