دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
گردش مالی فیلتر شکن ها نشان می دهد که تا چه حد بازار تشنه فیلترشکن ها است و قطعا قوانین و اقدامات موجود در این زمینه جوابگوی نیاز کاربران در ایران نبوده و باید بازنگری جدی در این زمینه از سوی متولیان امر صورت بگیرد.
کد خبر: ۶۲۸۵۷
بازار داغ فیلتر شکن ها در ایران/ نفع اپراتورها از این بازار چیست؟
تیتر20 - با توجه به محدودیت‌های بسیاری که در دسترسی به برخی سایت‌ها و خدمات آنلاین در ایران وجود دارد، بازار فروش فیلتر شکن در ایران برای دسترسی به سایت‌ها و خدماتی که ممنوع است رو به رشد است. با این حال، تامین کنندگان فیلتر شکن؛ افراد و یا شرکت های خاصی هستند که از پتانسیل ایجاد شده پس از فیلتر شبکه ها و پلتفرم های پر بازدید اجتماعی سود می‌برند، بازار پر سودی که ارزش آن بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی و سیاسی ایران، بازار داغ فیلتر شکن ها به نفع بسیاری از افراد و شرکت‌هایی است که به دنبال دسترسی به منابع مالی و فرصت‌های کسب و کار در بازار جهانی هستند. این شرکت‌ها و افراد عموماً در حوزه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) فعالیت می کنند. 

به گفته یک کارشناس؛ افزایش درآمد دولت و اپراتور ها از پهنای باند صحت دارد و همراه اول و ایرانسل از محل استفاده مردم از فیلترشکن‌ها درآمدشان افزایش یافته چرا که دائما ترافیک بین‌المللی به مشتریان عرضه می‌کنند. وقتی ما فیلترشکن روی گوشی مان نصب می کنیم مصرف دیتای ما چندبرابر می شود و این نیز در آن عدد محاسبه می شود، یعنی اگر ما بسته ده گیگی را در شرایط عادی یکماه استفاده می کردیم با استفاده از فیلترشکن، مصرف اینترنت بیشتر می شود و ده گیگ را به جای یکماه در زمان کمتری مصرف می کنیم.

در حالیکه گفته می شود این دو اپراتور به صورت غیرمستقیم از فروش فیلترشکن‌ها و فیلترینگ بهره می برند اخیرا در نشستی برخی مدیران کسب ‌وکارهای اینترنتی و فعالان اقتصاد دیجیتال با معاون اول رئیس جمهوری، خواهان ارتقای دسترسی به اینترنت شده‌ و لزوم بازنگری در تغییرات معافیت‌های مالیاتی استارتاپ‌ها و همچنین تسهیل‌گری در حوزه کیف پول‌های اینترنتی با سایر کشورها شدند.
 
کوچ اجباری به پیام رسان های داخلی
با تمام محدودیت های اعمال شده از کندی سرعت اینترنت تا فیلترینگ، حضور مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی در بدترین حالت تنها پنج درصد کاهش یافته است، به عقیده کارشناسان؛ فیلترینگ اینترنت به منظور درآمدزایی از فروش فیلترشکن تصمیم درستی نیست و راهکارهای بهتری برای درآمدزایی وجود دارد. بنابراین دولت نتوانسته کاری کند که مردم نتوانند به اینستاگرام یا تلگرام بروند و در واقع با این کار می خواهند مردم را مجبور به کوچ به پیام رسان های داخلی کنند.

در همین زمینه سرپرست معاونت فنی شرکت ارتباطات زیرساخت می گوید: با محدود شدن دو پلتفرم اینستاگرام و تلگرام، میزان استفاده از پهنای‌ باند بین‌الملل کاهش قابل توجهی داشت، ولی ما از ظرفیت پهنای‌ باند بین‌الملل کم نکردیم و استفاده از فیلترشکن روی شبکه به ‌شدت بالاست و مردم کار خودشان را انجام می‌دهند. از طرف دیگر میزان پهنای‌ باند داخلی با رشد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی افزایش پیدا کرده است.

بازار غیر قابل نظارت فیلترینگ
باید توجه داشت که در اصل صیانت از فضای مجازی کشور با استفاده از فیلترینگ، مانعی است برای دسترسی به سایت‌ها و خدماتی که قانوناً ممنوع است، مانند دسترسی به سایت‌های قمار، تولید و انتشار محتوای غیراخلاقی یا غیرقانونی.

 در حالیکه طبق یک نظر سنجی از سی هزار نفر در یک پلتفرم اجتماعی؛ تقریبا هشتاد درصد این افراد ماهیانه بالای صدهزار تومان بابت فیلترشکن هزینه می کنند؛ کارشناسان معتقدند فیلترینگ به این شیوه درست نیست، بدیهی است وقتی شما برای دسترسی به شبکه اجتماعی فیلترشکن نصب می کنید خواه ناخواه به شبکه های مستهجن هم دسترسی دارید و اینجا نظارت خانواده بر فرزندان از بین می رود و تبعات اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

اینترنت طبقاتی در راه است
اخیرا توجیه عجیب بهادری جهرمی درباره حضور مقامات در پلتفرم های فیلتر شده نیز جالب توجه است که می گوید؛ همان طور که عده ای مانند پلیس مجوز حمل اسلحه را دارند؛ برخی مقامات، مجوز دسترسی به پلتفرم‌های مسدود شده را دارند و مدعی شد که فرزندان مقامات از چنین دسترسی برخوردار نیستند. بنابراین اظهارات از این پس باید شاهد اینترنت گزینشی یا طبقاتی باشیم.

۶۰ درصد از کل کاربران اینترنت در جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران هم ۵۴ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند و حضور دارند. حضور پررنگ افراد در این پلتفرم‌ها، شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به فضای مهمی برای کسب‌ وکار، سرگرمی‌ و تعاملات، کسب اخبار، اطلاعات و آموزش‌های مختلف کرده است اما در این وضعیت مردم ایران هم باید برای اینترنت پول بدهند هم برای فیلترشکن. 

ارسال نظرات
موضوعات روز